اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس نظام مهندسی کشاورزی اردبیل:

حذف اعتبار مهندسان ناظر قابل قبول نیست

خبرگزاری فارس: رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: حذف اعتبار به کارگیری مهندسان ناظر در بخش کشاورزی نه تنها قابل قبول نیست بلکه این اقدام به توسعه این بخش آسیب می‌زند.

حذف اعتبار مهندسان ناظر قابل قبول نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شهرام محمدی ظهر امروز در جلسه کارگروه اقتصادی و تولیدی استان اردبیل اظهار داشت: برای مقابله با تغییرات ناگهانی آب و هوایی و اقلیمی باید استراتژی و راهبرد دراز‌مدت در نظر بگیریم تا با پدید‌ه‌هایی چون خشکسالی، ‌تگرگ، ‌سیل، ‌سرما‌زدگی و ... بتوانیم مبارزه کنیم.
وی با یادآوری این که در دراز‌مدت تغییر الگوی کشت، ‌تولید و توزیع ارقام مقاوم و برخی دیگر از اقدامات کوتاه‌مدت می‌تواند از آسیب‌ها و تهدید‌های این حوزه جلوگیری کند، بیان داشت: با مداخله‌های علمی و فنی آن هم به موقع و توجه به آموزش مهندسان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی در حوزه‌های مختلف می‌توانیم بخشی از این آسیب‌ها را مدیریت و کنترل کرده و از وارد آمدن آسیب‌های جانبی آن جلوگیری کنیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: ‌از سال 84 تاکنون از محل اعتبارات استان در چند محصول استراتژیک استان نظیر گندم، ‌سیب‌زمینی،‌ ذرت ‌و باغات اقدام به جذب مهندسان ناظر کردیم تا به صورت دقیق نحوه کشت،‌ داشت و برداشت را کنترل کرده و نظارت کنند.
محمدی ادامه داد: این اقدام که در حقیقت اشتغال موقت برای مهندسان فارغ‌التحصیل بیکار به شمار می‌رفت امسال با تخصیص نیافتن اعتبارات به این حوزه دچار مشکلاتی شده به طوری که ریالی برای این نیرو‌ها به عنوان مهندسان ناظر مدیریت مزرعه در نظر گرفته نشده است.
وی اضافه کرد: ‌این بی‌توجهی و غفلت سبب می‌شود که مهندسان ناظر ما از ادامه فعالیت مایوس و دلسرد شده و ما در حقیقت یک مشاور امین بخش زراعت،‌ دام و باغ را از دست می ‌دهیم.
رئیس نظام مهندسی کشاورزی اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مجموع این مهندسان ناظر که اغلب در بخش زراعت و باغ فعال هستند به 70 نفر نمی‌رسد در حالی که کارآمدی و تاثیر‌گذاری آنها در مدیریت مناسب مزرعه مقابله با پدیده‌های خشکسالی و طبیعی و بیماری‌ها به حدی است که تاثیر آن را نمی‌توان انکار کرد.
عضو کار‌گروه امور اقتصادی و تولیدی استان خاطرنشان کرد: ‌امروز یکی از سیاست‌های راهبردی در کاهش خسارات بخش کشاورزی توجه به مدیریت مزرعه با تکیه بر آموزش‌های مستمر و حضور نیرو‌های آموزش‌دیده و با تجربه است که از مسئولان استان انتظار داریم با تزریق اعتبار به این بخش وقفه‌ای در حوزه آموزش و ترویج و مدیریت مزرعه به وجود نیاورد.
‌در این جلسه رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل نیز با اشاره به ضرورت تامین زیر‌ساخت‌ها در بخش کشاورزی بیان داشت: ‌مرکز تحقیقات با اقدامات جدی و اساسی مهیا‌کننده این زیر‌ساخت‌هاست به طوری که ما در سال‌های اخیر با تولید و معرفی ارقام جدیدی از بذر سیب‌زمینی و گندم و جو توانسته‌ایم اقدامی را در کاهش خسارات بخش کشاورزی انجام دهیم.
علی مصطفایی از معرفی رقم میهن به عنوان جدیدترین رقم بذر سیب‌زمینی مقاوم به تنش‌های خشکسالی خبر داد و افزود: این ارقام علاوه بر مقاوم بودن در برابر خشکسالی نیاز به آب کمی دارند تا بر خلاف سایر ارقام آبخوری آنها به حداقل برسد.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول