اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی کرد؛

حکایت تکراری نوسان قیمت‌ها در ماه رمضان

خبرگزاری فارس: در ماه مبارک رمضان عطر و بوی سفره‌های افطار فضای شهر و خانه‌ها را از یک‌نواختی خارج کرده است، از این رو حکایت تکراری نوسان قیمت‌ها گاهی آرامش را از مردم میگیرد.

حکایت تکراری نوسان قیمت‌ها در ماه رمضان
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، در ماه مبارک رمضان مصرف برخی از کالاها و ارزاق عمومی در سر سفره‌های افطار با ماه‌های دیگر کمی متفاوت است و چیدمان دیگری دارد از این رو آرامش خاطر مردم کنار سفره های افطار ضرورت دارد و با کنترل قیمت‌ها این آرامش افزون‌تر می‌شود که به عبارت دیگر می‌توان گفت آرامش مردم در این ماه مبارک با آرامش بازار گره خورده است.
دستگاه‌های تامین ارزاق عمومی در این ماه ساز و کار دیگری را به کار می‌بندند تا مایحتاج مردم را در قالب نمایشگاه‌های مختلف در سطح شهر ارائه کنند که در این راستا کاهش نرخ ها و کنترل بازار نیز از اقدامات دیگر این دستگاه‌هاست.
در سطح شهر به چند فروشگاه ارزاق عمومی سرزده و قیمت برخی کالاها را جویا می‌شویم که آنها از تنظیم پیوسته بازار و کنترل قیمت‌ها و افزایش یا کاهش ناگهانی کالاها سخن می‌گویند.
در یک مغازه مرغ فروشی از خریدار قیمت مرغ خریده را سوال می‌کنم که قیمت آن را کیلویی 3 هزار و 300 تومان اعلام می‌کند و این در حالیست که سازمان بازرگانی میانگین قیمت مرغ منجمد در بازار را 2 هزار و 940 تومان اعلام می‌کند.
یک شهروند دیگر می‌گوید گوشت گوساله را روز گذشته کیلویی 10 هزار تومان خریده ام ولی در محله‍ای عرضه گوشت و مرغ 9 هزار و 300، 9 هزار و 500 تومان نیز بوده است.
منصور پوینده فروشنده گوشت حدود 20 سالی می‌شود که در کار فروشندگی گوشت فعالیت می‌کند.
 او در مورد قیمت گوشت می‌گوید: گوشت گوسفند را کیلویی 14 هزار تومان و گوشت گوساله را کیلویی 9500 تومان به مشتری می‌فروشیم که این قیمت نسبت به هفته گذشته چند تومانی کاهش یافته است.
وی می افزاید: دولت اگر نرخ گوشت قرمز را کاهش دهد به همان میزان قیمت در بازار نیز کاهش می‌یابد که هم به نفع مصرف کننده و هم فروشنده است.
طرح تنظیم بازار ارزاق عمومی ویژه ماه رمضان قیمت گوشت قرمز را کمی کاهش داده است که براساس اعلام سازمان بازرگانی در هفته جاری میانگین گوشت گوسفند در استان کیلویی 12 هزار و 950 تومان بوده که نسبت به هفته گذشته 50 تومان افزایش قیمت داشته است که در برخی از شهرها کمتر از این میزان نیز بوده است.
گوشت گوساله تازه نیز براساس اعلام سازمان بازرگانی 8 هزار و 700 تومان بوده که در هفته گذشته 8 هزار و 670 تومان در استان گزارش شده است.
قیمت تخم‌مرغ شانه ای در هفته جاری 5 هزار و 221 تومان گزارش شده که نسبت به هفته قبل 5 هزار و 250 تومان بوده است ولی عملا در بازار روز گذشته 24 مرداد به قیمت 5 هزار و 600 تومان نیز فروخته شده است.
قیمت میانگین شکر سفید فله‌ای در هفته جاری در استان یک هزار و 430 تومان عرضه شده که نسبت به هفته قبل 0.7 درصد کاهش یافته و در بازار به قیمت یک هزار و 440 تومان فروخته شده است.
مردم برای گستراندن سفره افطار و تامین مایحتاج خود در تلاش اند تا ترازوی دخل و خرج را در حالت تعادل نگه دارند و از سوی دیگر در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان برای کنترل بازار و قیمت اساسی کالاها هستند به همین خاطر مسئولان دستگاه‌ها از جمله سازمان بازرگانی از قبل از ماه رمضان انجام اقدامات و اجرای ساز و کارهایی را در راستای تامین مایحتاج اولیه مردم به قیمت مناسب آغاز کرده‌اند.

* توزیع کالاهای اساسی به خوبی مدیریت می‌شود
رئیس بازرگانی آذربایجان غربی در زمینه قیمت شکر به خبرنگار فارس گفت: یک هزار و 212 تن شکر به قیمت 12 هزار و 680 تومان به منظور تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان در مراکز توزیع عرضه شده بود که با تزریق 323 تن دیگر قیمت این کالا به 11 هزار ریال کاهش یافت که این قیمت مربوط به مرکز استان است و در سایر شهرستان‌ها هزینه حمل بر اساس بعد مسافتی به قیمت مصرف‌کننده افزوده می‌شود.
جعفرصادق اسکندری افزود: توزیع کالاهای اساسی به خوبی مدیریت می‌شود و هیچ کمبودی در عرضه نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه 19 نمایشگاه با یک هزار و 100 غرفه در استان برگزار شده است، تصریح کرد: انواع کالاهای مورد نیاز در ماه مبارک رمضان با 15 الی 20 درصد تخفیف در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود.
اسکندری با اشاره به آغاز اجرای طرح ضیافت در استان اضافه کرد: همکاران سازمان بازرگانی در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل به منظور رسیدگی به شکایات و گزارشات مردم به صورت حضوری و هم از طریق سیستم 124 فعالیت می‌کنند.

* مشکل تامین اقلام پرمصرف ماه رمضان نداریم
محمد دهقان معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان بازرگانی آذربایجان غربی به خبرنگار فارس در ارومیه گفت: مشکلی در زمینه عرضه اقلام پرمصرف ماه مبارک رمضان در آذربایجان غربی نداریم.
 وی افزود: شکر، روغن‌نباتی، برنج و مواد پروتیئنی از جمله اقلام پرمصرف ماه مبارک رمضان هستند که در این راستا تمام این کالاها قبل از ایام رمضان خریداری، ذخیره و در حال حاضر به بازار تزریق شده‌اند.
دهقان ادامه داد: به دلیل کاهش قیمت نهایی مصرف‌کننده، گوشت مرغ منجمد از تاریخ هشتم مرداد ماه سال جاری به قیمت 30 هزار ریال قابل عرضه بود که این کالا در شهرستان‌های تابعه استان نیز توزیع می‌شود.
این مسئول اعلام کرد: در زمینه کارخانه‌های لبنی نیز هماهنگی های لازم به عمل آمده است و در این راستا شاهد تخفیف 10 تا 15 درصدی در عرضه مواد لبنی توسط این کارخانه‌ها هستیم.
دهقان با اشاره به هماهنگی‌های به عمل آمده با فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه برای تخفیف ویژه، افزود: در این راستا تخفیف‌های ویژه‌ای در این فروشگاه‌ها به مناسبت ماه مبارک رمضان اعمال می‌شود.

* جریمه 1 میلیارد تومانی متخلفان
سلیمان علیزاده معاون بازرسی و نظارت سازمان بازرگانی آذربایجان غربی گفت: از 10 تیر ماه سال‌جاری همزمان با آغاز اجرای طرح ضیافت در استان بیش از 36 هزار بازرسی انجام شده که در پی آن 1 هزار و 129 پرونده تخلف تشکیل و به منظور صدور حکم به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
وی ادامه داد: 30 اکیپ در سطح شهر به صورت مستقیم و همچنین توسط سامانه 124 سازمان بازرگانی به شکایات مردمی رسیدگی می‌کنند.
علیزاده عمده تخلفات را در بخش خدمات عمومی عنوان کرد و اظهار داشت: قیمت برخی کالاها از جمله مرغ در آذربایجان غربی نسبت به سایر استان‌ها کم بوده و علت این امر کم بودن واسطه بین کشتارگاه و فروشنده است.
این مسئول ادامه داد: وجود واسطه کم بین کشتارگاه و واحدهای فروش سبب ایجاد رقابت و کاهش سود در میان واسطه ها می‌شود که این نتیجه 15 سال تلاش بازرسان سازمان بازرگانی است.

* طرح تنظیم بازار اقدامی برای آرامش بیشتر مردم
اجرای طرح‌هایی چون ضیافت اقدامی در راستای تنظیم بازار، تعدیل قیمت‌ها، تأمین نیازهای اساسی مردم، عرضه مستقیم کالا توسط تولیدکنندگان در فضای رقابتی به منظور افزایش تنوع انتخاب و خرید مردم و ایجاد دسترسی بهتر به کالاهای مورد نیاز است و این اقدامات توسط مسئولان مربوط و به منظور آرامش بیشتر مردم کنار سفرهای افطار صورت گرفته است.
اگر این گونه طرح‌های مقطعی در طول سال ادامه یابد و مردم اعم از مصرف کنندگان به مصرف بهینه و فروشندگان به سود کمتر، فروش بیشتر معتقد باشند طرح تنظیم بازار نیز از توفیق مضاعفی برخوردار می شود و شاهد ثبات قیمت‌ها در طول سال خواهیم بود.
مدیریت و نظارت بر سلامت بازار امری مهم و اساسی است که می‌تواند از بی‌نظمی‌های بازار کاسته و آرامش را در آن تثبیت کند که براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان در زمینه شناسایی متخلفان، این امر در استان آذربایجان غربی به خوبی انجام می‌شود و امیدواریم توفیق کامل در این راستا حاصل شود و اقشار کم درآمد به آرامش نسبی دست یابند.
--------------------------
گزارش از: سمیه قربانی
--------------------------
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول