اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از وضعیت مسکن مهر در آبادان و خرمشهر گزارش می‌دهد؛

تسهیلات قطره چکانی مشکل مسکن مهر آبادان و خرمشهر

خبرگزاری فارس: دولت با اجرای طرح مسکن مهر به دنبال برقراری عدالت و خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد بود، اما هنوز مسکن مهر در آبادان و خرمشهر به بهره‌برداری نرسیده و مدیران تعاونی‌ها مشکل اصلی کندی اجرای پروژه را پرداخت قطره‌چکانی تسهیلات می‌دانند.

تسهیلات قطره چکانی مشکل مسکن مهر آبادان و خرمشهر
به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، دولت با اجرای طرح مسکن مهر به دنبال برقراری عدالت و خانه دار شدن اقشار کم درآمد در کوتاه مدت بود با آغاز اجرای این طرح که در قالب بند «د» تبصره 6 قانون بودجه سال 86 توسط دولت به مجلس پیشنهاد و با کسب حداکثر آرای نمایندگان مردم در خانه ملت، قانونی شد بارقه ای از امید در دل قشر عظیمی از جامعه درخشید تا شاید آرزوی خانه دار شدن آنها به حقیقت بپیوندد.
با گذشت چند ماه از این طرح کم کم شعله های امید در دل اقشار کم درآمد جامعه نیز رو به افول و زوال گذاشت.
نگاهی به پیشینه و چگونگی ظهور پروژه مسکن مهر در کشور نشان می دهد که این طرح زمانی که مطرح شد یک طرح کوچک برای پاسخگویی برای 200 هزار واحد مسکونی پیش‌بینی شده بود اما رئیس‌جمهور با استقبال از این طرح به شورای عالی مسکن دستور داد که این طرح را در ابعاد بزرگتر در نظر بگیرد نتیجه آن شد که از 200 هزار واحد به 1.5 میلیون واحد رسید.
گذشته از این مسئله در بدو ارائه این طرح مسئولان دولتی اعلام کردند برای اسکان کم درآمدها در چارچوب طرح‌های مختلف باید یارانه‌هایی ارائه شود، زیرا این گروه که تعدادشان بیش از 20درصد از جمعیت 70 میلیونی کشور برآورد می‌شوند، توان مالی را برای پرداخت کامل اقساط بانکی ندارند از همین روی دولت برای ساخت واحدهای مسکونی طرح مهر برای هر عضو 150میلیون ریال تسهیلات بانکی پیش‌بینی کرد که 10میلیون ریال آن برای آماده‌سازی زمین و بقیه برای ساخت و ساز باشد.
اما این در حالی است که مسکن مهر به مدد تبلیغات توانست جای خود را در میان عموم جامعه باز کند و انتظارات مردم را افزایش داد چراکه تصور شد مردم از این طریق به سرعت می‌توانند صاحب‌خانه شوند با گذشت بیش از سه سال از اجرای پروژه مسکن مهر هنوز برخی زمین‌های واگذار شده به مرحله جدی ساخت و ساز وارد نشده‌اند.
در زیر نگاهی به شرایط و چگونگی بهره مندی از تسهیلات و مزایای پروژه مسکن مهر می اندازیم.

* همه چیز درباره استفاده از مسکن مهر
طرح مسکن مهر در قالب واگذاری حق بهره برداری از زمین برای ساخت مسکن کوچک با متوسط زیربنای هر واحد 75 متر مربع و با هدف کاهش و حذف هزینه زمین از قیمت تمام شده ساختمان برای انطباق با توان مالی خانوارهای کم درآمد و میان درآمد در نظر گرفته شده است.
مطابق این طرح تمام متقاضیان فاقد مسکن (اعم از کارکنان دولت، کارگران و صاحبان مشاغل آزاد)در قالب تعاونی‌های مسکن توسط اداره تعاون شهرستان و استان سازماندهی و به سازمان مسکن و شهرسازی معرفی می شوند.
سازمان مسکن و شهرسازی پس از تطبیق شرایط متقاضیان، به تخصیص زمین مورد نیاز برای تعاونی مسکن مربوط اقدام خواهد کرد تا عملیات آماده‌سازی (در صورت نیاز) و احداث مسکن از طریق تعاونی مسکن یا انتخاب مجری ذیصلاح انجام شود در این طرح متقاضیان تنها مالک اعیانی واحد مسکونی احداثی خواهند بود و هرگونه نقل و انتقال ملک همراه با عرصه، خلاف قانون و باطل است.

* شرایط متقاضیان
متقاضیان طرح باید واجد شرایط ذیل باشندفاقد مسکن یا زمین مسکونی ملکی باشند.
قبلا از هیچ یک از امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.
متاهل یا سرپرست خانوار باشند.
حداقل دارای پنج سال سابقه سکونت در شهر محل تقاضا باشند (برای مهاجران از شهرهای بزرگ این مدت به یک سال کاهش یابد و برای کارمندان دولتی که به استناد حکم دستگاه مربوط منتقل می شوند، سابقه سکونت ملاک عمل نخواهد بود.)
شنیده ها حاکی است که در حال حاضر مطالبه پول از متقاضیان متوقف نشده و همچنان با روند افزایشی روبه روز بیشتر می‌شود و این مسئله باعث ایجاد بی‌اعتمادی در برخی متقاضیان شده و انگیزه‌ای برای پرداخت سهم آورده نیز ندارند.
شهرستان آبادان و خرمشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست و باوجود گذشت بیش از دو سال از اجرای طرح مسکن مهر هنوز واحدی از این طرح به متقاضیان واگذار نشده این در حالی است که اخیراً شاهد قول‌های مساعد مسئولان برای واگذاری تعدادی واحد مسکن مهر در شهرهای آبادان و خرمشهر در آینده‌ای نزدیک هستیم به همین منظور و برای اطلاع از روند اجرای پروژه مسکن مهر در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر به سراغ مسئولان مرتبط با اجرای این طرح رفتیم تا اطلاعات جدیدی را از آنها جویا شویم.

* عدم پرداخت سهم آورده اعضا مهم‌ترین چالش مسکن مهر آبادان
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر آبادان در خصوص تعداد واحدهای مسکن مهر در حال احداث، می‌گوید: در حال حاضر 5 هزار و 464 واحد مسکن مهر توسط 45 تعاونی در حال احداث است.
مرتضی رخیصی کوی فرهنگیان، شطیط و ذولفقاری مکان اجرای پروژه مسکن مهر آبادان عنوان کرد و اظهار داشت: پروژه مسکن مهر آبادان در مجموع 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: خوشبختانه سفت‌کاری واحدهای مسکونی به اتمام رسیده و وارد فاز اجرای نازک‌کاری شدیم که نیازمند دقت، زمان و نیروی انسانی بیشتری است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر آبادان در خصوص همکاری دستگاه‌های اجرایی در راستای راه‌اندازی زیرساخت‌های موردنیاز، افزود: 80 درصد تأسیسات زیربنایی همچون آب و برق به اتمام رسیده و گازرسانی به مناطق نیز با 60 درصد پیشرفت فیزیکی همراه است.
وی اجرای زیرساخت‌های موردنیاز برای اسکان متقاضیان مسکن مهر را توسط دستگاه‌های اجرایی کند عنوان کرد و گفت: تأخیر در تأمین اعتبار از مهم‌ترین دلایل دستگاه‌های اجرایی در این زمینه است.
رخیصی از شهرداری خواست نسبت به ایجاد فضای سبز، آسفالت معابر، جدول‌گذاری و ... مناطق مسکن مهر اقدام کند تا مردم نیز با رغبت بیشتری در اجرای طرح مشارکت کنند.
وی بزرگ‌ترین چالش و مشکل اجرای پروژه مسکن مهر آبادان را عدم پرداخت سهم آورده اعضا می‌داند و تأکید می‌کند که اعضا باید 30 درصد هزینه‌های ساخت و ساز را پرداخت کنند که متاسفانه برخی اعضا هنوز پرداخت نکرده و تعاونی‌ها را با مشکل مواجه کرده‌اند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر آبادان با اشاره به همکاری مطلوب بانک ملی و مسکن در پرداخت تسهیلات، گفت: 25 میلیون تومان سقف آخر تسهیلات برای آبادان مصوب شد که بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات همکاری مطلوبی داشتند.
وی از مردم خواست از فرصت به‌وجود آمده استفاده کنند و برای ثبت‌نام در این طرح در صورت واجدالشرایط بودن به تعاونی‌ها مراجعه کنند.
رخیصی بهترین موقعیت پروژه مسکن مهر را پشت کوی فرهنگیان دانست و اظهار داشت: زیرساخت‌ها و اماکن عمومی به‌طور کامل در طرح دیده شده و همچنین ساخت مدرسه ابتدایی و کتابخانه نیز آغاز شده است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مناطق دیگر پروژه مسکن مهر هنوز اماکن عمومی در طرح دیده نشده و اجرای آنها نیز زمان‌بر خواهد بود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر آبادان دلیل تأخیر در اجرای پروژه مسکن مهر آبادان را زمین‌های سست و باتلاقی دانست و افزود: آماده‌سازی و تسطیح این زمین‌ها بسیار زمان‌بر بود.
وی تصریح کرد:  در حال حاضر کندی در اجرای پروژه به‌دلیل گرمای هوا و بروز گرد و خاک‌های پیاپی است و همچنین کمبود نیروی انسانی به‌دلیل گرمای هوا به دغدغه‌ای برای پیمانکاران تبدیل شده است.
رخیصی این نوید را به مردم می‌دهد که در صورت همکاری دستگاه‌های اجرایی در تأمین زیرساخت‌های موردنیاز در هفته دولت شاهد بهره‌برداری از تعدادی واحد مسکن مهر و واگذاری آنها به متقاضیان باشیم.
وی اضافه کرد: با توجه به انصراف تعدادی از متقاضیان، یک هزار و 400 واحد ظرفیت خالی وجود دارد که مردم در راستای استفاده از تسهیلات ویژه دولت می‌توانند به تعاونی‌ها برای ثبت‌نام مراجعه کنند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر آبادان سیکل و روند نامه‌نگاری‌های اداری را از دیگر مشکلات مسکن مهر آبادان دانست و اظهار داشت: نامه‌نگاری‌های اداری و روند ارائه گزارشات پیشرفت بسیار زمان‌بر و برای برخی تعاونی‌ها نیز مشکل‌ساز شده است.
وی ضمن قدردانی از فرمانداری برای برگزاری جلسات مستمر هماهنگی‌های اجرای پروژه مسکن مهر، بیان کرد: اداره مسکن و شهرسازی و بانک ملی نیز همکاری مطلوبی با تعاونی‌های مسکن مهر این شهرستان داشتند.
رخیصی با اشاره به تأکید دولت بر اتمام پروژه ساخت و ساز مسکن مهر تا پایان سال 90، گفت: تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندیم تا این پروژه را تا پایان سال به مرحله بهره‌برداری برسانیم.
وی تأخیر در اجرای پروژه را به ضرر متقاضیان و تعاونی‌ها دانست و از متقاضیان خواست نسبت به پرداخت سهم آورده خود اقدام کنند زیرا با تأخیر در اجرای پروژه سود مشارکت نیز افزایش خواهد یافت.
 
*  تحویل 1033 واحد مسکن مهر آبادان تا پایان شهریورماه
فرماندار آبادان نیز اظهار داشت: تا پایان شهریورماه تحویل یکهزار و 33 واحد مسکونی مسکن مهر به شهروندان آبادانی محقق میشود.
بهرام ایلخاص‌زاده با اشاره به اینکه تعداد 7 هزار خانوار آبادانی منتظر تحویل مسکن خود از تعاونیها هستند، تصریح کرد: باید با تلاش گسترده و همت جمعی تا پایان سال میزان واحدهای تعیین شده آماده و در اختیار شهروندان و اعضای تعاونیها قرار بگیرد.
وی بیان کرد: شاید سیاست‌های دولت در سال آینده تغییر کرده و طرح مسکن مهر با توقف و یا حرکت کند مواجه شود در همین راستا بهتر است این کار هر چه سریع‌تر به مرحله اتمام برسد.
فرماندار آبادان با اشاره به تعداد واحد تعیین شده مسکن مهر در آبادان گفت: سهم این شهرستان طبق برآوردها و ارزشیابیهای انجام شده تعداد پنج هزار و 800 واحد است که باید تا پایان سال به اتمام برسد.
وی اضافه کرد: همچنین تا شهریورماه سال جاری باید تعداد یک هزار و 33 واحد مسکونی مسکن مهر افتتاح شده و به صاحبان تحویل داده شود.
 ... برای اطلاع از روند پیشرفت و اجرای پروژه مسکن مهر در خرمشهر نیز به سراغ مسئولان این شهرستان می‌رویم تا اطلاعات دقیقی را از مشکلات فراروی این پروژه به‌دست آوریم.
 
* بهره‌برداری از 438 واحد مسکن مهر خرمشهر در هفته تعاون
رئیس اداره تعاون خرمشهر اظهار داشت: پروژه مسکن مهر خرمشهر در قالب مسکن مهر ادارات و آزاد در حال اجراست که در همین راستا یک هزار و 412 واحد در قالب 42 تعاونی و یک اتحادیه مسکن مهر آزاد در حال ساخت هستند.
سعید حمید خاطرنشان کرد: البته در طرح مسکن مهر آزاد دو هزار و 584 واحد طراحی شده اما در حال حاضر تنها یک هزار و 412 واحد به‌صورت صنعتی و غیرصنعتی در حال احداث هستند.
وی افزود: یک هزار واحد نیز در تعاونی مسکن مهر ادارات طراحی شده که در حال حاضر تنها 600 واحد در قالب 10 تعاونی و یک اتحادیه اجرایی شده‌اند.
رئیس اداره تعاون خرمشهر ادامه داد: پروژه مسکن مهر ادارات و آزاد در مجموع به ترتیب 70 و 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و امیدواریم با حل مشکلات شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.
وی تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده 438 واحد مسکن مهر فرهنگیان در هفته تعاون مورد بهره‌برداری و به متقاضیان واگذار خواهد شد.
حمید سهم آورده اعضا را نزدیک به 10 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر یک هزار و 200 واحد ظرفیت خالی در خرمشهر وجود دارد و متقاضیان واجدالشرایط می‌توانند به تعاونی‌ها برای ثبت‌نام مراجعه کنند.
 
* 20 واحد مسکن مهر ادارات آماده بهره‌برداری است
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر ادارات خرمشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر 9 تعاونی فعال در خرمشهر به اجرای پروژه مسکن مهر می‌پردازند، اظهار داشت: شهید بهروز مرادی 60 واحد مسکن مهر، نظام پزشکی 40 واحد، دانشگاه علوم و فنون 60 واحد، روبیان 40 واحد، کاوه 80 واحد، اروندان 20 واحد، بسیجیان 200 واحد و الکل سازی تعاونی‌های فعال در خرمشهر هستند.
پرویز آقاپور خاطرنشان کرد: بسیاری از تعاونی‌های فعال عملیات سفت‌کاری را به اتمام رسانده و در فاز اجرای عملیات نازک‌کاری و اجرای سقف هستند.
وی همکاری دستگاه‌های اجرایی را در تأمین زیرساخت‌های موردنیاز مطلوب خواند و افزود: زیرسازی خیابان‌ها در حال اجراست و اجرای لوله‌کشی‌های فاضلاب و شبکه برق نیز براساس قول‌های مساعد مسئولان تا اتمام پروژه نیز راه‌اندازی خواهد شد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر ادارات خرمشهر روند پیشرفت پروژه تعاونی شهید بهروز مرادی را مطلوب خواند و گفت:‌متاسفانه این پروژه طی چند ماه اخیر با کندی مواجه شده که امیدواریم با حل مشکل مجدداً روند رو به رشد خود را ادامه داد.
 
 * تسهیلات قطره‌چکانی بانک؛مهم‌ترین دغدغه تعاونی مسکن مهر
مدیرعامل تعاونی مسکن مهر شهید بهروز مرادی در خصوص وقفه ایجاد شده در اجرای این پروژه اظهار داشت: این وقفه مربوط به سه الی چهار ماه پیش بود که با حل مشکل مجددا تعاونی به روند اجرایی خود ادامه داد.
مرتضی عسکری پیشرفت پروژه را  80 الی 85 درصد عنوان کرد و افزود: نوسان موجود به‌ این دلیل است که پروژه در سه بلوک متفاوت در حال اجرا است.
وی ادامه داد: اعضا همکاری مطلوبی با تعاونی داشته‌اند و سهم آورده را در موعد مقرر به تعاونی پرداخت کرده‌اند اما متاسفانه بانک‌ها در راستای ارائه تسهیلات با تعاونی‌ها همکاری نمی‌کنند.
مدیرعامل تعاونی مسکن مهر شهید بهروز مرادی تصریح کرد: با توجه به اینکه 50 درصد سازه‌های به‌کار رفته در پروژه نیمه صنعتی هستند باید 25 میلیون تومان تسهیلات به تعاونی پرداخت شود.
وی در ادامه گفت: تأمین این اعتبار از سوی نماینده مردم خرمشهر در مجلس، اداره مسکن و شهرسازی و اداره تعاون در حال پیگیری است.
عسکری 100 درصد مشکلات موجود را ناشی از عدم همکاری بانک‌ها دانست و اضافه کرد: در صورتی که بانک‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات همکاری کنند تا پایان سال شاهد بهره‌برداری از 60 واحد مسکن مهر این تعاونی خواهیم بود.
 
* سنگ‌اندازی بانک‌ها؛ عامل اصلی در کندی پروژه
مدیرعامل تعاونی مسکن مهر نیروی دریایی خرمشهر اظهار داشت: تعاونی مسکن مهر نیروی دریایی با 60 واحد در حال حاضر با پیشرفت 30 درصدی در حال اجرا است.
فریدون بهرامی خاطرنشان کرد: با توجه به قرارداد پیمانکار و تعهداتی که متقبل شده تا پایان سال این 60 واحد مسکن مهر به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی افزود: متاسفانه عدم پرداخت به‌موقع تسهیلات بانکی یکی از مهم‌ترین عوامل تأخیر در اجرای این پروژه است که پیمانکار را با مشکل مواجه کرده است.
مدیرعامل تعاونی مسکن مهر نیروی دریایی خرمشهر ادامه داد: کارشناسان بانک‌ها در ارائه تسهیلات مرتب اقدام به مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی می‌کنند.
 
* آماده‌سازی 2600 واحد مسکن مهر در خرمشهر
فرماندار خرمشهر نیز اظهار داشت: 2 هزار و 600 واحد مسکن مهر در خرمشهر در حال آماده‌سازی است.
عبدالله حسینی خاطرنشان کرد: از این میزان یک هزار و 80 واحد ادارات و یک هزار و 242 واحد نیز در سایت 42 هکتاری در حال احداث است.
وی ابراز امیدواری کرد: این تعداد واحد مسکن مهر در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.
اما این طرح در صورتی با استقبال مردم روبرو می‌شود که به دیگر زیر ساخت‌ها و نیازهای عمومی ساکنان این خانه‌ها از جمله ساخت مدرسه ، بیمارستان ، بوستان و...نیز توجه شود تا علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار در این مناطق ، مجموعه‌ای استاندارد و متناسب با نیازهای زیست اجتماعی در اختیار مردم قرار گیرد.
متاسفانه در مکان احداث مسکن مهر شهرداری خرمشهر، اداره بندر و دریانوردی، آبفا، سایپا، خرمنوش، استاندارد و شبکه بهداشت و درمان خرمشهر در کنار دانشگاه علوم و فنون دریایی مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم اجرای زیرساخت‌های موردنیاز وجود دارد.
پروژه مسکن مهر سایپا پیشرفت مطلوبی دارد و در صورت تأمین زیرساخت‌ها در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد اما متاسفانه در صورتی که زیرساخت‌های موردنیاز فراهم نشود امکان اسکان متقاضیان نیز وجود نخواهد داشت.
این منطقه در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارد و همچنان در راستای تأمین زیرساخت‌ها از جمله احداث معابر، تأسیسات آبرسانی و ... در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.
این در حالی است که رئیس اداره تعاون خرمشهر از برگزاری جلسات متعدد در راستای حل این مشکل در فرمانداری خبر داد و گفت: فرماندار با جدیت پیگیر حل مشکل مذکور است.
در پایان امیدواریم مشکلات فراروی اجرای پروژه مسکن مهر برطرف شود و شیرینی خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد در کامشان به ترشی تبدیل نشود.

گزارش از ندا بچاری

انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول