اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از اجرای طرح مفتاح‌الجنه در کرمان؛

لبخند یتیم به من آرامش می‌دهد

خبرگزاری فارس: طعم شیرین بخشش، آرامش لبخند یتیم، دوستی مسئولان و محرومان، همه را در مفتاح‌الجنه می‌توان دید.

لبخند یتیم به من آرامش می‌دهد
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان متولی امور رسیدگی به محرومان جامعه به منظور احیای سنت‌های علوی و ایجاد فرصت برای بسیاری از مسئولان خیراندیش و نیکوکارانی که علاقمند به زمینه‌چینی دوستی‌ها و همنشینی‌ها هستند، ویژه‌برنامه مفتاح‌الجنه را طراحی کرده تا به واسطه آن الفت و دوستی میان محرومان و مسئولان در قالب هدایت الهی در دین مبین اسلام محقق شود. 
از دیدگاه اسلام به جامعه انسانی، بشریت به زیباترین و قوی‌ترین پیوندهای اجتماعی راهنمایی می‌شود، دستورهای روشنگر الهی از نظر ظرافت، مطابق طبع زیباپسند انسان خلیفة‌الله است و از نظر تحکیم خانواده، محکم‌ترین پیوندها را در زندگی اجتماعی و‌ در خور شأن اسلام و احکام نورانی قرآن دنبال می‌کند، پیوندهایی که حاصل آن دستیابی به معنای بلند ارزش‌هایی مانند اخوت، مودت، محبت و نوع‌دوستی است.  
در روزها و شب‌هایی که پاداش هر کار نیک چند برابر است، دستگیری و دلجویی از ایتام و فقرا که جزو احسن نیکی‌ها تلقی می‌شود، اجر و مزدی بی‌نهایت دارد و اجرای طرح مفتاح‌الجنه توانسته است، این مهم را با همکاری خیراندیشان در کرمان انجام دهد.
مفتاح‌الجنه ویژه‌برنامه شب‌های ماه مبارک رمضان است که با حضور مسئولان، خیران، نیکوکاران و اقشار مختلف مردم در دیدار و دلجویی از خانواده‌های مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) صورت می‌گیرد. 
 
* طعم شیرین بخشش را احساس کردم
یک بانوی کرمانی شرکت کننده در طرح مفتاح‌الجنه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با حضور در این طرح از نزدیک با مشکلات خانواده‌های محروم آشنا می‌شویم.
سارا محمدی بیان کرد: این طرح امکان حضور بی‌واسطه افراد را در منزل نیازمندان و کمک به اعضای این خانواده‌ها فراهم می‌کند و می‌توان طعم شیرین بخشش به دیگران را احساس کرد.
وی با قدردانی از برگزار کنندگان طرح مفتاح‌الجنه بیان داشت: باور زندگی افرادی با چنین محرومیت‌ها از زبان دیگران مشکل است اما با مشاهده نزدیک از خانواده‌ها راحت‌تر برای کمک به نیازمندان اقدام می‌کنند. 
محمدی با اشاره به اینکه استان کرمان از حضور خیران بسیاری بهره‌مند است، افزود: این طرح نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتری است تا افراد خیر بتوانند در این طرح مشارکت مطلوب‌تری داشته باشند. 
وی خاطرنشان کرد: حضور مسئولان در طرح مفتاح‌الجنه موجب خوشحالی محرومان جامعه می‌شود، زیرا این امر نشان‌دهنده توجه مدیران به نیازمندان جامعه است.   
 
* ‌مفتاح‌الجنه گروه‌های مشتاق خیران را گرد هم جمع می‌کند  
صفا اسماعیل‌پور فوق تخصص آنکولوژی و از پزشکان طرف قرارداد کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان به خبرنگار فارس گفت: با گسترش شهرنشینی بسیاری از سنت‌های اسلامی و حسنه به آرامی رو به فراموشی می‌روند، آیات و احادیث فراوانی رسیدگی به احوال اقوام، نیازمندان و دستگیری از همسایه و دردمندان را مورد تأکید قرار داده است.
وی بیان کرد: دین اسلام تأکید بر این دارد که منتظر درخواست نیازمند برای کمک نباشید.
اسماعیلی اظهار داشت: کمیته امداد طی سال‌های اخیر سفارشات دین مبین اسلام را در کمک به ایتام و نیازمندان به صورت دسته‌بندی و در طرح‌های مختلف به مرحله اجرا درآورده است.  
وی با اشاره به حضور گروه‌های مختلفی از مردم در این طرح تصریح کرد: پزشکان، کارمندان، بازاریان، کارگران، بنا و نقاش و بسیاری از مشاغل دیگر در این طرح حضور دارند و هرکدام در حد و توان خود می‌تواند کاری را پیش ببرد.
اسماعیل‌پور با اشاره به  حضور خوب خانواده‌ها در این طرح بیان داشت: مفتاح‌الجنه به برکت ماه مبارک رمضان گروه‌های مشتاق مردم را گرد هم جمع می‌کند.
این پزشک بیان کرد: افراد محتاج و نیازمند در شهر و در نزدیکی ما هستند که اطلاعی از آنها نداریم، اما ‌امداد با شناسایی آنها راه را برای کمک باز کرده است، در این طرح هر نوع کمکی می‌تواند ارائه شود.
وی خواستار اطلاع‌رسانی بیشتر از اجرای طرح مفتاح‌الجنه شد و افزود: تعداد زیادی از همکاران ما علاقمند به شرکت در طرح‌های عام‌المنفعه هستند، اما هیچ اطلاعی از اجرای چنین طرح‌هایی ندارند.
 
* لبخند یتیم به من آرامش می‌دهد
اسماعیل‌پور بیان کرد: یک بخش از زندگی انسان دنیوی است در این زندگی هم نیاز به رفتارهایی برای آرامش روحی داریم، فعالیت‌های معنوی این آرامش را به بهترین نحو به انسان می‌رساند و حضور در این ماه نیز خود مزید بر علت است.
وی بیان کرد: در امر کمک‌رسانی و دستگیری از نیازمندان هیچ چیز به اندازه دیدن لبخند یتیم به انسان آرامش نمی‌دهد.
اسماعیل‌پور افزود: حضور در این طرح شکرگزاری به درگاه خداوند است که از زندگی خود استفاده بیشتر و بهتری ببریم.
وی تصریح کرد: اعتقاد مسلمانان بر زندگی اخروی است و باید آذوقه خود را فراهم کنیم.
اسماعیل‌پور گفت: از بهترین‌ روزهای زندگی و ارزشمندترین امکانات خود برای کمک بهره‌ ببریم.
اسماعیل‌پور عنوان کرد: اطلاع‌رسانی گسترده‌تری از طریق رسانه‌ها و روزنامه‌های محلی و کشوری برای این طرح صورت گیرد، آموزش و پرورش می‌تواند نقش مهمی را در این امر داشته باشد.
وی بیان کرد: قطعا جمع زیادی از مردم علاقمند به حضور در این طرح و کمک به نیازمندان هستند، کمیته امداد راه‌ها را نشان داده و گروه‌بندی‌های مختلفی کرده است که هر فرد و در هر مقطعی می‌تواند از آنها بهره ببرد.
 
* آشنایی مسئولان با نقاط قوت و ضعف جامعه
احمد سعیدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان طرح مفتاح‌الجنه را حرکتی ارزشمند دانست و اظهار داشت: این طرح که با هدف دلجویی و همنشینی با خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد در حال اجراست، میتواند در تمام طول سال و به مناسبت‌های مختلف انجام شود.
وی افزود: در تعالیم و آموزه‌های دینی به همنشینی و مجالست با محرومان و نیازمندان و کمک در حل مشکلات آنها بسیار سفارش و تأکید شده است.‌
سعیدی تصریح کرد: ایجاد شرایط دیدار مستقیم مدیران اجرایی استان با خانواده‌های نیازمند، علاوه بر کمک به حل مشکلات این خانواده‌ها در آشنایی مسئولان با نقاط قوت و ضعف جامعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و معیشتی مؤثر است.  
وی بیان داشت: یکی از رویکرد‌های اصلی دولت نیز حمایت از اقشار کمتر برخوردار جامعه است، بنابراین دیدارهای چهره به چهره مسئولان با این قشر میتواند در راستای اجرای  عدالت و برخورداری همه اقشار اجتماع از منابع و امکانات به شکل مطلوب نقش مهمی داشته باشد.
 
* رشد 70 درصدی طرح مفتاح‌الجنه
ناصر شیبانی معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی ‌(ره) استان کرمان به خبرنگار فارس گفت: هدف اجرای طرح مفتاح‌الجنه کمک مالی نیست، بلکه ما بیشتر به دیدار مسئولان و خیران با خانواده‌های ایتام و نیازمند فکر می‌کنیم.
وی با اشاره به موفقیت‌های این طرح در سال گذشته بیان داشت: در مدت زمان یک ماه اجرای این طرح در سال گذشته از 5 هزار و 730 خانواده در سطح استان کرمان دلجویی شد که اکثر آنها نیز خانواده‌های ایتام بودند.
شیبانی افزود: حاصل این دیدارها کمک 13 میلیارد و 800 میلیون ریالی خیران بود که نسبت به سال قبل آن 70 درصد رشد داشت.  
وی با بیان اینکه کرمان جزو استان‌های برتر در اجرای طرح مفتاح‌الجنه است، تصریح کرد: کمک‌های جمع‌آوری شده در زمینه‌های مختلفی از جمله درمان، اشتغال، وام و جهیزیه اجرایی شد.
شیبانی خاطرنشان کرد: راهنمایی فکری و مشاوره به خانواده‌ها برای حل مشکلات آنها نیز بسیار مؤثر است.
 
* خیران کرمانی از 3 هزار خانواده مددجوی دیدار کرده‌اند  
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی‌ (ره) استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: اهمیت این طرح در هم‌دردی، هم‌نوایی و دلجویی از خانواده‌های محروم و نیازمند است.
غلامرضا حسنخانی بیان کرد: مسئولان نیز با حضور و شنیدن صحبت‌های محرومان به طور مستقیم و احساس نیازهای آن‌ها در رفع احتیاجات جامعه سعی بیشتری می‌کنند و از این طریق با اینگونه فعالیت‌های امداد نیز آشنا می‌شوند.
وی بیان کرد: از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح احیای ارزش‌های ‌دینی، تبلیغ و ترویج سیره پاک ائمه اطهار (ع) به ویژه علی (ع) در مصاحبت با فقرا و محرومان و ایجاد زمینه لازم برای همنشینی و مصاحبت با فقرا برای خیران و مسئولان متدین و علاقمند است.
حسنخانی افزود: آشنایی نزدیک مسئولان نظام با نیازمندان و تقویت حس عزت و سربلندی، ایجاد حس همدلی بین اقشار مختلف جامعه، تقویت و تحکیم روابط عاطفی با خانواده‌های محروم به ویژه فرزندان، آشنا کردن مسئولان با یکی دیگر از طرح‌های خداپسندانه کمیته امداد و دریافت نظرات و پیشنهادات مسئولان در مورد عملکرد امداد از دیگر اهداف اجرای طرح مفتاح‌الجنه است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان با بیان اینکه هر شب با 16 خانواده مددجو تنها در شهر کرمان دیدار می‌شود، بیان داشت: تاکنون بیش از 3 هزار خانواده در کل استان کرمان توسط خیران و مسئولان دیدار شده است.
حسنخانی تصریح کرد: در این بازدیدها مبلغ 930 میلیون تومان کمک‌های نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این شب‌ها 2 هزار و 195 حامی برای ایتام دارای شناسنامه استان کرمان جذب شده است و نشان از حضور فعال و خیرخواهانه مردم کرمان است.
  
* کلیدی از درب‌های بهشت پیش روی ما قرار دارد
پیامبر (ص) می‌فرمایند «در بهشت خانه‌ای به نام خوشحالی است و کسانی به این منزل وارد می‌شوند که به یتیمان مومنان نیکی و مهربانی کنند». 
در این روزهای مبارک که همه در تلاش هستند تا جایگاهی در محضر الهی برای خود خریداری کنند، مفتاح‌الجنه، کلیدی از درب‌های بهشت الهی را پیش روی ما قرار داده، کافی است اراده کرده و آن را برداری.
.................................
گزارش از شیما صفرزاده
................................. 
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول