اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

نشریه مید با رد ادعای مقامات آمریکایی:

اوپک در بحران اقتصادی جهان مقصر نیست

خبرگزاری فارس: اگرچه سیاستمداران آمریکایی به شدت نسبت به سیاستهای اخیر اوپک و رشد قیمت نفت خشمگین هستند ولی شواهد تازه نشان می دهد افزایش قیمت نفت تاثیر منفی چندانی بر اقتصاد جهانی نداشته است.

اوپک در بحران اقتصادی جهان مقصر نیست
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نشریه تحقیقات اقتصادی مید، در حالی که انتخابات ریاست جمهوری 2012 آمریکا از هم اکنون در کانون توجه رسانه های این کشور قرار گرفته است سیاستمداران آمریکایی هنوز در خصوص افزایش قیمت بنزین و سیاستهای اوپک به شدت ابراز نگرانی می کنند .
 دونالد ترامپ سیاستمدار آمریکایی در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز در ماه اوت تاکید کرد قیمت هر بشکه نفت باید 30 دلار باشد نه 100 دلار . تنها دلیل افزایش قیمت بنزین طی سالهای اخیر سیاستهای اوپک در برابر آمریکا بوده است و این سازمان باید متلاشی شود .
 ولی به اعتقاد کارشناسان اقتصادی کاهش شدید قیمت نفت نه تنها به ضرر کشورهای صادر کننده نفت خواهد بود بلکه کمک چندانی نیز به اقتصاد جهانی نخواهد کرد . به اعتقاد کارشناسان بین المللی در انتخابات سال آینده آمریکا مسائل اقتصادی از بیشترین اهمیت برای مردم آمریکا برخوردار خواهد بود . در حالی که مردم آمریکا به شدت از بالا بودن نرخ بیکاری خشمگین و ناراحت هستند و نرخ بیکاری این کشور بالای 9 درصد است اوپک اولویتی در نظرات رای دهندگان آمریکایی نخواهد داشت .
تازه ترین گزارش صندوق بین المللی پول با جمع آوری اطلاعات و آمارهای چهل سال اخیر نشان می دهد افزایش قیمت نفت از سال 1970 میلادی تا کنون به ضرر رشد اقتصادی آمریکا بوده است ولی این مساله برای سایر اقتصادهای جهان داستان دیگری داشته است . بر اساس این گزارش افزایش قیمت نفت طی چهار دهه اخیر تاثیر چندانی بر تولید ناخالص داخلی کشورهای وارد کننده انرژی نداشته است . این آمارها همچنین نشان می دهد افزایش تقاضای کالا در کشورهای صادر کننده نفت که ناشی از افزایش قیمت نفت بوده است تاثیر زیادی بر رشد فعالیتهای اقتصادی در جهان داشته است .
بنا براین افزایش قیمت نفت در این سالها از یک سو موجب افزایش درآمدهای نفتی کشورهای صادر کننده انرژی شده و از سوی دیگر موجب شده تا تقاضا برای واردات کالا از سوی این کشورها افزاش یابد . آمریکا در این مورد یک استثنا بوده است . مشکل آمریکا این بوده است که نفت زیادی وارد می کند و میزان صادرات این کشور به کشورهای نفت خیز بسیار کم است . اشکال از سیاستهای اقتصادی و تجاری آمریکا بوده نه نوع سیاستهای اوپک .
سازمان اوپک در سال 1960 میلادی با هدف حمایت از منافع کشورهای تولید کننده نفت و برقراری قیمت عادلانه و مناسب برای نفت تشکیل شده است.
انتهای پیام /
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول