اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

از حمله پلنگ به جوان باشتی تا کمبود امکانات روستایی

خبرگزاری فارس: پلنگی در منطقه پیچاب باشت با حمله به جوان روستایی این نکته را به یاد مسئولان راه‌سازی کهگیلویه و بویراحمد آورد که منطقه محروم پیچاب اکنون پس از گذشت شش سال از عمر انقلاب راهسازی روستایی در کشور، چشم انتظار جاده‌ای مناسب از سوی مسئولان اگر چه خاکی هستند.

از حمله پلنگ به جوان باشتی تا کمبود امکانات روستایی
به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، جوان 19 ساله‌ای در روستای میرجابر پیچاب شهرستان باشت مورد حمله یک قلاده پلنگ قرار گرفت و به شدت زخمی شد.
حشمت‌الله حسینی که از ناحیه سر آسیب دیده بود به دلیل نبود راه روستایی مناسب، ابتدا با تاخیر چند ساعته به مرکز بهداشتی و درمانی باشت انتقال داده می‌‌شود و باز هم به دلیل نبود امکانات پزشکی لازم، به بیمارستان شهید رجایی گچساران منتقل میشود.
وی پس از آزمایشات اولیه و سی‌تی‌اسکن و معاینه چشم، مورد معالجه قرار گرفت و هم‌اکنون در بیمارستان شهید رجایی گچساران بستری شده است.
حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: پس از حمله پلنگ وضعیت دردناکی داشتم که نبود جاده ارتباطی موجب شد خون زیادی را از دست بدهم.
این جوان که از ناحیه چشم نیز به ‌شدت آسیب دیده بود، افزود: مسئولان در مورد ایجاد جاده ارتباطی این روستا چاره‌اندیشی‌های لازم را داشته باشند.

*میرجابر با داشتن 18 خانوار روستایی فاقد جاده خاکی است
برادر این مصدوم که در در زمان حمله پلنگ و انتقال بیمار به بیمارستان همراه این جوان بود نیز ابراز داشت: به دلیل نبود جاده ارتباطی، برادرم را با الاغ به جاده اصلی رساندیم که بیش از چهار ساعت و نیم طول کشید.
حبیب‌الله حسینی گفت: با وجود دارا بودن بیش از 18 خانوار ساکن در این روستا، نبود یک جاده خاکی مشکل بزرگی بوده و مسئولان توجهی به روستاهای مسیر روستای جابر ندارند.
وی عنوان داشت: یک جاده ارتباطی خاکی می‌تواند بسیاری از مشکلات مردم روستای میرجابر را حل کند.
وی با طرح این سؤال که اگر از اهالی این روستا دچار حوادثی مانند مارگزیدگی شوند با این وضعیت جاده ارتباطی چه باید کرد و چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ از مسئولان خواست تا در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

*همکاری نکردن مسئولان با عشایر موجب مهاجرت آنها به شهر می‌شود
علی علیزاده از ساکنان این روستا نیز بیان داشت: روستای میر‌جابر روستایی پویا، سرسبز، دارای باغ‌های بزرگ و دارای بیش از 18 خانوار میباشد که در ایام ییلاق و قشلاق این روستا دارای سکنه است.
وی افزود: عدم همکاری مسئولان با عشایر این روستا سبب مهاجرت بسیاری از روستائیان این منطقه به شهر شده است.
علیزاده خاطرنشان کرد: به فرموده امام خمینی عشایر ذخایر مملکت هستند، اما عدم همکاری مسئولان در رفع مشکلات اولیه عشایر پیچاب، سبب مهاجرت این عشایر شده است.
اکبر حسینی یکی دیگر از اهالی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس ابراز داشت: چند سال پیش پدرم دچار حمله قلبی شد اما به دلیل نبود جاده ارتباطی، طولانی ‌بودن مسیر و دیر رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.
وی افزود: با توجه به صعب‌العبور بودن پیچاب و نبودن راه ارتباطی برای مسیر جاده روستای جابر، اتفاقات مشابه از جمله مرگ زنان باردار در حین انتقال به مرکز بهداشتی و درمانی اتفاق افتاده است.
این ساکن روستای میر‌جابر از مسئولان خواست در این مورد پاسخگو بوده و برای حل این مشکل تصمیماتی در ‌نظر بگیرند.

*تا 5 سال دیگر امکان ساخت راه روستایی میرجابر وجود ندارد
رئیس اداره راه و ترابری باشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این مورد ابراز داشت: بر اساس بخشنامه‌های موجود، این اداره برای روستاهای بالای 50 خانوار اعتبار آسفالت جاده روستایی در نظر می‌گیرد.
قربانعلی مرادی با اشاره به اینکه روستای میرجابر برای برخورداری از جاده ارتباطی، زیر نظر اداره امور عشایر است افزود: مسیر این روستای عشایری صعب‌العبور بوده و امکانات ساخت جاده اعتبار زیادی می‌خواهد و تا پنج سال آینده امکان ایجاد و ساخت جاده برای روستای میرجابر وجود نخواهد داشت.

*احداث جاده روستایی میرجابر 300 میلیون تومان اعتبار می‌خواهد
رئیس اداره امور عشایر گچساران و باشت نیز در ارتباط با احداث جاده ارتباطی روستای میرجابر پیچاب ابراز داشت: دو سال از گرفتن مجوز برای احداث جاده ارتباطی برای این روستا می‌گذرد اما هزینه لازم برای اجرای این پروژه اختصاص نیافته است.
بهمن آزادی با اشاره به لزوم احداث جاده ارتباطی برای این روستای عشایرنشین تصریح کرد: افزون بر 300 میلیون ریال برای ساخت جاده ارتباطی روستای میرجابر باشت مورد نیاز بوده که با توجه به نیاز مردم منطقه به جاده ارتباطی، اختصاص اعتبار لازم و ضروری است.
وی اعتبار در نظر گرفته شده برای اداره امور عشایر باشت در سال 90 را 200 میلیون ریال عنوان کرد و ابراز داشت: این مبلغ اعتبار برای ساماندهی و خدمات‌دهی به عشایر این منطقه و جلوگیری از کوچ آنان به شهرها بسیار کم و ناچیز است.
آزادی خاطرنشان کرد: در صورتی‌ که اداره راه و ترابری یک‌ دستگاه بلدوزر در اختیار امور عشایر قرار دهد، از محل اعتبارات امور عشایر برای تأمین سوخت مورد نیاز ماشین استفاده کرده و جاده‌ای خاکی برای این روستا احداث می‌شود.
رئیس امور عشایر باشت با اشاره به اینکه با احداث راه‌های روستایی میتوان از مهاجرت روستاییان جلوگیری و شرایط رونق همه جانبه روستاها را فراهم کرد، تأکید کرد: به ‌منظور برخورداری روستاییان از راه مناسب روستایی و ارتقای کیفیت مسیر و نیز به منظور رفاه حال عشایر و تسهیل در رفت و آمد خانوارهای عشایری این منطقه، احداث جاده عشایری ارتباطی احداث جاده برای روستای میرجابر  پیچاب باشت لازم است.

*اعتبارات استانی جوابگوی تکمیل جاده‌های روستایی نیست
فرماندار باشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: روستای میرجابر پیچاب از مناطق کاملا محروم این شهرستان و صعب‌العبور بوده که برای رفع مشکلات آن به اعتبارات کلان نیاز است.
علی‌اصغر قلی‌پور افزود: اعتبارات ما در بخش راه بسیار اندک و جزیی بوده که تنها راه برطرف کردن این‌گونه مشکلات، جذب اعتبارات ملی است.
قلی‌پور با بیان اینکه احداث دو جاده پیچاب و جاده عشایری این منطقه در برنامه مسئولان راه‌سازی این استان قرار دارد، گفت: امور عشایر مجری این طرح بوده ولی برای شروع عملیات جاده‌سازی به دنبال جذب اعتبار هستیم.
وی گفت: امسال به دلیل کمبود اعتبار هیچ‌گونه پروژه جدیدی را تعریف نکردیم.
=============
گزارش از کوروش رضایی
=============
انتهای پیام/ک10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول