اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

مردم جنوب تهران به زودی از آب تصفیه شده رودخانه ای استفاده می کنند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: برای رساندن آب تصفیه شده به جنوب شهر تهران بودجه بسیار سنگینی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته تا از آب سد ماملو که در حال حاضر تا میدان افسریه تهران رسیده است آبرسانی به جنوب شهر انجام شود تا مردم جنوب شهر نیز از آب تصفیه شده رودخانه‌ای استفاده کنند.

مردم جنوب تهران به زودی از آب تصفیه شده رودخانه ای استفاده می کنند
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، کاظم ندافی در نشست خبری اداره سلامت محیط کار وزارت بهداشت اظهار داشت: گفته می‌شود گزارشی توسط شورای شهر به تازگی منتشر شده که 75 درصد مراکز بهداشتی و درمانی شهر تهران در معرض آلودگی صوتی قرار دارند که این گزارش را تأیید می‌کنیم و آلودگی صوتی در شهر تهران بحث جدی است که مراکز بهداشتی و درمانی در آن از اهمیت بالاتری برخوردار است.

وی افزود: این مراکز بر اساس نیازهای شهری شکل گرفته و توزیع شده است اما روش کنترل صدا، کنترل در منشأ است که باید به مرکز بپردازیم.

ندافی یادآور شد: بخش اعظمی از آلودگی صوتی هوای تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها و پس از آن خودروهای فرسوده و بعد هواپیماها هستند که تا این منابع حذف نشوند آلودگی صوتی حل نمی‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین بحث فرودگاه تهران نیز در طرح جامع آلودگی هوای تهران مطرح است که میزان پروازهای فرودگاه مهرآباد کاهش یابد.

*مردم جنوب تهران به زودی از آب تصفیه شده رودخانه ای استفاده می کنند

وی در خصوص آلودگی آب با نیترات نیز یادآور شد: میزان نیترات موجود در آب و آلاینده‌های موجود در آب شرب تهران توسط وزیر در سال گذشته اقدامات زیادی انجام شد به طوری که 30 تا 40 چاه‌ آب آلوده با نیترات بالا مسدود و 6 دستگاه پیشرفته RO نیز در مناطق مختلف تهران نصب شد.

ندافی گفت: برای رساندن آب تصفیه شده به جنوب شهر تهران اقدامات دیگری نیز انجام داده ‌شد که بودجه بسیار سنگینی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته که از آب سد ماملو که در حال حاضر تا میدان افسریه تهران رسیده است آبرسانی به جنوب شهر انجام شود تا مردم جنوب شهریز از آب تصفیه شده رودخانه‌ای استفاده کنند.

وی یادآور شد: از شورای شهر درخواست کردم تا مصوبه‌ای قرار دهد تا مردم برای گرفتن انشعاب آب از پرداخت خلافی در این موضوع خاص خلاص شوند.

ندافی اظهار داشت: در محدوده شهر تهران بخش خصوصی توزیع آب وجود دارد که برخی از آنها آبرسانی را با تانکر انجام می‌دهند و در منطقه 18 تهران یافت‌آباد بخش خصوصی مرتبط به آن به علت تخلف به دادگاه معرفی شده است.

وی اضافه کرد: در بدترین نقاط تهران عدد نیترات آب 50 میلی گرم در لیتر بر حسب NO3 است که حداکثر مجاز آن نیز 50 است. در سال گذشته 28 درصد نمونه‌های آب دارای غلظت 60 تا 70 بوده است.

ندافی با بیان اینکه 10 درصد مردم اروپا در جایی زندگی می‌کنند که نیترات آن از حد استاندارد هم بالاتر است در خصوص وضعیت آب معدنی ها تصریح کرد: آب‌های معدنی که دارای مجوز وزارت بهداشت هستند به طور مستقل کنترل می‌شوند و هزاران تست بر روی آب‌های معدنی انجام می‌شود لذا آنها از مبدأ پاک هستند.

وی اضافه کرد: کنترل در سطح عرضه بسیار مشکل است چرا که اگر بخواهند تمام آب‌ها را جمع‌آوری کنند باید همه را جمع‌آوری کنند.

در ادامه غلامی رئیس اداره آب دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: بر مبنای نمونه‌برداری‌های انجام شده آب‌های بطری شده تنها 10 درصد مشکل‌دار بوده‌اند که طبق ضوابط موجود به ضوابط قضایی ارجاع داده شده‌اند.

وی اضافه کرد: همه پرسنل بهداشت محیط در کشور 5 هزار نفرند که 3 هزار نفر آنها کار بازرسی انجام می‌دهند. سال گذشته 4 میلیون بازرسی داشتیم در حالی که همه مکان‌های در اختیار ما برای بازرسی یک میلیون و 200 هزار هستند.

غلامی یادآور شد: در شهرهای بزرگ هر فصل یک بار هم نمی‌شود بازرسی انجام داد ولی در شهرهای کوچک ماهی یک بار تا دو بار هم این کار انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در برنامه‌های آتی بنا داریم قسمتی از بازرسی‌ها را به عنوان دیده‌بان اولیه به بخش خصوصی ارائه دهیم که آئین‌نامه آن در حال تدوین است.

غلامی گفت: مردم می‌توانند اگر آبی را در بطری‌های بسته شده کدر یا دارای ذرات معلق دیدند می‌توانند از طریق شماره تلفن  09678 موضوع را گزارش دهند.

در ادامه ندافی نیز در این خصوص یادآور شد: استفاده از نور آفتاب برای ضد عفونی کردن و کشتن میکروب‌ها کاری است که در تمام دنیا انجام می‌شود اما قرارگیری‌ بطری‌های آب در زیر نور آفتاب اثرات منفی می‌تواند داشته باشد که یکی از آنها ایجاد جلبک است که با چشم قابل مشاهده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ نگرانی درباره کیفیت آب‌های بطری شده وجود ندارد.

ندافی گفت: وزیر بهداشت در سال گذشته سند ملی راهبرد کیفیت آب را در دستور کار قرار دادند و تعداد زیادی از کارشناسان مرتبط با آب این سند را تدوین کردند که به شورای عالی سلامت ارائه شود و در این سند همه نگرانی ها درباره آب و سازمان‌ها و مکان‌های مسئول دیده شده است و به زودی در شورای عالی سلامت به تصویب می‌رسد.

*آلودگی هوای تهران در 10 سال گذشته کاهش یافته است


رئیس دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گفته می‌شود از آلودگی هوای تهران آماری داده نمی‌شود و بیماران ناشی از آن نیز تعداد مشخصی ندارند در حالی که تحلیل کامل آلودگی هوای تهران گزارش شده است و بر اساس 80 هزار داده‌ای که در شهر تهران تحلیل شد آن را رسانه‌ای کردیم.

وی با بیان اینکه روزهای خوب روزهایی هستند که غلظت آلاینده‌های موجود در هوا از نصف استاندارد پایین‌تر باشد افزود: در سال 89 تعداد روزهای با هوای خوب صفر بوده است. همچنن هوای متوسط که مقدار آلاینده‌های موجود در آن بین  50 تا 100 درصد حد مجاز است در سال 89 در بهار 35 روز، در تابستان 5 روز، پاییز 7 روز و زمستان 1 روز که جمعا در سال 89 ، 68 روز هوای پاک داشتیم.

ندافی تصریح کرد: در بقیه روزها هوا دارای درجه‌ای از ناسالمی بوده است و یک روز در تابستان سال گذشته وضعیت به حالت خطرناک رسید.

وی اضافه کرد: آلودگی هوای تهران در طی 10 سال گذشته کاهش یافته است به طوری که در ایران استاندارد کیفیت هوا ارتقاء یافته است و حتی از حد مجاز آن پایین‌تر آمده است لذا این موضوع باعث شده غیر مجازها بیشتر شوند.

ندافی گفت: این استانداردها در مرداد 88 توسط هیئت دولت تصویب شد که مطابق بالاترین استانداردهای جهانی است.

وی ادامه داد: خروج یک میلیون خودروی فرسوده و رعایت برخی استانداردها توسط خودروهای جدید کیفیت هوا را بهتر کرده است البته ما از کیفیت هوا راضی نیستیم.

رئیس دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص بیماری‌ها نیز خاطر نشان کرد: در سال گذشته 3 هزار و 600نفر بر اثر آلودگی هوا دچار مرگ و میر شدند اما این کار یک کار بالینی نیست که فرد معاینه شود بلکه بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک است.

در ادامه شیدا ملک‌افضلی رئیس اداره آلودگی هوای وزارت بهداشت نیز گفت: پروژه‌ای با سازمان بهداشت جهانی تدوین شد که تا پایان سال 90 نتیجه آن مشخص می‌شود و آن ارزیابی سلامت در استنشاق هوای آلوده در شهرهای مختلف کشور است که هم اکنون سه شهر شیراز، ایلام و اهواز به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند.

*  5 هزار هکتار زمین در کشور با فاضلاب آبیاری می‌شود

ندافی در خصوص آلودگی سبزیجات جنوب تهران به فاضلاب‌های خام اظهار داشت: این موضوع برای ما نگران‌کننده است که برای آن دو مصوبه مطرح کردیم که یکی مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است و باید به سرعت اقدامات لازم در جهت رفع آبیاری با فاضلاب خام را حل کنند و دیگری از آبیاری مزارع با فاضلاب تصفیه نشده باید جلوگیری شود.

وی افزود:‌اساسا آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب به طور کلی مردود نیست ولی محصولاتی که کشت می‌شود باید مربوط به محصولاتی شود که خام خورده نمی‌شود. لذا باید این کار توسط وزارت کشاورزی سامان یابد البته در قانون برنامه پنجم توسعه ساماندهی کشت محصولات کشاورزی نیز به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است.

وی افزود: بیش از  5 تا6 هزار هکتار زمین در کشور با فاضلاب آبیاری می‌شود لذا به مردم توصیه می‌شود لذا به مردم توصیه می‌شود سبزیجات را هنگام استفاده بشویند از طرفی همه سبزیجات جنوب تهران آلوده نیستند.


*شهرداری تهویه متروها را سامان دهد

وی در خصوص آلودگی هوای مترو با گاز رادون نیز گفت: به طور کلی در طبقات زیرزمین در کلیه مناطق دنیا این گاز به طور طبیعی وجود دارد اما در ارتباط با مترو نگرانی جدی نداریم ولی روی بحث تهویه متروها باید کار اساسی انجام شود و سیستم تهویه باید سامان یابد.

ندافی یادآور شد: هر نوع پرتوی از نظر وزارت بهداشت باید دارای شرایط کنترل شده و مشخص باشد و اصل بر این است که افراد تا جای ممکن در معرض پرتوها قرار نگیرند چرا که بیشتر از 80 درصد آسیب‌هایی که انسان از پرتوها می‌خورد از طبیعت است.

در ادامه علی هورانی کارشناس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت یادآور شد: جزء کشورهایی هستیم که پیرپوستی‌ها در کشور بالا است که یکی از علت‌های آن اشعه فرابنفش است . در کشور سیستم‌های استفاده از تشعشع نیاز به توجهات جدی دارد چرا که تعداد عکسهای رادیولوژی گرفته شده بالاست که باید کاهش یابد.

هورانی یادآور شد: کیفیت دستگاه‌ها نیز مهم است و هنوز آموزش حفاظت از تشعشعات را به مردم نداده‌ایم. 28 هزار پرتوکار در کشور داریم که کمترین پرتوگیری را این افراد انجام می‌دهند و در حال حاضر 68 درصد مراکز درمانی مجوز کار با اشعه دارند که تا پایان سال 91 همه آنها می‌گیرند.

*سرطانزایی آسفالت‌های تهران در حال بررسی است

ندافی در خصوص آسفالت‌ها که گفته می‌شود پس از تابش نور آفتاب موادی از خود ساتع می‌کنند که موجب سرطان ریه می‌شوند گفت: نمونه‌برداری‌‌های انجام شده از آسفالت‌ها در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی تهران تمام شده است در حال حاضر تجزیه، تحلیل و نتایج را انجام می‌دهیم که تا پایان شهریور در اختیار همگان قرار می‌گیرد.
انتهای پیام/ر
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول