اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از کنترل آلودگی‌های اصفهان؛

آلودگی اصفهان به صورت آنلاین کنترل می‌شود

خبرگزاری فارس: با نصب دستگاه‌های پایش لحظه‌ای بر روی واحد‌های صنعتی و غیر صنعتی اصفهان، کنترل و کاهش آلودگی این واحد‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود.

آلودگی اصفهان به صورت آنلاین کنترل می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پایش‌های آلودگی با توجه به قانون برنامه پنج توسعه پایش آلودگی‌های زیست‌محیطی به صورت جدی‌تر نسبت به گذشته صورت می‌گیرد و تمام صنایع باید به منظور کنترل و کاهش آلودگی‌های خود به دستگاه‌های پایش آلودگی مجهز شوند و بر اساس این قانون تمام واحد‌های صنعتی موظف به خود اظهاری در پایش لحظه‌ای هستند.
این واحد‌ها باید میزان و نوع آلودگی خود را توسط آزمایش‌های معتمد مشخص کرده و اطلاعات پایشی خود را به سازمان محیط زیست اعلام کنند.
با نصب دستگاه‌های پایش آن‌لاین بر روی صنایع بسیاری از مشکلات استان در راستای آلودگی‌های زیست محیطی کاهش می‌یابد.

* ‌صنایع بزرگ اصفهان به پایش‌های آنلاین مجهز می‌شوند
مسئول محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی این سازمان در سال جاری اظهار داشت: مجهز شدن برخی از واحد‌های صنعتی اصفهان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان به منظور کاهش و کنترل آلودگی‌های زیست محیطی است.
هلنا کعبی با بیان اینکه تمام استان‌ها باید به منظور کاهش و کنترل آلودگی هوا با یکدیگر همکاری کنند، اضافه کرد: تمام استان‌ها باید با ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود و ایجاد یک طرح جامع و کامل به صورت جدی و موثر در کنترل آلودگی‌های موجود در کشور تلاش کنند.
وی به اهداف برنامه پنج ساله پنجم برای کنترل و کاهش آلودگی‌ها اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس این برنامه تمام واحد‌های صنعتی و غیر صنعتی موجود در استان باید به دستگاه‌های پایش آلودگی مجهز شوند و اصفهان اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده است.

* 8 صنعت اصفهان به دستگاه‌های پایش آلودگی مجهز می‌شوند
مسئول محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به مجهز شدن تعدادی از صنایع استان به دستگاه‌های پایش آلودگی آنلاین تاکید کرد: تا پایان سال جاری هشت صنعت بزرگ در سطح استان به دستگاه‌های پایش آلودگی به صورت آنلاین مجهز می‌شوند و این موضوع گام موثری در کنترل آلودگی‌ها است.
وی به ساخت مرکز پایش در سازمان محیط زیست استان اشاره کرد و افزود: با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مرکز پایش در اصفهان در حال ساخت است و این مرکز تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود.
کعبی تصریح کرد: مجهز شدن 30 واحد صنعتی بزرگ در اصفهان به دستگاه‌های پایش آنلاین از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان طی دو سال آینده است.
وی به انواع پایش‌های آلودگی‌های زیست‌محیطی اشاره کرد و ادامه داد: در اداره کل حفاظت محیط زیست دو نوع پایش لحظه‌ای و تخصصی وجود دارد و در پایش‌های تخصصی توسط کارشناسان و به وسیله نمونه‌برداری مشخص می‌شود.

* ‌پایش‌های آن‌لاین آلودگی بدون حضور کارشناسان صورت می‌گیرد
مسئول محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به مزایای نصب دستگاه‌های پایش آنلاین بر روی واحد‌های صنعتی گفت: در این نوع از پایش دستگاه‌ها و تجهیزات پایش آنلاین آلودگی بر روی واحد‌های صنعتی نصب می‌شود و در این نوع از پایش به حضور کارشناسان در مکان واحد‌های صنعتی نیازی نیست.
وی به اهمیت پایش‌های آنلاین و لحظه‌ای در کاهش و کنترل آلودگی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: با نصب این دستگاه‌ها بر روی صنایع، واحد‌های صنعتی اصفهان به صورت شبانه‌روزی پایش می‌شوند.
کعبی اضافه کرد: تمام دستگاه‌های پایش آنلاین آلودگی الکترونیکی هستند و این سیستم‌ها باید از توانمندی و قدرت اجرایی بالایی برخوردار باشند.
بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه تمام واحد‌های صنعتی و غیر صنعتی عمده و بزرگ باید تا پایان سال سوم برنامه پنجم پایش لحظه‌ای دستگاه‌های خود را انجام بدهند و این اقدام یکی از مهم‌ترین وظایف قانونی آنها محسوب می‌شود.
در صورت تخلف و امتناع این واحد‌ها در انجام این وظیفه قانونی ادارات کل استان‌ها به استناد ماده 30 قانون آلودگی هوا موظف به برخورد قانونی با آنها و مطرح کردن موضوع در مراجع قضایی هستند و در صورتی که آلودگی ناشی از صنایع بیشتر از استاندارد‌های معمولی اعلام شود، آنها باید میزان خسارت‌های ناشی از آلودگی خود به محیط زیست را به عنوان عوارض پرداخت کنند.

*‌سنجش آلودگی هوا در اصفهان الزامی است
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز با اشاره به ضرورت سنجش و پایش آلودگی‌های زیست محیطی در اصفهان تصریح کرد:  ایجاد مراکز پایش آلودگی در راستای طرح جامع کاهش آلودگی هوا ضرورت دارد و اصفهان باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام بدهد.
منصور شیشه فروش به یکی از مهم‌ترین بحران‌های موجود در اصفهان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین بحران‌های موجود در استان محسوب می‌شود و تا‌کنون راهکار‌های متعددی به منظور ساماندهی و کاهش آلودگی‌های موجود در هوای اصفهان ارائه شده است.
وی با اشاره به اهمیت این موضوع در جامعه و برای تمام شهروندان تاکید کرد: کاهش آلودگی هوا در اصفهان به آمار صحیح و دقیق در این زمینه نیاز دارد و بر اساس این آمار‌ها، پایش آلودگی باید به صورت جدی انجام شود.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان به ایجاد مرکز پایش در اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: مسئولان باید آمار دقیقی از آلودگی‌های موجود در اصفهان داشته باشند و با احداث مرکز پایش آلودگی در اصفهان این موضوع مهم تحقق می‌یابد.

*‌پایگاه‌های سنجش آلودگی هوا میزان آلودگی‌های اصفهان را مشخص می‌کنند
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور مشخص شدن میزان آلودگی هوا در اصفهان بیان داشت: در حال حاضر پایگاه‌های سنجش آلودگی هوا در اصفهان به صورت سیار در این زمینه فعالیت می‌کنند و نمایشگر‌هایی برای مشخص کردن میزان آلودگی هوا به صورت دقیق در چهار‌راه‌ها نصب شده است.
شیشه فروش به الزامی بودن ایجاد مرکز پایش سنجش آلودگی هوا در اصفهان اشاره کرد و گفت: با تحقق این موضوع وضعیت آلودگی اصفهان ساماندهی می‌شود و نصب دستگاه‌‌های پایش لحظه‌ای بر روی واحد‌های صنعتی و غیر صنعتی میزان آلودگی این واحد‌ها را کنترل می‌کند.
وی با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوا در اصفهان اظهار داشت: ایجاد مراکز پایش آلودگی هوا در راستای اجرای این طرح ضروری است و این پروژه‌ها به حمایت‌های ویژه نیاز دارد.
در صورت افزایش آلودگی‌های زیست محیطی در نتیجه فعالیت واحد‌های صنعتی، موارد قانونی نسبت به آنها اعمال می‌شود و اعمال اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه نسبت به واحد‌های صنعتی و غیر صنعتی آلوده‌کننده از مهم‌ترین اهداف قانون برنامه پنجم توسعه محسوب می‌شود و این قانون در سطح کشور و برای تمام استان‌ها اجرا می‌شود و به استان خاصی اختصاص ندارد.
علاوه بر اعمال قانون نسبت به صنایع آلوده‌کننده، صنایعی که در کاهش یا کنترل آلودگی دخالت دارند، به عنوان صنعت سبز انتخاب می‌شوند و دولت به منظور حمایت از آنها اقدامات تشویقی را نسبت به این صنایع انجام می‌دهد.

*اصفهان در زمینه‌های مختلف در کشور نمونه است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به ایجاد مجهز‌ترین مرکز کنترل آلودگی در اصفهان اشاره کرد و افزود: ابتدای سال آینده مجهز‌ترین مرکز کنترل آلودگی کشور در اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد و راه‌اندازی این مرکز، اصفهان را در میان استان‌های دیگر نمونه می‌کند.
احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به راهکار‌های کاهش آلودگی‌های موجود در استان تصریح کرد: تمام صنایع بزرگ استان باید به سیستم‌های سنجش آلودگی هوا و فاضلاب مجهز شوند و اقدامات لازم را نسبت به کاهش آلودگی‌های خود انجام بدهند.
وی به تجهیز برخی از واحد‌های صنعتی اصفهان به دستگاه‌های پایش آلودگی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر اجرای این طرح در استان آغاز شده و برخی از صنایع و کارخانه‌های استان به دستگاه‌های سنجش آلودگی مجهز شده‌اند.

*‌مرکز پایش اصفهان 60 درصد رشد فیزیکی داشته است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر مرکز سنجش و پایش آلودگی در اصفهان 60 درصد رشد فیزیکی داشته و تا‌کنون در هیچ استانی چنین مرکزی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه این مرکز در ابتدای سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، اضافه کرد: مرکز پایش آلودگی در اصفهان مجهز‌ترین مرکز کنترل آلودگی کشور محسوب می‌شود و رشد و پیشرفت اصفهان در زمینه‌های مختلف به تمام مردم ثابت شده است.
لاهیجان‌زاده بیان داشت: از ابتدای اجرای این طرح تا‌کنون 350 میلیون تومان از اعتبارات استانی برای ساخت این مرکز هزینه شده است.
در حال حاضر ایستگاه‌های سنجش و پایش آلودگی هوا به صورت آنلاین در سطح شهر نصب شده‌اند و با نصب این ایستگاه‌ها کیفیت هوای اصفهان مشخص می‌شود.
پایش‌های آلودگی در اصفهان به صورت آن‌لاین و لحظه‌ای در تمام شبانه‌روز و به صورت 24 ساعته صورت می‌گیرد.
در اصفهان حدود 3هزار صنعت فعال وجود دارد و نصب تجهیزات سنجش آلودگی به صورت آن‌لاین بر روی این صنایع ضروری است و در حال حاضر اصفهان در راستای کاهش و کنترل آلودگی‌ها اقدامات لازم را انجام داده و مسئولان استان با انجام اقدامات لازم از افزایش آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری می‌کنند.
انتهای پیام/ل10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول