اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس استراتژیک خاورمیانه:

قیام‌های مردمی موقعیت آمریکا را وخیم‌تر می‌کند

خبرگزاری فارس: کارشناس استراتژیک خاورمیانه گفت: قیام‌های مردم خاورمیانه، موقعیت آمریکا و رژیم صهیونیستی را وخیم‌تر می‌کند.

قیام‌های مردمی موقعیت آمریکا را وخیم‌تر می‌کند
حسین علایی در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت درباره تحولات خاورمیانه اظهار داشت: از اوایل زمستان سال گذشته که قیام‌ها و اعتراضات مردم از تونس آغاز شد تاکنون بسیاری از کشورهای عربی خاورمیانه درگیر قیام بر ضد حکومت‌های خود هستند.
وی با بیان اینکه تاکنون در دو کشور تونس و مصر این قیام‌ها به نتیجه رسیده، افزود: در حال حاضر در مصر حسنی مبارک که بیش از 30 سال به مردم مصر حکومت به دادگاه فراخوانده شد و در حال محاکمه است و مردم همچنان در خیابان‌های مصر حضور دارند تا قیام خود را به سمتی جلو ببرند که انتخابات آزاد در کشورشان برگزار شود و حکومت به دست مردم بیفتد.
استاد دانشگاه تهران درباره قیام مردم یمن ابراز داشت: در یمن عبدالله صالح از این کشور فرار کرده و مردم همچنان به تظاهرات خود ادامه می‌دهند و به نظر می‌رسد در سال جاری قیام مردم یمن به نتیجه خواهد رسید.
وی به قیام مردم بحرین اشاره کرد و گفت: قیام مردم بحرین با سرکوب شدید و دخالت نظامی عربستان مواجه و به ظاهر سرکوب شد، ولی از آنجا که مردم همچنان به حکومت معترض هستند در آینده این اعتراضات آغاز می‌شود.
علایی با اشاره به وضعیت قیام اردن تصریح کرد: در اردن پادشاه اردن مجبور شد به منظور جلوگیری از اعتراضات مردم بخشی از اختیارات خود را به دولت واگذار کند و به مردم وعده انتخابات آزاد داده و عربستان نگرانی از بروز قیام مردم دارد و یکی از دلایلی که تانک‌های عربستان برای سرکوب مردم وارد اردن شده، همین نگرانی از قیام مردم است که می‌ترسد این قیام به عربستان نیز کشیده شود.
وی با بیان اینکه در لیبی مداخله خارجی وجود دارد، عنوان کرد: در لیبی مداخله خارجی به ویژه دخالت نظامی ناتو و آمریکا قیام مردم را به جنگ لیبی تبدیل کرده و شرایط را در آن کشور سخت کرده است.
کارشناس استراتژیک خاورمیانه با اشاره به اینکه قیام لیبی به ثمر رسیده، افزود: البته در این کشور نگرانی از تداوم مداخله خارجی وجود دارد و ممکن است دولت‌های خارجی اجازه ندهند که مردم حکومت دلخواه خود را تشکیل دهند و آنها سعی می‌کنند در حکومت آینده لیبی تاثیرگذار باشند.
وی درباره کشیده شدن قیام‌های مردمی در اروپا و آمریکا بیان داشت: اکنون دو سال است که در اروپا و آمریکا بحران اقتصادی آغاز شده و این بحران اثر خود را روی مردم گذاشته و فشار روی آنها را زیاد کرده و به همین دلیل شاهد این هستیم که در برخی از کشورها اعتراض‌ها به دلیل وضع موجود و بد اقتصادی وجود دارد.
علایی تصریح کرد: در برخی از کشورها مانند انگلیس که در هفته‌های گذشته اعتراض‌های گسترده‌ای صورت گرفت علاوه بر مسائل اقتصادی موارد تبعیض‌نژادی نیز از دلایل بروز این اعتراضات بود به طوری که در انگلستان مهاجران به ویژه سیاه‌پوستان در اعتراضات لندن و دیگر شهرهای انگلیس نقش اول را به عهده داشتند.
وی بحران اقتصادی را مسئله نخست اعتراضات مردمی در اروپا نامید و متذکر شد: اتفاقی که در کشورهای عربی افتاده در راستای انقلاب اسلامی است.
استاد دانشگاه تهران متذکر شد: انقلاب اسلامی ضد دیکتاتوری و ضد استکباری و ضد حکومت‌های مادام‌العمر بود و در کشورهای عربی نیز با ویژگی‌ بارز قیام‌های ضدیت با استبداد داخلی و دیکتاتورهای حاکم است بنابراین شباهت زیادی با انقلاب اسلامی دارد.
علایی با تصریح بر اینکه در انقلاب اسلامی دین نقش نخست را در بسیج مردمی ایفا می‌کرد، ابراز داشت: در تمام کشورهای مذکور دین نقش بسیار مهمی در اعتراضات خیابانی دارد و اندیشه‌های امام خمینی (ره) را در انقلاب اسلامی بیان کردند.
وی با پیش‌بینی نتیجه قیام‌های مردمی در منطقه خاورمیانه خاطرنشان کرد: در کشورهای خاورمیانه بیشتر قیام‌ها به نتیجه می‌رسد و استبداد از این کشورها رخت بر می‌بندد و حکومت‌های مادام‌العمر جای خود را به حکومت‌های مردم‌سالاری می‌دهد.
علایی ادامه داد: سرانجام آزادی دین در تمام کشورها بیشتر می‌شود و مردم‌سالاری وضعیت مناسب‌ترین پیدا می‌کند و شرایط به نفع انقلاب اسلامی می‌شود.
کارشناس استراتژیک خاورمیانه با بیان اینکه سرانجام این قیام‌ها موقعیت آمریکا و رژیم صهیونیستی را وخیم‌تر می‌کند، اذعان داشت: اگر حکومت‌های مردمی در کشورهای خاورمیانه برقرار شود فاصله آنها با آمریکا و رژیم صهیونیستی افزایش می‌یابد و رابطه آنها با ایران نزدیک‌تر می‌شود.
به گفته وی، پس از سقوط حسنی مبارک تاکنون چند هیئت پارلمانی از ایران به مصر سفر کردند و مصری‌ها ابراز علاقه کرده‌اند که روابط خود با ایران را برطرف کرده و نزدیک‌تر کنند.
انتهای پیام/ن10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول