اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حجت‌الاسلام واعظ موسوی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

شهادت امام علی(ع) تقارن معناداری با شب‌های قدر دارد

خبرگزاری فارس: عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تأکید بر تقارن معنادار شهادت حضرت علی(ع) با لیالی قدر گفت: درباره شب قدر مطالبی در روایات آمده که اگر انسان، متعبد نبوده و مؤمن به این حقایق نباشد و بخواهد تنها با عقل ناقص خود آنها را ادراک کند از باورش خارج و غیر قابل تصور است.

شهادت امام علی(ع) تقارن معناداری با شب‌های قدر دارد
به گزارش خبرگزاری فارس، به مناسبت شبهای قدر و ایام شهادت مولای متقیان حضرت امام علی علیه السلام گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی، از اساتید حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری انجام داده‌ایم که از نظر می‌گذرد. 

* تقارن معنادار شب‌های قدر با شهادت امام علی علیه السلام

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ موسوی در ابتدای این گفت‌وگو با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در روزها و شب‌های ماه مبارک رمضان به خصوص قبولی عبادات در شب‌های مبارک قدر گفت: شب‌های 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان که شبهای قدر است، تقارن معنا داری با شب‌های فرود آمدن شمشیر جهل و کینه و نفاق بر فرق عدالت و تقوا و شهادت آن امام متقیان و شب سوم ایشان دارد.
عضو خبرگان رهبری درباره مولای مومنان امام علی علیه السلام گفت: امام علی علیه‌السلام، امام همه خوبی‌هاست، الگوی همه انسان‌هاست، امامی که به هر چه معتقد بود و یا در گفتار بیان می‌کرد در عمل صد در صد آنها را انجام می‌داد.
وی گفت: اینکه ایشان هنگام ضربت خوردن فرمودند: «فزت و رب الکعبه» یعنی قسم به پروردگار کعبه که رستگار شدم یکی از دلایلش این است که با ایمان کامل زندگی کرد و با ایمان کامل، دنیا را ترک گفت و وعده رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در این‌باره محقق شد. 

* شب قدر بهتر از هزار ماه جهاد و عبادت و سلطنت

استاد حوزه علمیه درباره شبهای قدر گفت: یکی از مناسبتهای مهم سال و ماه مبارک رمضان، شب قدر است که به فرموده قرآن کریم بهتر از هزار ماه است.
وی گفت: لیله القدر، شبی که قرآن کریم در آن نازل شده، شب بسیار مبارکی است چرا که خداوند فرمود: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ» (ما آن را در شبى پر برکت نازل کردیم‏). (دخان/3)
حجت‌الاسلام واعظ ادامه داد: در روایات تعبیرهای بسیار بلندی درباره شب قدر ذکر شده به طوری که بهتر از جهاد هزار ماه و بهتر از سلطنت هزار ماه معرفی شده و عبادت در آن شب را بهتر از عبادت هزار ماه یعنی حدود 83 سال و 4 ماه قرار داده‌اند و در شب قدر، روزی‌های بندگان خدا، مدت عمر و سایر امور مربوط به مخلوقات از خیر و شر تقدیر می‌شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آنچه که از آیات و روایات استفاده می‌شود این است که در شب قدر، فرشتگان فرود می‌آیند و روی زمین پراکنده می‌شوند و بر مجالس مومنین حاضر می‌شوند و به آنها سلام فرستاده و به دعای آنها تا طلوع فجر، آمین می‌گویند.
وی گفت: باید دعا کنیم خداوند متعال این توفیق را روزی همه ما کند که در این شب مبارک، از دعا کنندگان واقعی باشیم که فرشتگان الهی آمین گویان آن دعاها هستند. 

* استجابت همه دعاها در شب قدر جز دعای 4 گروه

حجت‌الاسلام واعظ موسوی افزود: در روایت داریم که خداوند متعال، دعای هیچ کس را در شب قدر رد نمی‌کند مگر دعای چند دسته را. گروه اول از کسانی که استثنا شده‌اند و دعایشان مستجاب نیست کسانی‌اند که بی احترامی به والدین می‌کنند و در اصطلاح عاق والدین هستند. گروه دوم کسانی‌اند که مراعات حق خویشاوندان را نمی‌کنند و ارتباط خویشاوندی خود را قطع کرده‌اند که در اصطلاح به آنها «قاطع الرحم» می‌گویند.
استاد حوزه ادامه داد: دسته سوم کسانی هستند که به شراب‌خواری می‌پردازند لذا دعایشان مستجاب نمی‌شود و آخرین گروهی که استثنا شده‌اند کسانی‌اند که موجب آزار مؤمنین شده و دل آنها را شکسته باشند و در دل با آنها دشمنی داشته باشند. اینها دعایشان مستجاب نمی‌شود.
حجت‌الاسلام واعظ موسوی گفت: همه ما باید در ابتدای این شب‌ها با تضرع به درگاه خداوند متعال، طلب مغفرت و بخشش داشته باشیم و از همه گناهان خود توبه کنیم.
وی گفت: همچنین برای همه لازم است با التماس کردن به کسانی که حقی بر گردنشان دارند و طلب رضایت از آنها تلاش کنند با خاطری آسوده به درگاه ربوبی روی آورند تا بتوانند از الطاف الهی در این شبهای بزرگ برخوردار شوند.

* عدم امکان تصور فضیلت شب قدر برای کسی که مؤمن نیست

عضو مجلس خبرگان گفت: در این شب‌ها درهای آسمان گشوده است، هر بنده‌ای که در شب قدر، نماز بخواند خداوند متعال برای هر سجده‌ای از سجده‌های او درختی در بهشت ایجاد می‌کند و در وصف این درخت داریم که اگر سوارکار در سایه این درخت صد سال بتازد به پایان آن نمی‌رسد. برای هر رکعتی خانه‌ای از مروارید و یاقوت و زبرجد در بهشت به او داده می‌شود و برای هر آیه‌ای از قرآن تاجی از تاج‌های بهشتی به او عنایت می‌شود.
وی گفت: مطالبی در روایات آمده که اگر انسان، متعبد نبوده و مومن به این حقایق نباشد و بخواهد تنها با عقل ناقص خود آنها را ادراک کند از باورش خارج و غیر قابل تصور است. مثلا می‌فرماید برای هر تسبیحی که گفته می‌شود مرغی به او داده می‌شود و در هر نشستنی در نماز درجه‌ای از درجات بهشت و در مقابل هر تشهدی غرفه‌ای از غرفه‌های بهشت در اختیار او قرار می‌گیرد و در مقابل هر سلامی لباسی از لباسهای بهشتی عطا می‌شود و در نهایت، نعمتهای بی منتها، هدایا و خلعتها و کرامات فراوان به انسان نمازگزار در شب قدر عنایت می‌شود.

* بهترین اعمال در شب قدر

استاد حوزه درباره اعمال مناسب شب قدر گفت: بزرگان از علما و اهل معرفت و علمای اهل دل می‌فرمایند که اعمال در شب قدر فراوان است که انسان هر اندازه قدرت دارد، آنها را انجام دهد و از لحظه لحظه آن شب مبارک به نحو احسن استفاده کند.
وی گفت: اعمالی که در دستورالعمل‌های علما به خصوص در کتاب‌هایی مثل «مفاتیح الجنان» شیخ عباس قمی و «المراقبات» عارف کامل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی و «اقبال» سیدبن طاوس آمده، انجام شود.
حجت‌الاسلام واعظ ادامه داد: انسان باید در این شب‌های مبارک، وقت خود را تقسیم کند؛ از بعضی از نمازهایی که فضیلت زیادی برای آنها ذکر شده غافل نشود، ‌دعای جوشن کبیر بخواند، اعمال گشودن و قرآن به سر کردن را انجام دهد.
حجت‌الاسلام واعظ موسوی افزود: انسان باید اعمال شب‌های قدر را با قصد تقویت معنویات انجام دهد و با این اعمال، بگوید که من فکر و عقل خود را در سایه قرآن قرار می‌دهم، انسان باید فکر و عقل خود را مرکب قرآن در نظر بگیرد تا اینکه از نورانیت قرآن کریم، عقل خود را نورانی کند.
وی ادامه داد: از اعمال مهم شب قدر، زیارت معصومین علیهم السلام به ویژه زیارت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین سلام الله علیه است که با هر زیارتی که بتواند بسیار مناسب است انجام شود. از دیگر اعمال مناسب، دعاهایی است که در شب قدر وارد شده که به هر مقدار که می‌تواند انجام بدهد.
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: در اعمال شب قدر، باید تلاش کنیم مدتی از آن شب مبارک را برای مراقبت از خود و تفکر در رابطه با آنچه که انسان را به اوج معنویت و ارتباط بین خالق و مخلوق می‌رساند صرف کنیم. مسلما در این شبها باید همت گماشت تا نهال وجود شریف انسان که امانت الهی است شجره طیبه باشد لذا مراقبت و مواظبت از نفس را نباید فراموش کرد.
انتهای پیام/ک
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول