اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

پارس جنوبی حیاط خلوت واردات بدون تعرفه

خبرگزاری فارس: انتظار می‌رفت که مناطق آزاد و صنعتی به‌ویژه منطقه ویژه انرژی پارس جایگاهی برای جذب سرمایه گذاری، ایجاد کارخانجات، صنایع پایین دستی پتروشیمی و جذب سرمایه‌های خارجی برای ایجاد اشتغال باشد.

پارس جنوبی حیاط خلوت واردات بدون تعرفه
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، با وجود اعلام مدیران ارشد نفت و رسانه‌ها دال بر اینکه اکثر پروژه‌های پارس جنوبی توسط تولیدکننده‌ها و پیمانکاران داخلی اجرا شده، واقعیت نبوده و حتی کالاهایی که نیاز به تکنولوژی خاصی ندارد و تولیدکنندگان داخلی قابلیت انجام آن را دارند از جمله (Steel structure) اسکلت فلزی ، برج‌های فراورش Process Towers) ، Vessel، (Drum و مبدل‌های حرارتی (Exchangers) و دیگر تجهیزاتی که قابل ساخت توسط تولیدکنندگان ایرانی است به شرکت‌هایی مانند (Hanmaek )هانمائک کره در فازهای (9,10 & 15،16 ،17,18 & 20,21 و ...) واگذار شده است.
از آنجایی که دغدغه اصلی دولت در سال جهاد اقتصادی ایجاد اشتغال بوده و تولید کنندگان ایرانی به بهانه‌های مختلفی از جمله تأخیر و پائین بودن کیفیت و نداشتن ظرفیت تولید کنار گذاشته می‌شوند. 
اما کشور کره با اعمال سیاست گذاری ‌های صحیح صادراتی مانند تشویق‌های صادراتی (20%)، توانسته است 4.466 میلیارد دلار صادرات در سال 2010داشته باشد .
لیکن  شرکت‌های ایرانی (تولیدکنندگان) با مشکلات بهره بالای بانکی و تحریم برای تأمین مواد اولیه (Material) باید با چنگ و دندان پروژه را به جلو ببرند و در نهایت مورد شماتت کارفرمایان قرار بگیرند.
از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی بابت ورود مصالح و مواد اولیه وارداتی ملزم به پرداخت  تعرفه گمرکی هستند و مدتها دچار بروکراسی نفس گیر اداری می‌شوند و در آن سو شرکت‌های کره‌ای بدون پرداخت حتی یک ریال تعرفه گمرکی در مناطق ویژه و آزاد جولان می دهند.
گرچه ملت ایران در طول صد سال گذشته همواره با مبارزات برحق خویش مانند ملی شدن صنعت نفت جایگاه خویش را در این صنعت محکم تر کرده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش ایرانیان در تولید، فراورش و انتقال نفت و گاز و محصولات آن بسیار فراتر رفته است، اما در حال حاضر تنها بخش کوچکی از ظرفیت‌های ساخت در داخل کشور در این صنعت استفاده می‌شود.
در نگاه اول ملاحظه می‌شود که کارهای ساخت پالایشگاه ها و همچنین کارهای استحصال در دریا به شرکت‌های نفتی ایرانی واگذار شده است، هر چند در بررسی عمیق‌تر و به‌ویژه بخش مالی پروژه‌ها مشخص می‌شود که بخش اعظم نقدینگی پروژه‌ها چه در بخش Off Shore و چه بخش On Shore به حساب شرکت‌های کره ای و چینی واریز می‌شود.
در توسعه فازهای میدان گازی پارس جنوبی بخش اندکی از تجهیزات استاتیک پالایشگاه‌های گازی به ایرانی‌ها واگذار شده است، در حالی که قابلیت ساخت همه آنها در داخل امکان پذیر است و برخی شرکت‌های پتروشیمی (واحد بوتادین و بوتن-1 در پتروشیمی جم) اثبات کرده‌اند که بدون هیچ گونه واردات تجهیز استاتیک از خارج، توانسته‌اند ساخت داخل را به این ترتیب ارتقا دهند.
شرکت (Hanmaek) هانمائک به عنوان یک ابرقدرت تولیدکننده اسکلت فلزی کره‌ای تاکنون صدها میلیون دلار اسکلت فلزی که توان ساخت آن در کشور موجود بوده به فازهای توسعه میدان گازی پارس جنوبی فروخته است.
 بدیهی است که در صورت تزریق این حجم نقدینگی به صنایع داخلی کشور ، موجب انقلاب عظیمی در وضعیت تولید داخل و ارتقا کمی و کیفی سازندگان ایرانی می‌شود.
آیا این سیاست‌ها هم سو با سال جهاد اقتصادی و حمایت از تولید منطبق سیاست‌های کلی نظام است؟! هرگز فراموش نکنیم که از زمان دارسی تاکنون پالایشگاه‌های متعددی در ایران ساخته شده است، لیکن پالایشگاهی دارای ارزش است که حداکثر تجهیزات و کالاهای آن توسط ایرانیان ساخته شده باشد، چاره حل این معضل متوازن نمودن شرایط سازنده داخلی با خارجی با به کار بستن تعرفه جهت واردات کالاها در مناطق ویژه اقتصادی و انرژی است.
آیا به بهانه حوزه‌های مشترک با قطر و تأخیر پیمانکاران داخلی تا چند فاز دیگر کارهایی که توسط تولیدکنندگان داخلی قابل انجام است باید به خارجی ها واگذار شود؟ در حالی که از فاز 9,10 می توانستیم نقش سازندگان ایرانی را در این فازها تثبیت کنیم.
 کاملاً مسجل است که خیلی از این بهانه‌ها واقعی نیست و اگر همان همکاری که با شرکت‌های خارجی می‌شود، با تولیدکنندگان ایرانی می‌شد، بدون شک مقوله تولید ایرانی نقشی چندین برابر در پیشرفت فازهای 21,22 & 17,18 داشت. به‌ویژه بی توجهی مدیران به تأکید و نامگذاری سه سال اخیر مقام معظم رهبری با محوریت اقتصادی، خصوصاً سال 90 را که بنام جهاد اقتصادی یعنی تلاش و رقابت در عرصه ملی و بین المللی، داشته‌اند به حضور بیشتر خارجی‌ها رقم زده است.
 در هر صورت مسئولان امر باید با بها دادن به استعدادهای جوانان ایرانی در همه عرصه‌ها و با ایجاد فرصت برای صنعت گران بالاخص در امر تولید و استفاده حداکثری از فرصت‌های کاری منطقه پارس ، شرایط اشتغال و توسعه ملی را فراهم کنند تا از فرار سرمایه‌های داخلی به خارج از مرزها جلوگیری شود.
  بنابراین با وجود این بخش پیشنهاد می‌شود:
1-   منطقه انرژی پارس جای سرمایه گذاری است نه واردات ، بنابراین طرح انعقاد تعرفه‌های گمرکی برای کالاها و تجهیزات خارجی و یا حداقل تجهیزات و کالاهای قابل ساخت داخلی اعم از اسکلت فلزی و ملحقات آن ، تجهیزات استاتیک مانند Drum , Tower , Vessel، Exchanger و مانند آن را در مناطق ویژه اقتصادی در فوریت‌های تصویب در صحن علنی مجلس قرارداده تا در سال جهاد اقتصادی علاوه بر ایجاد اشتغال ، اقتصاد کشور رونق قابل توجهی یابد.
2- طراحان و جامعه مهندسین مشاور مکلف شوند که اسکلت‌های فلزی و تجهیزات استاتیک را در پالایشگاه‌ها با پروفیل‌ها و لوله‌ها با استانداردهای کارخانه‌های سازنده پروفیل در ایران (مثلاً DIN به جای JIS) طراحی کنند.
3-  نرخ سود بانکی برای تولیدکنندگان به زیر 10% تنزل پیدا کند.           
4- دولت می‌تواند با تشویق صادراتی به تولید کنندگان مانند کشور کره فضای پیشرفته و توسعه برای تولید کنندگان داخلی ایجاد کند.
یادداشت:‌ عابدین عابدی زاده
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول