اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

استقرار 500 صندوق در قزوین برای جمع‌آوری فطریه

خبرگزاری فارس: مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مجریان اصلی جمع‌آوری زکات در استان هستند، گفت: 500 صندوق بهزیستی در سطح استان برای جمع‌آوری وجوه زکات فطره مستقر میشود.

استقرار 500 صندوق در قزوین برای جمع‌آوری فطریه
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حسین افشار مقدم در نشست خبری بیان کرد: عید سعید فطر را پیش رو داریم و سازمان بهزیستی باید برای جمع‌آوری کمکهای مردم در قالب زکات فطره آمادگی داشته باشد.
وی ادامه داد: از لحاظ مبانی شرعی فقط موسسات و مراکزی مجاز به جمع‌آوری این وجوه هستند که از طریق مراجع عظام تقلید مجوز داشته باشند و مراجع آنها را مجاز به دریافت و هزینه‌کرد وجوه شرعی بدانند که متأسفانه در سال‌های گذشته ‌نظم و ساماندهی خاصی در این خصوص وجود نداشت.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: در گذشته در محل‌های برگزاری نماز، انواع صندوق‌های جمع‌آوری زکات فطره از موسسات مختلف وجود داشت که صرف نظر اینکه آیا همه این موسسات دارای مجوز برای این کار بودند؛ بسیاری از موسسات هیچ بازخوردی از نحوه هزینه‌کرد وجوه جمع‌آوری شده به مراکز قانونی ارائه نمیکردند.
وی یادآور شد: البته در این بین برخی موسسات دارای مجوز هستند و فعالیت آنها از طریق سازمان‌هایی مانند بهزیستی مورد نظارت است.
افشار مقدم با اشاره به مصوبه فرمانداری در بحث جمع‌آوری زکات فطره از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی توضیح داد: با توجه به این رویکرد، این دغدغه مورد توجه فرمانداری قرار گرفت و جلسه‌ای تشکیل شد و مقرر شد مجریان اصلی جمع‌آوری وجوه زکات فطره و کفاره روزه‌داران و صدقات فقط کمیته امداد و بهزیستی به عنوان دو سازمان مردمی و حمایتی باشند که انواع نظارت‌ها بر فعالیت‌های آنها وجود دارد.
وی تأکید کرد: حضور نهادها و موسسات خیریه فقط به صورت همکاری با دو سازمان امکان‌پذیر است که امیدواریم امسال عملکرد ما در زمینه جمع‌آوری زکات فطره و صدقات مومنین بهتر باشد و سازمان توان بیشتری برای کمک به محرومان یابد.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین اعلام کرد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی سازمان بهزیستی 500 صندوق جمع‌آوری وجوه زکات فطره در سطح استان استقرار مییابد که از این تعداد 290 صندوق در شهر قزوین، 100 صندوق در تاکستان، 60 صندوق در آبیک، 30 صندوق در البرز و 20 صندوق در بوئین زهرا است.
وی با اشاره به میزان زکات فطره جمع‌آوری شده در سال گذشته در قزوین عنوان کرد: در سال گذشته 42 میلیون تومان در استان قزوین جمع‌آوری شد که از این مقدار 24 میلیون تومان به موسسات خیریه و 20 میلیون تومان به سازمان بهزیستی استان تعلق یافت.
افشار مقدم در ادامه با تشکر از فرمانداری قزوین در ساماندهی جمع‌آوری وجوه زکات فطره افزود: در زمینه جمع‌آوری وجوه صدقات نقدی مردم نابسامانی در سطح استان و کشور داریم به طوری که در مبادی ورودی شهر انواع صندوق‌های جمع‌آوری وجوه نصب شده است و همچنین در بسیاری از خیابان‌ها افرادی دست به دست وجوهی را از مردم دریافت میکنند که این موضوع دو آسیب عمده به دنبال دارد.
وی تأکید کرد: اولین آسیب در بحث اعتماد عمومی نسبت به مراکز و سازمان‌هایی است که در حوزه خدمات حمایتی فعال هستند زیرا یک فرد خیر صرف نظر از اینکه چه میزان در امر خیر مشارکت دارد می خواهد مطمئن باشد کمک وی به نتیجه میرسد ولی در این نوع جمع‌آوری بازخوردی از نحوه هزینه‌کرد از سوی موسسات مذکور دیده نمیشود.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: از سویی منابعی که میتواند توسط دستگاه‌های متولی و قانونی در حوزه حمایت جمع‌آوری شود کاهش یافته و توان سازمان‌ها و موسسات قانونی را تقلیل میدهد؛ امیدواریم تصمیم خوبی که در استان اخذ شده در سایر زمینه‌ها نیز صورت گیرد و در وضعیت صندوق‌های جمع‌آوری صدقات مستقر در سطح شهر این ساماندهی را شاهد باشیم و مردم با شفافیتی که در عملکرد موسسات میبینند کمکهای خود را داشته باشد.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول