اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دانشجویان پزشکی طی نامه‌ای از وزیر خواستار شدند:

جلوگیری از اجرای طرح دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی

خبرگزاری فارس: جمعی از اساتید، متخصصان، پزشکان عمومی و دانشجویان پزشکی استان آذربایجان‌شرقی با نوشتن نامه‌ای به وزیر بهداشت، خواستار جلوگیری از اجرای طرح DPT یا دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی در کشور شدند.

جلوگیری از اجرای طرح دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در این نامه که نسخه‌ای از آن به دفتر خبرگزاری فارس ارسال شده، آمده است: طرح دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی طرحی است که بر اساس آن لیسانس‌های فیزیوتراپی با گذراندن 52 واحد درسی ( 32 واحد کارآموزی +20 واحد پایه) مدرک دکتری حرفه‌ای دریافت کرده و بر اساس کوریکولوم DPT امکان ویزیت مستقیم همه بیماران و  انجام مداخلات، پزشکی و غیره را پیدا می‌کنند.
این درحالی است که بعد از اعلام تصویب این طرح مدعیان و حامیان آن اقدام به اعتراض کرده و متقاضی گذراندن واحدهای اضافی به صورت پودمانی و بدون گذراندن امتحان و تقدیم مدرک دکتری شدند.
در ادامه این نامه آمده است: فردی که بعد از رقابتی فشرده در کنکور سراسری وارد رشته پزشکی شده و هفت سال سنگین‌ترین واحدها و دروس پزشکی و انواع کشیک‌ها و دوره‌ها را پشت سر می‌گذارد، به عنوان پزشک  عمومی وارد جامعه می‌شود و دوره طرح مناطق محروم در انتظار اوست که این نیز  در حال دو برابر شدن است.
جمعی از پزشکان تبریز در ادامه این نامه تصریح کرده‌اند: پس از آن نیز آزمون دستیاری به عنوان دشوارترین آزمون کشور در تمام مقاطع و رشته‌ها در انتظار پزشکان است که گاهی چند سال مطالعه شبانه‌روزی لازم است تا فردی در این آزمون موفق شود و پس از این دوره سنگین آموزش دستیاری با برنامه کاری و کشیک‌ها و مسئولیت‌های سنگین فرا می‌رسد.
اساتید، متخصصان، پزشکان عمومی و دانشجویان پزشکی استان آذربایجان‌شرقی همچنین خاطرنشان کرده‌اند: پس از اتمام دوره آموزش دستیاری نیز به طرح مناطق محروم که مدت آن از نیم برابر دوره تحصیل باز به دو برابر مدت تحصیل افزایش یافته است، باید رفت.
در ادامه این نامه آمده است: پزشک متخصص که در این مقطع سنی به همراه همسر و فرزند باید در محروم‌ترین مناطق کشور حضور پیدا کند چون شرافت و قداست رشته خود را پاس می‌دارد و به سوگند مقدس خود وفادار است.
‌اساتید، متخصصان، پزشکان عمومی و دانشجویان پزشکی استان آذربایجان‌شرقی  در این نامه خاطرنشان کرده‌اند: در این بین این سؤال مطرح می‌شود که آیا عدالت آموزشی این است که نخبه‌ترین افراد گروه پزشکی با چنین شرایط دشوار آموزش، آزمون‌ها، طرح‌ها معادل فرد لیسانس قرار بگیرند که با گذراندن یک و نیم سال مطب خود را دایر کرده و همچون پزشک متخصص به طبابت خواهد پرداخت.
در ادامه این نامه اضافه شده است: در حالی که فیزیوتراپی روشی است درمانی همانند دیگر روش‌های درمانی که توسط پزشک پس از اخذ شرح حال، معاینه بالینی، بررسی یافته‌های آزمایشگاهی و تصویربرداری و انجام فرآیند بررسی تشخیص‌های افتراقی و نهایتا رسیدن به تشخیص تجویز می‌شود و در حقیقت جزیی از فرآیند درمانی بیمار است.
اساتید، متخصصان، پزشکان عمومی و دانشجویان پزشکی استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرده‌اند: همکار فیزیوتراپیست در این فرآیند ملزم به انجام درمان تجویز شده است در حالی که ماهیت دکترای حرفه‌ای استقلال در عمل برای پذیرش اولیه بیمار، ارائه تشخیص و تجویز و انجام همزمان روش درمانی فیزیوتراپی است که در تبیین آشکار با نقش درمانگری این همکاران و تداخل واضح با نقش پزشک در این زمینه است.
در این نامه تصریح شده است: چگونه مسئولیت سلامت افراد جامعه را در تمام زمینه‌ها به افرادی سپرده می‌شود ‌که به هیچ وجه بر اساس ‌کوریکولوم آموزشی پیشنهادیشان صلاحیت علمی ویزیت، درمان و مداخلات تشخیصی را دارا نیستند.
اساتید، متخصصان، پزشکان عمومی و دانشجویان پزشکی استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرده‌اند: در شرایطی که امکان فعالیت به طور مستقل در کلینیک فیزیوتراپی برای همکاران فیزیوتراپیست که در قانون قبلی باید زیر نظر پزشک متخصص فعالیت می‌کردند، فراهم شده و همچنین امکان ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقاطع فوق لیسانس وphD را دارند، چه ضرورتی  به جز ایجاد زمینه دخالت غیرقانونی در امور تخصصی پزشکی وجود دارد.
به راستی با وجود تعداد فراوانی از پزشکان عمومی بیکار اضافه کردن این دکترای حرفه‌ای چه به روز نظام سلامت خواهد آورد و به عبارت دیگر جایگاه یک پزشک متخصص در عرض پنج و نیم سال دوره می‌بینند و با این وجود این طرح، طرحی است که باید فاتحه  رشته پزشکی را با آن خواند.
با احتساب این موضوع دانشجویان پزشکی نیز بهتر است در هر مقطع تحصیلی که هستند انصراف داده و دوباره با شرکت در کنکور رشته فیزیوتراپی را برگزینند که باز بسیار زودتر و آسان‌تر می‌توانند مطب مستقل خود را دایر نمایند و به درمان  بیماران بپردازند.
دکتر دستجردی، از جنابعالی به عنوان وزیر بهداشت مصرانه خواهشمندیم تا اجرای این طرح را متوقف کرده و تصمیم‌گیری در مورد آن را به کمیته‌ای متشکل از کارشناسان وزارت، اساتید دانشگاه و روسای هیئت‌های بورد رشته‌های مربوطه بسپارید.
جمعی از اساتید، متخصصان، پزشکان عمومی و دانشجویان پزشکی استان آذربایجان‌شرقی در این نامه ادامه دادند: همچنین از تمام ارگان‌ها و نهادهای مرتبط اعم از سازمان نظام پزشکی کشور،  نمایندگان محترم مجلس  شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستاریم در این راه با هدف قرار دادن ملت مظلوم و مسئولیت سلامت ایشان پشتیبان حق و صلاح بوده و جامعه پزشکی را یاری کنند.
دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی طرحی است که در آخرین جلسه وزیر بهداشت با معاونان و برخلاف  نظر تمامی کارشناسان بدنه وزارت، شورای گسترش، معاونت درمان، معاونت آموزشی، دبیرخانه شورای تخصصی و کمیسیون معین مربوطه و  هیئت‌های بورد به تصویب رسید.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول