اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور هزاران کاشانی صورت گرفت؛

بارگاه فرزند امیرالمؤمنین(ع) میعادگاه عزاداران کاشانی

خبرگزاری فارس: در سالروز شهادت مولای متقیان بارگاه هلال بن علی(ع) فرزند بلافصل امیرالمؤمنین(ع) طبق سنتی 200 ساله میزبان هزاران نفر از عزاداران خطه کویر کاشان شد.

بارگاه فرزند امیرالمؤمنین(ع) میعادگاه عزاداران کاشانی
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، خیل عزاداران امام علی(ع) از این شهرستان و روستاهای تابعه آن پس از اقامه فریضه صبح امروز تاکنون در قالب دستجات و هیئت‌های مذهبی برای ابراز تسلیت سالروز شهادت مولای مظلومان وارد آستان مقدس هلال بن علی(ع) در آران و بیدگل می‌شوند.
حضور شورانگیز نوجوانان به همراه والدین خود بر این تجمع کم‌نظیر حال و هوایی خاص داده و گویی آمدند تا حافظان آینده این میراث باشند.
بسیاری از آنانی که شبی را در راز و نیاز با معبود گذرانده‌اند، امروز با پای پیاده مسافت داغ و تفتیده 13 کیلومتری از کاشان تا آستان هلال بن علی‌(ع) در آران و بیدگل را طی کردند تا در سوگ محبوب‌ترین حبیب پروردگار خود اشک ماتم بریزند.
حدود دو قرن پیش که عالمی صاحب‌نام و بافضیلت به نام آیت‌الله ملا حبیب‌الله شریف کاشانی در شبی از شب‌های آسمانی و در رؤیای معنوی، گلایه رسول خدا از عدم زیارت فرزندی از فرزندانش را در خطه آران می‌شنود، خود همراه کاروانی از مؤمنان کاشانی برای عرض ارادت به آستان مقدس فرزند علی بن ابیطالب‌(ع) و با پای پیاده به راه می‌افتد و زائر بارگاه نورانی حضرت محمد هلال بن علی (ع) می‌گردد.
از آن پس مزار او مرکز و میعاد دوستداران اهل بیت‌(ع) و مطاف عاشقانی می‌شود و آئین عزاداری سالروز شهادت امام علی(ع) در این مکان شریف تا به امروز نسل به نسل و به عنوان میراثی جاودانه برپاست
در آن زمان که دشت آران دشت با مرکز آبادی فاصله‌ای داشته بر اثر توجه ویژه علما، مؤمنان و ساکنان و مجاوران بقعه امامزاده در قلب شهر قرار گرفته و از همان زمان بر اساس آن سنت دیرینه، 21 رمضان سالروز شهادت مولی‌الموحدین علی بن ابیطالب (ع)، روز زیارتی حضرت محمد هلال (ع) نام می‌گیرد و هیئت‌های مذهبی و عاشقان اهل بیت‌(ع) از شهرهای اطراف به ویژه کاشان در صحن مطهرش حضور یافته و با تسلیت به محضرش به اقامه عزا می‌پردازند.
این امامزاده لازم التعظیم فرزند بی‌واسطه نخستین علی بن ابیطالب (ع) است که نسب مادری‌اش به امامه فرزند زینب دختر رسول خدا (ص) می‌رسد.
اینک بی‌قراران عشق علوی را می‌توان در این بارگاه نورانی به تماشا نشست که چنان پروانه‌وار در همه ایام و اوقات، در مطاف حرمش می‌چرخند و چراغ این بقعه را روشن نگاه داشته‌اند تا پرچم دین رسول خدا (ص) و مکتب تشیع علوی را برای آیندگان به میراث نهند و در امتداد تاریخ اطاعت‌پذیری و ارادت خود به رسول خدا، خاندان پاکش را به نمایش گذارند. 
نحوه آمدن هلال بن علی(ع) به آران و بیدگل اینچنین است که این گوهر صدف امامت که بعد از واقعه عاشورا به همراه دیگر برادرش عون بن علی (ع) مدینه را مجالی برای زندگی نیافته و فشار ظالمان وقت را تحمل‌ناپذیر می‌یابد و دلی خونین از مصیبت فرزند دلبند زهرای اطهر (س) حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش دارند، راه هجرت در پیش می‌گیرند و منزل به منزل و وادی به وادی راه می‌سپارند.
 در هر اقلیمی که حاکمان جور رد پایی از خاندان اهل بیت (ع) می‌یابند تیغ مرگ بر می‌کشند و آنان را تعقیب می‌کنند تا اینکه در کارزاری نابرابر عون بن علی‌(ع) شربت شهادت می‌نوشد و هلال بن علی‌(ع) به ناگزیر از معرکه جنگ گریخته و با استفاده از تاریکی شب به سوی سرنوشتی نامعلوم حرکت می‌کند.
این ستاره پر فروغ خاندان عصمت و طهارت که از سویی درد هجران یاران و برادران در سینه دارد و از سوی دیگر پیکرش به تیغ دشمنان دین خدا مجروح شده پس از روزها و شب‌ها تعقیب و گریز در سرزمین آرام دشت در منطقه آران ـ که در آن زمان در قلمرو حکومت قم و کاشان بوده ‌است ـ در پناه پیرمردی مؤمن و خداترس و بابصیرت به نام بابایعقوب آرام می‌گیرد و سه سال پایانی عمر گرانبارش را در کنار این بنده صالح خدا به راز و نیاز با خالق خویش می‌پردازد.
تا اینکه در شبی از شب‌های زیبای خدا و در ماه مهمانی خدا رسول خدا (ص) را در خواب می‌بیند و از او مژده مهمانی و پیوستن به جد بزرگوار و پدر گرامی‌اش را می‌شنود و او با دلی مالامال از عشق به رسول خدا (ص) مهیای دیار دوست می‌گردد. 
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول