اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

معاون وزیر راه در گفت‌وگو با فارس خبر داد:

برنامه‌های ویژه دولت برای سوآپ گندم در کنار ترانزیت از مرز سرخس

خبرگزاری فارس: مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به عدم افزایش تعرفه‌های ترانزیت طی هفت سال اخیر گفت: حمل گندم از کشور قزاقستان برای ارسال به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ترانزیت ریلی کالا در کشور را بهتر می‌کند ضمن آنکه دولت برنامه‌های خاصی برای سوآپ گندم دارد.‌

برنامه‌های ویژه دولت برای سوآپ گندم در کنار ترانزیت از مرز سرخس
‌عبدالعلی صاحب‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی برای توسعه ترانزیت ریلی کشور، اظهار داشت: یکی از موضوعات جدی در راه‌آهن توسعه ترانزیت و تقویت کریدورهای بین‌المللی است، که در این راستا می‌توان به کوتاه‌تر شدن ‌مسیر ریلی سرخس - بندرعباس به میزان 800 کیلومتر اشاره کرد.
وی با اشاره به توجه خاص دولت به توسعه ترانزیت و برگزاری ‌کارگروه ترانزیت، تصریح کرد: برای آنکه زیرساخت‌های ترانزیت ریلی در کشور فراهم و بسترسازی مهیا شود، مسیر ریلی سرخس به بندرعباس کوتاه‌تر شد؛ تا چندی پیش بار‌هایی که از مسیر ‌سرخس می‌آمد، ابتدا به تهران وارد می‌شد و سپس به بندرعباس انتقال می‌یافت که طول این مسیر 2400 کیلومتر بود اما پس از آنکه مسیر سرخس از طریق شرق کشور از طبس به مشهد وصل شد،طول کل مسیر تا بندرعباس تقریباً 800 کیلومتر کاهش یافت و فاصله سرخس تا بندرعباس به یک هزار و 600 کیلومتر رسید که این امر گام مؤثر در جهت توسعه ترانزیت ریلی بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ‌سایت تعویض بوژی (محور‌های واگن) در منطقه سرخس تقویت شده است، گفت: ‌ظرفیت‌ این سایت تا چندی پیش تعویض روزانه 180 ‌بوژی بود که این رقم هم‌اکنون به 400 ‌بوژی در روز افزایش یافته است.
صاحب‌محمدی با اشاره به اینکه ‌تعرفه‌های بار راه‌آهن نزدیک به هفت سال ثابت نگه داشته شده و افزایش نداشته است، یادآور شد: هم‌اکنون نسبت به قیمت حمل بار کشورهای منطقه، ‌تعرفه‌های پایین‌تری را دریافت می‌کنیم تا بتوان جذب ترانزیت بیشتری را انجام داد ضمن آنکه این امر در راستای توسعه ترانزیتی کشور انجام گرفته است و با وجود آنکه در سال جاری قیمت سوخت آزاد شد اما ‌تعرفه ترانزیت ریلی افزایش نیافته است.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه راه‌آهن از هر حیث ‌برای توسعه ترانزیت کشور آماده است، افزود: در این راستا یک سری تجهیزات در بندر شهید رجایی ( به عنوان بندر اصلی تخلیه و بارگیری کالا) نظیر شانتینگ‌یارد و از این قبیل در حال آماده‌سازی است، همچنین محل دریافت و ارسال سوخت از طریق شبکه ریلی، در حال تجهیز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین ‌مسیر بافق ـ بندرعباس که دو خطه آن کامل نبود در حال تکمیل است تا این مسیر استراتژیک در امر حمل بار و ترانزیت هر چه سریع‌تر فعال شود.
‌مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ‌با اشاره به برنامه‌های راه‌آهن برای توسعه خطوط زیرساختی در مسیرهای ترانزیتی و برقراری ارتباط با کشورهای همسایه به ویژه آسیای میانه از آمادگی کامل این شرکت برای افزایش سهم ترانزیت ریلی خبر داد.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: تکمیل خط ‌آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا و به دنبال آن اتصال شبکه ریلی ایران به جمهوری آذربایجان و نیز دو خطه بافق - بندرعباس گامی مؤثر در توسعه ترانزیت در راهگذر شمال – جنوب است و شرکت راه‌آهن نیز با افزایش ناوگان و واگن‌های مناسب باری به دنبال ایجاد ظرفیت‌های جدید ترانزیتی است.
صاحب‌محمدی ضمن اشاره به توافقات با کشور‌‌های همسایه برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی ایران، اظهار داشت: امید است در سال جاری با جذب ظرفیت قابل توجهی گندم از کشور قزاقستان برای ارسال به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، وضعیت ترانزیت ریلی کالا بهتر شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه جابه‌جایی گندم از کشوری نظیر قزاقستان از مرز سرخس تا بندرعباس به صورت ترانزیت انجام می‌شود،‌خاطرنشان کرد: ‌البته امکان سوآپ گندم نیز وجود دارد و اما فعلاً این امر از طریق جابه‌جایی کالای اصلی انجام می‌شود ولی در عین حال دولت برنامه‌هایی را برای سوآپ گندم دارد.
انتهای پیام/ح
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول