اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار تبریز خبر داد:

افتتاح زباله‌‌گاه مدرن در تبریز

خبرگزاری فارس: شهردار تبریز از آماده‌سازی نهایی و افتتاح قریب‌الوقوع زباله‌گاه و مرکز دفن بهداشتی جدید و مکانیزه شهرداری همزمان با هفته دفاع مقدس خبر داد.

افتتاح زباله‌‌گاه مدرن در تبریز
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، علیرضا نوین هدف از احداث زباله‌گاه و مرکز دفن بهداشتی زباله تبریز را تلاش برای کاهش مشکلات و چالش‌های زیست‌محیطی دفع و دفن زباله اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات موجود در مرکز دفن قدیم و اشباع ظرفیت دفن زباله در این مرکز و از طرفی با توجه به این که دفع و دفن زباله‌های شهری تابع شرایط محیطی و فنی و بهداشتی است.
وی افزود: طی سه سال گذشته برنامه‌ریزی جامعی به منظور طراحی و احداث زباله‌گاه مدرن، مکانیزه و جدید و در کنار آن دیگر طرح‌ها و پروژه‌های مکمل و مرتبط با موضوع مدیریت پسماند را در دستور کار قرار داد که حاصل این برنامه‌ریزی‌ها آغاز عملیات اجرایی طرح‌هایی چون مرکز دفن بهداشتی، کارخانه تولید کمپوست، کارخانه تفکیک زباله و تصفیه‌خانه شیرابه‌های زباله به فاصله‌ای اندک از هم بود.
نوین در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اولویت طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی، خدماتی و عمرانی در حوزه مدیریت پسماند و بهداشت محیط بر دیگر برنامه‌ها و وظایف ذاتی شهرداری طی سال‌های گذشته، نتیجه این قبیل اقدامات را انتخاب شهر و شهرداری تبریز به عنوان تمیزترین شهر ایران، شهرداری برتر کشور در مدیریت پسماند و همچنین سالم‌ترین شهر ایران از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد.
شهردار تبریز در ادامه با اشاره به مشخصات این پروژه بزرگ زیست محیطی افزود: زباله‌گاه مدرن و مکانیزه جدید تبریز در فضایی به وسعت 60 هزار متر مربع و اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال احداث شده و به زودی همزمان با هفته دفاع مقدس مورد بهره‌برداری رسمی قرار خواهد گرفت.
وی یادآور شد:  احداث این مرکز از آن جهت دارای اهمیت و ارزش فوق‌العاده است که تولید میانگین روزانه یک هزار و 200  تن زباله در سطح شهر تبریز، و لزوم مدیریت، جمع‌آوری، دفن و حتی بازیافت به موقع این حجم از مواد زاید شهری، بی‌شک اصلی‌ترین چالش و دغدغه هر روزه شهرداری به ویژه معاونت خدمات شهری این مجموعه به‌ شمار می‌رود.
نوین افزود: همچنین بنا بر آمار موجود، روزانه بخش قابل توجهی از بودجه شهرداری صرف جمع‌آوری پسماندهای شهری می‌شود که اگر به این موضوع چالش کمبود زمین و اراضی مناسب برای دفن زباله، فقدان سیستم تمرکز مدیریت بر پسماندها، کمبود اعتبارات و نیز پائین بودن مشارکت مردم را نیز اضافه کنیم حساسیت و البته پیچیدگی‌های مدیریت پسماندهای شهری بیش از پیش نمایان خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اگر چه در کشورهای توسعه یافته جهان، موضوع پسماندهای شهری و تبدیل آن به مواد قابل استفاده مورد توجه جدی است، با این حال در ایران درصد ناچیزی از این پسماندها امکان بازیافت دارد و حجم کلی و بالای آن به شکل‌های غیربهداشتی و غیر فنی دفن می‌شوند.
نوین گفت: این در حالی است که هزینه‌های چنین شیوه مدیریت پسماند چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ زیست محیطی بسیار بالا بوده و هر ساله این هزینه‌ها رو به فزونی است‌.
وی تصریح کرد: احداث مرکز دفن بهداشتی زباله تبریز را باید یکی از اقدامات اساسی شهرداری در سال های اخیر به شمار آورد که عملیات اجرایی آن از نیمه دوم سال 88 آغاز شده و طی سال جاری به اتمام خواهد رسید.
شهردار تبریز ادامه داد: مرکز دفن بهداشتی زباله با توجه به مشکلات زیست محیطی مرکز دفن قدیم که از 15 سال قبل محل دفن غیر بهداشتی زباله‌های شهری است و مشکلات زیست محیطی متعددی از جمله تولید شیرابه‌های زباله و گازهای متان حاصل از زباله را به دنبال داشته در دستور کار شهرداری قرار گرفته است‌.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این مرکز دفن جدید زباله‌های شهری تبریز‌، مشکلات زیست محیطی موجود به حداقل رسیده و با راه‌اندازی کارخانه بازیافت و نیز اجرای کامل طرح تفکیک از مبدا زباله، حجم زباله‌های حمل شده برای دفن در این مرکز تا سقف 25 درصد کاهش یابد.
نوین افزود: از سوی دیگر شهرداری تبریز با هدف کاهش و حذف اثرات تخریبی شیرابه‌های حاصل از دفن زباله‌های شهری و نیز گازهای استحصالی متان،  اقدام به احداث کارخانه تصفیه شیرابه‌های مرکز دفن به روش‌های COD و BOD  نموده که این طرح پس از اجرای آزمایشی موفق به صورت پایلوت در مقیاس یک هزارم‌، این بار در مقیاس واقعی با مشارکت قرار گاه خاتم الانبیا و در جوار مرکز دفن بهداشتی به مرحله اجرا در آمده است تا از این طریق علاوه بر استحصال آب مورد نیاز کشاورزی حاصل از تصفیه شیرابه‌ها، نسبت به کاهش اثرات منفی زیست محیطی دفن زباله و نفوذ شیرابه‌ها در آب‌های زیرزمینی اقدام شود‌.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول