اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل منابع طبیعی خراسان شمالی خبر داد:

شناسایی ذخیره‌گاه جنگلی جدیدی در مانه‌وسملقان

خبرگزاری فارس: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در سال جاری ذخیره‌گاه جنگلی جدیدی از گونه گردو در منطقه آق‌چشمه در بخش 4، شهرستان مانه‌و‌سملقان در سطح 250 هکتار شناسایی و قرق شد.

شناسایی ذخیره‌گاه جنگلی جدیدی در مانه‌وسملقان
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، موسی صابری اظهار داشت: درختان، زالزالک، شیرخشت، نارون، گلابی وحشی، سیب جنگلی از گونه همراه در ذخیره گاه جنگلی آق چشمه است.
وی افزود: در راستای حفاظت از گونه‌های جنگلی نادر که دارای ارزش زیست محیطی و اکولوژیکی و ژنتیکی است، گونه‌های جنگلی ارس، سرو خمره‌ای، فندق، پسته وحشی، گردو جنگلی، بادام وحشی در سطح استان به عنوان ذخایر ژنتیکی محسوب و به استناد ماده یک قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی کشور قطع آن ممنوع است.
صابری تصریح کرد: با توجه به ساختار اکولوژیکی ـ ژنتیکی و ارزش زیست محیطی این گونه‌های با ارزش و حفظ آن برای نسل‌های آینده انتظار می‌رود که مردم استان و همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی برای حفاظت از این گونه‌های با ارزش گام بردارند.
وی اظهار داشت: تاکنون در استان خراسان شمالی سطحی بالغ بر 13 هزار و 695 هکتار به عنوان ذخیره‌گاه جنگلی با گونه‌های جنگلی کمیاب شناسایی و حمایت و حفاظت می‌شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: 410 هزار هکتار از جنگل‌های ارس با تلفیق گونه‌های ارس، سرو خمره‌ای، فندق، پسته وحشی، گردو جنگلی، بادام وحشی در مناطق کوه‌های کپه داغ، کله داغ، گلول، سالوک، گوینک، بزداغی، قرخود، تخته ایران، سرداب و سرانی، ساریگل غلامان، تازه قلعه، کهنه جلگه وجود دارد که مشمول قانون حفظ و حمایت است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
انتهای پیام/ش30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول