اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش میدهد؛

عدم رسیدگی مسئولان به باغداران هلو در نیشابور

خبرگزاری فارس: این روزها در نیشابور به‌ویژه کوهپایه‌های بینالود باغات هلو و شلیلی را می‌بینید که میوه‌هایش رسیده و جمع‌آوری نشده‌اند.

عدم رسیدگی مسئولان به باغداران هلو در نیشابور
به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، باغداران عزادار بی‌قیمتی دسترنجشان شده‌اند؛ شاید در نگاه اول، من مصرف‌کننده از این وضعیت لبخند طولانی بر لب داشته باشم ولی گروهی زحمتکش متضرر شده‌اند.
البته تنها کسانی که در این وسط ضرر نمی‌کنند واسطه‌گران همیشه بازار هستند.
در همین رابطه یک باغدار نیشابوری هلو و شلیل گفت: امسال کشاورزان از محصول میوه خود ضرر کرده و هیچ سودی نبردند.
محمدابراهیم وحدانی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: امسال به دلیل تولید زیاد هلو و شلیل و عدم حمایت دولتی، باغداران این دو میوه در نیشابور نابود شدند.
وی خاطرنشان کرد: بعضی از کشاورزان میوه درختان خود را به دلیل عدم سودآوری جمع‌آوری نکردند.
وحدانی‌نسب تصریح کرد: کشاورزانی که اقدام به جمع‌آوری این میوه‌ها کردند به خاطر اسراف نشدن برکت و نعمت الهی بود و گرنه هیچ سودآوری نداشت.
او تصریح کرد: نهادهای مسئول باید تمهیداتی را اندیشه کنند که کشاورزان تا این حد ضرر و زیان متحمل نشوند.
رئیس اداره بازرگانی نیشابور گفت: در شرایطی که میوه این‌گونه ارزان می‌شود جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مربوط باید این مشکلات را به بازرگانی انعکاس دهند تا پیگیری شود.
حسین شریعتمدار تهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: در این زمینه‌ها باید مشکلات از سوی جهاد کشاورزی بیان شود تا در کمیسیون تنظیم بازار مطرح شده و تصمیمات لازم گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: تصمیمات گرفته شده در هماهنگی با وزارتخانه بوده و این اداره اختیارات فرا قانونی را ندارد.
وی گفت: این مشکلات بعد از جلسه شهرستان باید به ایشان ارجاع داده شود و در صورت داشتن اختیار تصمیم می‌گیرند وگرنه این موضوعات به کمیسیون تنظیم بازار کشور فرستاده می‌شود و در این کمیسیون تصمیمات لازم حمایتی گرفته می‌شود.
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان نیشابور هم گفت: تولید زیاد هلو و شلیل مهم‌ترین علت ارزانی این میوه است.
محمدقاسم سوقندی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: با توجه به کمبود بارندگی و آب، کیفیت میوه ضعیف بوده و تولید بسیار بالا بوده است.
وی گفت: اگر سردخانه تخصصی در شهرستان موجود باشد که میوه‌های مختلف را در درجه‌های مناسب نگهداری کند می‌توان بازار عرضه و تقاضا را متعادل کرد.
وی خاطرنشان کرد: در سردخانه محدود نیشابور گوشت، لبنیات و میوه با هم نگهداری می‌شوند.
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار نیشابور اظهار داشت: بسته‌بندی و آموزش کشاورزان در این زمینه نکته بسیار مهم دیگری است و این شهرستان نسبت به این امور ضعیف است.
سوقندی با بیان این مطلب که کیفیت میوه نیشابور در کشور در سطح عالی است، بیان داشت: وقتی کیفیت بسته‌بندی پایین باشد صادرات میوه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه 80 درصد کارخانه‌جات کمپوت و کنسرو در خراسان رضوی است، تصریح کرد: امسال کارخانه‌جات، هلو را با قیمت نازل 200 تومان خریداری کردند.
کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی نیشابور نیز گفت: کشاورزان با خشک‌بار کردن و برگه کردن هلو می‌توانند جلو ضرر کاهش زیاد قیمت این میوه را بگیرند.
محمدحسن برجی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب که عرضه زیاد، علت ارزانی هلو و شلیل در بازار شده است، خاطرنشان کرد: پربار بودن درختان موجب پایین آمدن کیفیت شده و امکان نگهداری این میوه نیز مشکل است.
وی اظهار داشت: تولید زیاد شهرهای شمالی نیز در کاهش قیمت بی‌تأثیر نبوده است.
وی از آمادگی جهاد کشاورزی برای همکاری برای ایجاد کارخانه‌های فر‌آوری از سوی بخش خصوصی در شهرستان خبر داد.
وی خاطرنشان کرد: هلو و شلیل در نیشابور تک کشتی نیست و بلکه یک میوه مقطعی بوده که اکثر اوقات کشاورزان این محصولات را در کنار میوه‌های بهتر و با فروش گران‌تر کشت می‌کنند که تا زمان به ثمر رسیدن آن میوه‌ها ایشان از ثمرات هلو و شلیل استفاده می‌کنند.
رئیس اداره بازرگانی نیشابور اظهار داشت: در وضعیت موجود هم کشاورز هم کاسب، هر دو ناراضی هستند.
شریعتمدار یکی از نقاط ضعف کشاورزی را نبود میدان میوه و تره‌بار استاندارد دانست و گفت: عدم وجود میدان میوه و تره‌بار استاندارد موجب صادرات ضعیف این محصولات در نیشابور شده است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول