اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح یزدی:

وظیفه روحانیون هدایت جامعه است

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: روحانیون دارای مسئولیت بسیار بیشتری نسبت به سایر مردم هستند زیرا وظیفه هدایت آنها را بر عهده دارند.

وظیفه روحانیون هدایت جامعه است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در ادامه سلسله دروس شرح وصایای امام محمد باقر (ع) به جابر که یکشنبه شب در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، اظهار داشت: پس از توبه واقعی، انسان باید تصمیم بگیرد که هرگز سراغ کارهای حرام نرود اما شیرینی گناه موجب می‌شود آدمی نتواند مسیر خود را کاملا تغییر دهد.
وی با بیان اینکه هرچه حالت پشیمانی در انسان شدیدتر باشد برای تغییر مسیر زندگی نیز مصمم‌تر خواهد بود، گفت: آدمی باید متوجه شود که با انجام گناه تمام سرمایه‌های خویش را از دست داده و در واقع مانند کسی است که دستانش در حال سوختن در آتش است اما کسی به کمک او نمی‌آید.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) بیان داشت: امام باقر (ع) به جابر می‌فرمایند «گناهان گذشته خویش را بازگردان (به آنها مراجعه کن) همراه با شدت پشیمانی و کثرت استغفار و برای اینکه به عفو الهی امیدوار باشی تصمیم به تغییر مسیر زندگی خود بگیر و برای این کار از دعا و مناجات استفاده کن».
وی با بیان اینکه بهترین راه دوری از وسوسه‌های شیطان یاری خواستن از خداوند است، افزود: ترک گناهان و دلبستگی‌های مادی کاری بس مشکل است و به عاملی نیاز دارد که انسان را جذب خود کند تا شیرینی گناهان از کام او بیرون برود.
آیت‌الله مصباح یزدی با عنوان اینکه اتصال به خداوند لذتی است که شیرینی گناهان را از بین می‌برد، اظهار داشت: در مناجات شعبانیه که از افضل مناجات‌های ائمه معصومین (ع) است آمده که «خدایا من توان دست برداشتن از گناه را نداشتم و تنها در یک این توفیق حاصل می‌شد و آن چشیدن محبت تو بود».
این استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: یکی از حقایق زندگی انسان این است که تا به لذت بالاتری دست نیابد، نمی‌تواند از لذت‌های دیگر چشم پوشی کند و این لذت نیز باید نقدا به او داده شود زیرا تجربه نشان داده که اموری که وعده آنها در آینده داده می‌شود کارآیی چندانی در این زمینه ندارند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هرگاه خداوند لذت درک خود را در همین جهان به انسان بچشاند موجب دست برداشتن آدمی از گناهان می‌شود، گفت: به همین سبب امام باقر (ع) جابر را سفارش به استفاده از دعا و مناجات می‌کند زیرا در مقابل لذت صحبت با خداوند، کشش گناهان کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به سفارشات برخی از بزرگان دین در رابطه با لذت عبادت بیان داشت: آیت‌الله بهجت به شاگردان خود گفته بود اگر سلاطین جهان لذت نماز خواندن را می‌دانستند از همه لذت‌های دنیوی دست برمی‌داشتند و نیز از آیت‌الله قاضی نقل شده که اگر در بهشت نماز وجود نداشته باشد به آنجا نمی‌روم و اینها نشان‌دهنده لذت بالایی است که در عبادت خداوند نهفته است.
آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه به حدیث معراج اشاره کرد و گفت: خداوند می‌فرماید «کسی که محبت دنیا در دلش وجود داشته باشد لذت مناجات خود را به او نمی‌چشانم».
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: حب دنیا دارای مراتبی است که نخست به لذت‌های مباح اطلاق می‌شود و مزاحمتی برای تکالیف شرعی نداشته و مستلزم کار حرامی هم نیست اما در درجات بالاتر، انسان ناخواسته به لذت‌های مادی دلبستگی می‌یابد.
وی با بیان اینکه ممکن است به تدریج انسان به جایی برسد که از ارتکاب حرام ابایی نداشته باشد، بیان داشت: در ادامه آدمی به صورت آگاهانه به دنبال گناه رفته و برای دستیابی به لذت‌های دنیوی هر کاری را انجام می‌دهد.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: راه جلوگیری از دلبستگی به دنیا این است که انسان از همان ابتدا تلاش کند که تمایلات خود به امور مادی را کنترل کند.
آیت‌الله مصباح یزدی نخستین لذت مادی را بهره‌مندی بیشتر از مال دنیا برشمرد و خاطرنشان کرد: انفاق در راه خدا که در این روزها زمینه آن بسیار فراهم است راه بسیار خوبی برای جلوگیری از حب دنیاست و چنانچه کسی از این فرصت استفاده نکند از ثواب عظیم آن محروم مانده است.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه تمایلات شهوانی نیز جزو لذت‌های مادی محسوب می‌شود، افزود: انسان باید در استفاده از نوع حلال این لذت نیز خود را کنترل کند تا نفس او بعدها تقاضای نوع حرام آن را نکند.
وی تاکید کرد: حتی از نگاه‌های حلال که ممکن است منجر به حرام شود نیز باید پرهیز کرد و در واقع باید از حالت‌هایی که ممکن است به گناه ختم شوند دوری کرده و پیشگیری از گناه را از این مرحله آغاز کرد.
آیت‌الله مصباح یزدی یکی از مسائل بسیار مهم در این زمینه را توجه روحانیون به مسئله گناه ذکر کرد و افزود: این قشر دارای مسئولیت بسیار بیشتری نسبت به سایر مردم هستند زیرا وظیفه هدایت آنها را بر عهده دارند و چنانچه اندک آلودگی در آنها دیده شود موجب تاثیر بر جامعه می‌شوند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بزرگی و کوچکی گناهان بستگی به موقعیت اجتماعی افراد دارد، گفت: قرآن مجید خطاب به همسران پیامبر می‌فرماید «شما مانند سایر زنان نیستید، اگر تقوا داشته باشید ثواب آن دو برابر دیگران و چنانچه لغزشی در اعمال شما مشاهده شود گناه آن نیز دو برابر دیگران خواهد بود».
وی افزود: در مورد شخص عالم نیز گفته شده که اگر عالمان دین و کسانی که گوشت و پوست آنها از بیت‌المال ساخته شده لغزشی مرتکب شوند، گناه آن برابر با سایر مردم نخواهد بود زیرا موقعیت بالاتر برخی افراد سبب توجه بیشتر مردم به او شده و افعال او دارای ثواب و عقاب سنگین‌تری نسبت به دیگر اشخاص خواهد بود.
آیت‌الله مصباح یزدی به بیان روایتی از امام صادق (ع) در این رابطه پرداخت و اظهار داشت: آن حضرت در شرح حدیث قدسی می‌فرمایند «خداوند به داود وحی کرد که به بندگان من بگو در انتخاب واسطه میان خود و من دقت کنند، مبادا عالمی را واسطه کنند که شیفته دنیاست زیرا اینها راهزنان دین من هستند و ارتباط با آنها موجب غفلت از یاد من می‌شود».
استاد حوزه علمیه قم گفت: کمترین کاری که خداوند با اینگونه افراد می‌کند این است که محبت خود را از آنان گرفته و به دنبال آن توفیق شیرینی مناجات با خود را از آنها سلب خواهد کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم خارج ساختن محبت دنیا از قلب بیان داشت: راه صحیح این کار ترک گناهان است زیرا در یک دل دو محبت متضاد قابل جمع شدن نیستند.
وی در ادامه به مراحل تکاملی انسان در زمینه ارتباط با خدا اشاره کرد و افزود: به تدریج انسان به جایی می‌رسد که دوست دارد در تنهایی با خداوند گفت و گو کند و در آن هنگام مناجات و دعا برای او سنگین نخواهد بود.
آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: اگر انسان شیرینی مناجات با خدای خویش را درک کند، آرزو می‌کند که هر شب برابر با 70 سال باشد تا او بتواند در تنهایی با خداوند به راز و نیاز مشغول شود.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به شب‌های قدر اظهار داشت: انسان باید در این شب‌ها پرونده گناهان خویش را مورد بازبینی قرار داده و مصیبتی را که به واسطه از دست دادن فرصت‌ها نصیب او شده مورد توجه قرار دهد.
وی موثرترین راه دستیابی به ندامت حقیقی را تجسم حال قیامت و وضعیت انسان در آن روز ذکر کرد و گفت: در این صورت انسان می‌تواند تصمیم حقیقی بر ترک گناه بگیرد و در این حال خداوند نیز به او کمک کرده و شیرینی عبادت را به او می‌چشاند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول