اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر بزرگ‌ترین بندر شمال کشور خبر داد:

تجهیز بندر امیرآباد به سیستم مبارزه با آلودگی‌های نفتی

خبرگزاری فارس: بزرگ‌ترین بندر شمال کشور برای مقابله با بحران آلودگی نفتی به سیستم مبارزه با آلودگی‌های نفتی مجهز می‌شود.

تجهیز بندر امیرآباد به سیستم مبارزه با آلودگی‌های نفتی
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، در راستای ایجاد سیستم یکپارچه و هماهنگ در قالب طرح منطقه‌ای مقابله با آلودگی نفتی دریای خزر و به منظور آمادگی برای مقابله با بحران‌های نفتی، نشستی با حضور دست‌اندرکاران و کارشناسان حوزه نفتی و بنادر شرق مازندران در بندر امیرآباد برگزار شد.
مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در گفت‌وگو با فارس درباره برگزاری این نشست تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن این بنادر در مجاورت منطقه حفاظت شده زیست محیطی میانکاله، موضوع ‌دارای اهمیت بسیار زیادی در سطح ملی است.
سید علی نعیمی بر لزوم آمادگی و هماهنگی شرکت‌های مذکور با بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد برای مقابله و مدیریت شرایط اضطراری نفت‌ریزی دریایی تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: در ادامه این نشست، طرح مقابله با آلودگی نفتی بندر امیرآباد توسط کارشناسان نفتی مورد بررسی قرار گرفت و نظرات پیشنهادی برای بهبود و تشکیل طرح ارائه شد.
مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد بیان داشت: همچنین لیست تجهیزات مقابله با آلودگی و نفرات تام الاختیار به‌منظور اطلاع‌رسانی در شرایط اضطراری، در طرح درج شد.
وی اضافه کرد: از دیگر موضوع‌های مهم و قابل بحث این جلسه توجه به استقرار سکوی حفاری امیرکبیر در آب‌های دریای خزر برای اجرای عملیات اکتشاف نفت بود که توسط کارشناسان شرکت حفاری شمال ارائه و بر لزوم مجهز شدن این سکو به تجهیزات مناسب و متناسب با آلودگی نفتی تاکید شد.
‌نعیمی گفت: نفت، مخلوطی از هیدروکربورها است که منابع آن اغلب در اعماق زمین وجود دارد و از راه‌های مختلفی میتواند وارد یک بدنه آبی و منجر به آلودگی آن شود.
به گزارش فارس، کشورهای اطراف دریای خزر دارای منابع گسترده نفت در سواحل دریا هستند و به همین دلیل در اثر اکتشاف، حفر و تولید مواد نفتی باعث آلودگی در بخش های مختلف دریای خزر شده‌اند.
دریای خزر، بزرگ‌ترین دریاچه جهان توسط کشورهای آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان محصور شده است و این کشورها با دارا بودن ذخایر کلان نفت و گاز بیشترین تولیدات نفت و گاز را به خود اختصاص دادند.
منبع اصلی آلودگی در دریای خزر به‌طور قابل ملاحظه‌ای در اثـر تولیدات نفت خام و مواد نفتی و گاز طبیعی در سواحل و منابع و صنایع زیر ساختی به ویژه در رودخانه ولگا است.
‌بیشتر منابع نفتی آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در سواحل دریای خزر واقع شده اند، مرکز Apsheron Peninsula در آذربایجان با بیش از یک قرن استخراج و تولید نفت و لوله کشیهای نفتی در زمره آلوده‌کننده‌های بسیار با اهمیت منطقه محسوب میشود، همچنین مجتمع صنایع Sumgait و پالایشگاه‌های نفت و کارخانه‌های پتروشیمی باکو از مهم‌ترین آلوده‌کننده های دریای خزر هستند و در واقع میتوان گفت؛ آذربایجان از این دریا به عنوان چاه فاضلاب استفاده میکند که همین موضوع  سبب آلودگیهای وسیعی در قسمت غربی و جنوبی دریا شده است.
ایران در حال حاضر استخراج و تولید نفت و گاز را در حوضه دریای خزر ندارد اما دارای ذخایر عظیم بالقوه است که استقرار سکوی نفتی امیرکبیر برای انجام مراحل اکتشاف نفت می‌تواند راهی برای دستیابی ایران به ذخایر نفتی در دریای خزر باشد.
انتهای پیام/‌ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول