اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف سمنان اعلام کرد:

شناسایی 14 هزار رقبه در سمنان

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه سمنان گفت: 14 هزار رقبه در استان سمنان شناسایی شده است که باید بیشتر به آنها پرداخته شود.

شناسایی 14 هزار رقبه در سمنان
حجت‏الاسلام قربانعلی صفایی‏پور امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان اظهار داشت: وقف در دهه چهارم انقلاب اسلامی که دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده می‏تواند الگوی مناسبی برای حل معضلات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور باشد و به عنوان یکی از راهکارهای کاهش تصدی‏گری دولت مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای اجرای نیات واقفان خیراندیش و از محل درآمد موقوفات توانایی آن را دارد تا سرمایه وقف را به گونه‏ای سازماندهی و جهت‏دهی کند که به عنوان یک منبع مالی بتوان از آن برای از بین بردن فقر و محرومیت، تأمین بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و ده‏ها مورد دیگر استفاده کرد و زمینه توسعه اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی و رفاه عمومی که هدف نهایی اقتصاد اسلامی است، را فراهم ساخت.
صفایی‏پور تحقق این امر را مستلزم رعایت چند نکته اعلام کرد و گفت: توجه و اهتمام اساتید و صاحب‏نظران، مسئولان و سیاست‏گذاران اقتصادی کشور به این مهم که وقف خواهد توانست بسیاری از مشکلات فعلی جامعه را برطرف کند، ملموس کردن آثار وقف برای آحاد جامعه، تشویق مردم برای ایجاد وقف جدید براساس نیازهای روز جامعه و ارزش‏های حاکم اجتماعی، تشویق خیران و اصناف کشور برای سرمایه‏گذاری بخش خصوصی در حوزه وقف و احیای موقوفات، مبارزه با موقوفه خواری و حل ذهنیت منفی از جامعه مواردی است که با رعایت آنها می توان یک منبع مالی فراهم ساخت. 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان افزود: چپاول موقوفات در دوران طاغوت سبب بی‏اعتمادی مردم به وقف شد که با اقدامات صورت گرفته و افزایش موقوفات جدید در سال‏های اخیر شاهد اقبال عمومی به سنت حسنه وقف هستیم.صفایی‏پور به نقش وقف در توسعه جامع کشور اشاره کرد و افزود: سهم موقوفات در اقتصاد بدون نفت و رواج صنعت گردشگری مذهبی، علی‏رغم اهمیت فراوان آن کمتر مورد توجه کارشناسان و برنامه‏ریزان قرار گرفته است.
وی گفت: کشورمان با استفاده از منابع بالقوه و بالفعل موقوفات و بهره‏گیری از ظرفیت‏های بقاع متبرکه و امامزادگان در توسعه گردشگری مذهبی و زیارتی خواهد توانست موجبات رونق اقتصادی و افزایش سرمایه و ایجاد اشتغال را فراهم کند و نیز سبب احیا و مطرح شدن یک سنت پسندیده شود که همین امر به طور غیر مستقیم یکی از وسایل و ابزارهای مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانه نیز باشد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان تعداد موقوفات و بقاع متبرکه را به ترتیب حدود 5 هزار موقوفه و 134 بقعه دانست و تصریح کرد: حدود 14 هزار رقبه در استان وجود دارد و آخرین موقوفه استان مربوط به شهرستان مهدیشهر است.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول