اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی:

شرک منافقان در خفا است‌

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید گفت: منافقان اشخاصی هستند که در ظاهر به اسلام اعتقاد دارند، اما در باطن خویش مشرک هستند.

شرک منافقان در خفا است‌
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در ادامه دروس تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان که امروز در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، اظهار داشت: سوره «منافقون» همانند سوره جمعه دارای 11 آیه بوده و در مدینه بر پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شده است.
وی افزود: به دلیل اینکه مضامین آیات سوره منافقون مربوط به مدینه است این سوره را مدنی می‌دانند و چون کلمه منافقون در آن آمده، نام آن نیز از همین واژه گرفته شده است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در مکه دو گروه از افراد حضور داشتند، گفت: دسته نخست مشرکان و گروه دیگر ایمان آورندگان بودند، اما در این میان منافقی وجود نداشت زیرا در این شهر بیشتر جمعیت را کفار تشکیل می‌دادند.
وی بیان داشت: در مدینه شرایط متفاوت با مکه بود زیرا در این شهر مسلمانان در اکثریت بوده و کافران در اقلیت قرار داشتند و به همین دلیل پدیده «نفاق» برای نخستین بار در مدینه به وجود آمد که گروهی در ظاهر به دلیل هم رنگ بودن با جماعت مسلمین اظهار اسلام می‌کردند، اما در باطن کافر بودند.
آیت‌الله سبحانی با عنوان اینکه در قرآن 14 بار به منافقین اشاره شده است، خاطرنشان کرد: تمام آیاتی که اشاره به موضوع منافقان دارد در سوره‌های مدنی وجود دارند و این مطلب نشان دهنده گستردگی شبکه نفاق در مدینه بوده است.
این مرجع تقلید اظهار داشت: جریان نفاق بعد از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) به طور ناگهانی محو شد و منافقان در سکوتی عمیق فرو رفتند.
وی در ادامه به واژه شناسی نفاق پرداخت و افزود: نفاق در لغت به معنی گذرگاهی است که در میان کوه حفر شده و راهی باریک از میان آن گشوده شده است و در قرآن، منافق به شخصی گفته می‌شود که کفر را پنهان کرده و اسلام را ظاهر می‌کند.
آیت‌الله سبحانی گفت: منافقین گروهی از مردم هستند که در ظاهر مسلمان بوده اما در باطن خویش مشرک هستند و ایمان آنها ظاهری است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نخستین شخص از منافقان مدینه فردی به نام «عبدالله بن ابی» از قبیله اوس بود، ابراز داشت: مردم مدینه غالباً از دو قبلیه اوس و خزرج بودند و تصمیم داشتند که این شخص را به عنوان حاکم خود انتخاب کنند، اما با ورود اسلام به مدینه، حاکم شدن وی منتفی شد.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول