اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

رویترز گزارش داد:

چشم انداز تاریک بهره برداری کامل از منابع نفتی لیبی

خبرگزاری فارس: اقتصاد لیبی به شدت وابسته به درآمد نفت است به طوری که ۹۵ درصد صادرات، ۲۵ درصد تولیدات داخلی و ۸۰ درصد درآمد دولت را تشکیل می دهد.

چشم انداز تاریک بهره برداری کامل از منابع نفتی لیبی
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، پیش از قیام مردم، کشور شش و نیم میلیون نفری لیبی با صادر کردن روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت بالاترین درآمد سرانه را در آفریقا به خود اختصاص داده بود. ولی مقدار اندکی از این درآمد صرف شهروندان اکثر فقیر این کشور می شد.
 در حال حاضر صادرات نفتی لیبی تقریبا به صفر رسیده و اقتصاد جنگ زده و شکننده  برقراری امنیت در این کشور را سخت به مخاطره انداخته است. اگرچه پس از پیروزی مخالفان دولت قذافی لیبی قادر است ظرف چند هفته نفت خود را به بازارهای جهانی عرضه کند ولی برخی از کارشناسان بر این باورند که سال ها به طول خواهد کشید تا لیبی بتواند ثبات سیاسی خود را بازیافته و به طور کامل از تأسیسات نفتی خود بهره برداری کند.
 آنتونی کوردسمن کارشناس ارشد ناتو و  کارمند پیشین وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد علاوه بر مشکلات سیاسی، از جمله احتمال جنگ داخلی، لیبی با مشکلات عظیم و اضطراری اقتصادی روبرو است و مدتی طول خواهد کشید تا بتواند با آنها مقابله کند. چین میلیاردها دلار در صنعت نفت لیبی سرمایه گذاری کرده است. ولی با شروع قیام مردم علیه قذافی مجبور شد تا ۳۵ هزار نفر از کارکنان خود را از لیبی خارج کند.
با وجود آنکه مخالفان قذافی لیبی تهدید کرده اند که ممکن است چین را به دلیل عدم حمایت از آنها از سرمایه گذاری در صنعت نفت این کشور محروم کنند چین همچنان بر روی منافع متقابل  تاکید می کند و از مخالفان قذافی لیبی خواسته است از سرمایه گذاری های چین در لیبی حفاظت کنند.
 در همین رابطه ون ژونگ لیانگ معاون وزیر بازرگانی چین هشدار داد سرمایه گذاری های چین در لیبی در مخاطره است. او  ابراز امیدواری کرد پس از برقراری ثبات و امنیت در لیبی رهبران آینده این کشور از حقوق سرمایه گذاران چینی در لیبی حفاظت کنند.معاون  وزیر بازرگانی چین گفت پکن امیدوار است به روابط اقتصادی و تجاری خود با لیبی ادامه دهد.
انتهای پیام /


این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول