اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله ممدوحی:

همه معارف بشری ارزش یک رکعت نماز علی‌ (ع) را ندارد

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر همه معارف بشری را روی هم بریزند ارزش یک رکعت نماز علی (ع) را ندارد.

همه معارف بشری ارزش یک رکعت نماز علی‌ (ع) را ندارد
آیت‌الله حسن ممدوحی از مدرسان حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران اظهار داشت: اگر بخواهیم در یک جمله علی (ع) را معرفی کنیم باید گفت که حضرت علی (ع) از همه جهان بزرگ‌تر و بنابراین در این دنیای کوچک حضرت امیر (ع) صدمات بسیاری را متحمل شد.
وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم ویژگی‌های امام علی (ع) را معرفی کنیم باید گفت اگر بار مسئولیتی را که مولا علی (ع) بر دوش می‌کشید امروز بین میلیاردها انسانی که روی این کره خاکی زندگی می‌کنند؛ تقسیم کنیم باز هم انسان‌ها ناتوان هستند و به اصطلاح امروزی کم می‌آورند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: چیزی که در مورد حضرت امیر (ع) اهمیت دارد کیفیت کار است و نه کمیت آن.
ممدوحی ادامه داد: اگر بخواهیم از نظر کیفیت کارها را بسنجیم، خیلی‌ها برای اسلام شمشیر زدند اما شمشیری که علی (ع) می‌زند از چنان ارزشی برخوردار است که عبارت «لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار» درباره جهاد مولا معنا پیدا می‌کند.
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر همه معارف بشری را روی هم بریزند ارزش یک رکعت نماز علی (ع) را ندارد. آنچه مسلم است این است که نه قلم، نه بیان و نه استدلال‌های بشری هیچ یک توان آن را ندارد که حضرت امیرالمؤمنان علی (ع) را به بشریت معرفی کنند و تنها خدا و رسول‌الله (ص) هستند که علی (ع) را شناختند و می‌توانند ایشان را معرفی کنند.
آیت‌الله ممدوحی درباره زندگی ساده امام علی (ع) گفت: حضرت علی (ع) نه تنها در جنگ و جهاد و عبادت شخصیت بی‌همتایی بود بلکه اگر می‌خواست می‌توانست زندگی بسیار مرفه و سرشار از مادیات داشته است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی سخن از حضرت امیر (ع) به میان می‌آید برخی از مردم ایشان را مردی فقیر و بی‌چیز تصور می‌کنند در حالی حضرت علی (ع) به واسطه چاه‌هایی که حفر کرده بودند و باغ‌هایی که آباد کرده بودند، اگر می‌خواستند می‌توانستند تمام حجاز را از آن خود کنند اما ایشان در عین ثروتمند بودن زندگی بسیار ساده‌ای داشتند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حضرت علی (ع) در علم نظیر نداشتند و نخواهند داشت، تصریح کرد: حضرت علی (ع) مظهر کاملی از اسم مستاثر خدا هستند و در یک کلام خداوند حضرت علی (ع) را برای هدایت بشریت فرستاد اما انسان‌ها قدر ایشان را ندانستند و آنگونه که باید از وجود ایشان استفاده نکردند.
آیت‌الله ممدوحی در ارتباط با دعاهای باقی مانده از حضرت امیر (ع) گفت: یکی از زیرکی‌های معصومانه حضرت امیر (ع) این است که ایشان آنچه را که داشتند و می‌خواستند به انسان‌های بعد از خود برسانند در قالب دعا باقی گذاشتند. شما می‌دانید که طرف خطاب دعا خدای متعال است در حالی که طرف خطاب روایات انسان‌ها هستند که طبیعتا ظرفیتی محدود دارند.
استاد حوزه علمیه قم افزود: در روایات ائمه معصومین (ع) مطابق با ظرفیت و قدرت درک ما انسان‌ها سخن گفته‌اند اما در دعا این چنین نیست. مناجات شعبانیه حضرت امیر (ع)، دعای کمیل، صحیفه علویه که تا چند سال قبل کتابی ناشناخته بود و حضرت آیت الله بهجت آن را به طلاب معرفی می‌کردند و ... این‌ها گنجینه‌هایی هستند که تمام معارف بشری را در خود نهفته دارند.
آیت‌الله ممدوحی تاکید کرد: اینجاست که باید گفت آنچه که ما درباره حضرت علی (ع) می‌گوییم در حد درک و فهم ما است نه اینکه علی (ع) آن چیزی است که ما می‌گوییم، به عنوان مثال نویسنده‌ای لبنانی می‌گوید علی کشته عدالت شد اما آیا این گفته می‌تواند معرفی کننده علی (ع) باشد.
عضور مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از شهدای انقلاب اسلامی نیز به دلیل عدالت طلبی به شهادت رسیدند. واقعیت این است که ما هنوز بعد از گذشت صدها سال قادر به درک بسیاری از معارفی که حضرت علی (ع) از خود باقی گذاشته است نیستیم تا چه برسد به اینکه شخصیت مولا را بشناسیم.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول