اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

گزارش فارس/ وقتی امنیت در سیستم حمل و نقل درون شهری جایی ندارد؛

تسونامی جیب‌بری در خطوط بی آر تی

خبرگزاری فارس: مهدی یکی از ماموران خطوط بی آر تی بر این باور است که در برخی از ساعات روز حجم بالایی از مردم از این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و همین موضوع عاملی می‌شود برای تسهیل در امر جیب‌بری.

تسونامی جیب‌بری در خطوط بی آر تی
ازدحام بی پایان مردم در خطوط بی ارتی و بازی برخورد آنها با یکدیگر صحنه ای است تکراری که می توان به راحتی اکران آن را هر صبح و عصر در گوشه گوشه شهر مشاهده کرد تا این حقیقت ناگفته بیانگر این باشد که سیستم حمل و نقل عمومی همچنان با مشکلات عدیده رو به رو است. این در شرایطی است که همچنان مسئولین بر طبل تو خالی کارا بودن این سیستم می‌کوبند و به پای آن مهر تایید می‌زنند و به عبارتی تمام‌قد در برابر مخالفان آن اقدام به موضع‌گیری می‌کنند.
 
اما نکته اینجاست که موضوع تنها به صورت‌های چسبیده به در اتوبوس، نفس‌های تنگ شده مردم و نهایتا درگیری‌های لفظی ایجاد شده بین مردم خلاصه نمی‌شود چرا که این فضای پر تداخل بستری است مناسب برای ارتکاب جرم که شاید کوچکترین آن را بتوان جیب‌بری نامید. اگر روزگاری بازار و محل‌های خرید مامنی مناسب برای جیب‌برها به حساب می‌آمدند اما این روزها رد جیب‌ برها را می توان به راحتی در خطوط بی آر تی زد و وجود آنها را با فریادهایی لمس کرد که حکایت از خالی شدن جیب یکی از مسافران دارد.
 
به تعبیر یکی از شهروندان گوشت یخی شدن و عدم رعایت حقوق شهروندی یکی از مهمترین عللی محسوب می‌شود که به دزدان اجازه می‌دهد تا به راحتی در کنار مردم قرار بگیرند و و به عبارتی پا در کفش دارایی آنها کنند.
 
خبرهایی همچون؛ زن جیب‌‌بر که طعمه‌های خود را بین مسافران اتوبوس‌های BRT انتخاب می‌‌کرد دستگیر شد، زن میانسالی که به خاطر شلوغی اتوبوس‌های تندرو از مسافران زن دزدی می‌کرد به دام پلیس افتاد، شاه‌دزد ترمینال غرب با سابقه 502 فقره سرقت، بالاخره دستگیر شد و ... هر از چند گاهی از سوی پلیس آگاهی به گوش می رسد که هر کدام حکایت از برخورد نیروی انتظامی با این دست از سارقان دارد اما سوال اساسی اینجاست چرا با وجود این برخوردها همچنان دزدان بی آر تی غوغا می کنند و هر روز شکایتی جدید در این زمینه به مراکز انتظامی ارائه می شود. ایا می توان این برخورها را اقداماتی مقطعی نامید؟
 
*حضور کمرنگ پلیس در شهر
------------------------------------
 
در همین رابطه یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار انتظامی فارس می گوید: سال‌های قبل ما شاهد حضور گشت‌های نیروی انتظامی در سطح شهر بودیم اما متاسفانه این حضور کمرنگ شده و خلاء هایی را به وجود آورده که زمینه ساز جرم است.
 
وی ادامه می دهد: متاسفانه خطوط بی آر تی مقصد مجرمان کوچک شده. آنها از ازدحام مردم استفاده کنند و اقدام به جیب‌زنی می کنند. خوشبختانه این موضوع تا کنون برای من به وجود نیامده اما زمانی که از بی آر تی استفاده می کنم همیشه این دلهره را با خود دارم که نکند در بین تکان های اتوبوس و فشارهای جمعیت مورد دستبرد قرار بگیرم.
 
*خدماتی که همچنان لنگ می زند
------------------------------------------
 
از سوی دیگر یکی از مسافران دائمی بی آر تی بر این باور است که وقتی خدمات مناسب نباشد مردم برای رسیدن به کارهای خود مجبورند تا به هر شکل ممکن خود را به اتوبوس برسانند و با فشار وارد آن شوند.
 
این زن میانسال ادامه می‌دهد: این فشردگی جمعیت باعث می‌شود تا جیب‌قاپان به خود جسارت دهند و به راحتی اقدام به دزدی کنند. این موضوع برای یک وسیله حمل و نقل عمومی بسیار نامطلوب است و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را پذیرفت. یکی از دوستان من متاسفانه با این مشکل رو به رو شد و حقوق یک ماهش مورد دستبرد قرار گرفت. من این موضوع را مطرح می کنم، کسانی که از بی آر تی استفاده می کنند عموما از طبقه متوسط رو به پایین جامعه هستند و برای هر هزار تومانی‌شان برنامه‌ای خاص را دارند. به نظر من باید هم مردم خودشان هواس‌شان را بیشتر جمع کنند و هم پلیس با استفاده از ماموران زبده خود این سارقان را شناسایی و بازداشت کنند.
 
*اخلاق هم در بی آر تی به سرقت می‌رود
---------------------------------------------------
 
بریده شدن کیف بانوان به توسط تیغ کاتر و خالی کردن آن بخش دیگری از موج کیف قاپی در سیستم حمل و نقل درون شهری محسوب می شود که تهدیدات خاصی را با خود به همراه دارد به نحوی که می توان آن را در زمره جرایم خشن قلمداد کرد. اما نکته جالب توجه در زمینه دزدی از قسمت زنانه اتوبوس دزدان زن نمایی است که با تغییر ظاهر اقدام به انجام اعمال مجرمانه خود می کنند تا این سوال پدید آید که تا چه میزان باید شاهد زیر پا گذاشتن اخلاق از سوی مجرمانی بود هیچ گونه تعهد اخلاقی ندارند و با تغییر ظاهر خود را در بین زنان وارد می کنند.
 
* برای امنیت چه کردیم
-----------------------------
 
"یکبار که برای خرید قصد بازار رفتن را داشتم، با بی آر تی فردوسی آمدم. وقتی که از اتوبوس پیاده شدم زیر کیفم پاره شده بود و کیف پولم با تمام مدارک شناسایی‌ام دزدیده شده بود"
 
"مریم.ل" با بیان این مطلب اظهار می‌دارد:  بعد از آن ماجرا شک عجیبی به من وارد شد و باعث شد تا چند روز فشار عصبی سنگینی را تحمل کنم. سوال من از مسئولین بی آر تی و نیروی انتظامی این است که چرا برای برقراری امنیت اقدامی نمی‌کنند. چند وقت پیش مردی را که چادر سرش کرده بود در اتوبوس گرفتند و تحویل نیروی انتظامی دادند وقتی ما حتی امنیت اخلاقی‌مان با تهدید رو به روست چگونه می‌توانیم توقع داشته باشم که در اتوبوس جرایمی همچون سرقت صورت نگیرد.
 
از سوی دیگر مهدی یکی از ماموران خطوط بی آر تی بر این باور است که در برخی از ساعات روز حجم بالایی از مردم از این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و همین موضوع عاملی می‌شود برای تسهیل در امر جیب‌بری.
 
وی می‌گوید: شما یک بازی فوتبال را مشاهده کنید. وقتی جمعیت صد هزار نفری به استادیوم می‌رود برقراری امنیت برای نیروی انتظامی واقعا سخت می‌شود حال چه برسد به ما که می‌بایست امنیت مسافران میلیونی را تامین کنیم.
 
*و اما ...
-------------
 
به هر صورت سرقت و جیب‌زنی یکی از مهمترین چالش‌های موجود در سیستم به اصطلاح پر سرعت حمل و نقل درون شهری محسوب می‌شود. مشکلات ایجاد شده برای مردم مسئولین شهری را می‌بایست مجاب نماید تا در کنار نیروی انتظامی اقدام به حفظ امنیت مالی و اخلاقی شهروندان کنند چرا که در غیر این صورت باید شاهد موج جدیدی از دزدی در مجموعه حمل و نقل شهری بود که همچون تسونامی امنیت را مورد هدف قرار داده است.
 
گفتنی است به تایید قاضی همت‌یار در گفتگوی کوتاهی که با فارس داشت سرقت و ربایش در هر شکل از نظر قانونی با مجازات رو به روست. طبق ماده 654 تا 661 افرادی که اقدام به جیب بری می کنند محکوم به حد، حبس و بازگشت اموال خواهند شد.

گزارش از: مصطفی خدابخشی
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول