اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی استان زنجان خبر داد:

وجود 18 منطقه گردشگری مستعد سرمایه‌گذاری در زنجان

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: در سطح استان زنجان 18 منطقه نمونه گردشگری وجود دارد، که می توان در آنها سرمایه‌گذاری کرد.

وجود 18 منطقه گردشگری مستعد سرمایه‌گذاری در زنجان
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سعید حسنی شامگاه پنجشنبه در نشست نخبگان حامی میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی اظهار داشت: انجمن نخبگان و دوستداران میراث فرهنگی با هدف توسعه و پیشرفت این سازمان در استان تشکیل شده است.
معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه تشکیل این جلسات با هدف عملیاتی کردن اهداف و طرح‌های پیشنهادی نخبگان جوان انجام می‌شود، افزود: معاونت سرمایه‌گذاری و طرح‌ها از معاونت‌های جدید سازمان است، که برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در راستای توسعه فعالیت‌های گردشگری، صنایع دستی و... در سازمان میراث فرهنگی ایجاد شده است.
وی خاطر نشان کرد: معاونت سرمایه گذاری و طرح‌ها، یک معاونت فرا بخشی است که با هر سه حوزه تخصصی (گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی) ارتباط دارد.
حسنی با اشاره به اینکه جذب سرمایه‌گذاری در 18 منطقه نمونه استان برای گردشگری موجب توسعه استان می‌شود، ادامه داد: ایجاد رشد پر شتاب در صنعت گردشگری افزایش رشد اشتغالزایی را به ارمغان می‌آورد.
معاون میراث فرهنگی استان زنجان ادامه داد: مجتمع تفریحی شهر آفتاب با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است، که با اعتبار 3 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز شده است که با بهره‌برداری از آن برای جوانان ایجاد اشتغال می‌شود.
وی با اشاره به اینکه زنجان در مسیر کریدور مرکز به غرب کشور قرار دارد، تاکید کرد: باید برای جذب و توقف گردشگران گذری در استان زنجان برنامه‌ریزی شود.
حسنی گفت: احداث کم پینگ در استان که در دور سوم سفر ریاست جمهوری تصویب شده است، عملکرد بسیار ضعیفی دارد.
وی تصریح کرد: طرح‌ها و عملکردهای سازمان میراث فرهنگی بر اساس شاخص‌ها 25 مورد طرح جامع و تفصیلی شهری و 35 مورد روستایی بوده است.
وی افزود: اعتبارات عمرانی اداره کل سازمان میراث فرهنگی استان 17میلیارد و 70 میلیون ریال بوده است.
در ادامه جلسه کارشناس معاونت صنایع دستی استان زنجان نیز در سخنانی اظهار داشت: صنایع دستی یکی از زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی در جوامع شناخته شده است که با حمایت از این بخش می‌توان به توسعه استان کمک کرد.
خامدی رویکرد اساسی معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی را همگانی کردن کابرد، خرید و افزایش مصرف صنایع دستی دانست و افزود: در سال 89 در سطح استان دوره آموزشی در 24 رشته صنایع دستی به صورت کلاس‌های آموزشی عمومی تشکیل شده است.
وی از مهم‌تری خدمات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان را بیمه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی برشمرد و ادامه داد: از سال گذشته حدود 299 نفر صنعتگر به میراث فرهنگی مراجعه کرده‌اند، که از این تعداد 83 نفر بیمه شده‌اند.
کارشناس معاون صنایع دستی استان زنجان اظهار داشت: حمایت از هنرمندان و صنعتگران و اعطای درجه در چارچوب مقررات، تبادل اطلاعات با نهادها و دانشگاه‌های مرتبط با صنایع دستی، صدور مجوز برای ایجاد شرکت‌های سازنده صنایع دستی، صدور مجوز برای کارگاه‌های کوچک صنایع دستی و... از فعالیت‌های مهم معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی استان است.
وی خاطر نشان کرد: با تجهیز کارگاه‌های رشته‌های فراموش شده و هنرهای سنتی توانستیم، تعدادی از این رشته‌ها را احیا کنیم.
خامدی با بیان اینکه دو رشته ملیله کاری و چاقو سازی در فهرست آثار ملی با روش تولید استان زنجان به ثبت رسیده است، اظهار کرد: 12 کارگاه بومی و نیمه بومی صنایع دستی استان با اعتباری به مبلغ 500 ملیون ریال تجهیز شده است.
کارشناس معاونت صنایع دستی استان زنجان تشکیل کمیته صنایع دستی به دستور استاندار را از موفقیت‌های این سازمان دانست و یادآور شد: تبدیل بنای دارایی به موزه صنایع دستی و ایجاد بازارچه صنایع دستی در سرای ملک از اقدامات دیگر این بخش بوده است.
وی اظهار داشت: اخذ چهار مهر اصالت یا ثبت مرغوبیت کالا از سازمان یونسکو را از افتخارات سازمان میراث فرهنگی استان است، که یک مهر اصالت را در ساز سنتی و سه مهر در ملیله کاری دریافت کرده‌ایم.
خامدی با اشاره به عدم استقبال شهرداری و شورای شهر از طرح‌های نامگذاری میادین به عناوین صنایع دستی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات معاونت صنایع دستی استان حل نشدن مشکل هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی بالای 50 سال است.
وی با اظهار نظر در این جلسه گفت: بخش گردشگری وظیفه شناساندن را بر عهده دارد و از ویژگی‌های آن جابه‌جایی، اقامت در مقصد، هزینه کردن گردشگر و... است.
همچنین مشاور استاندار و رئیس انجمن مشاوران جوان در این جلسه از نخبگان جوان خواست تا ایده‌های جدید خود را ارائه دهند، تا طرح‌های قابل اجرا عملیاتی شود.
غلام آزاد خاطر نشان کرد: یکی از راه کارهای اساسی برای حل مشکلات میراث فرهنگی و توسعه فعالیت‌های آن، استفاده و حمایت از پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های دانشجویان و ارتباط علمی با دانشگاه است.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول