اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی اردبیل:‌

راندمان آبیاری در اردبیل 41 درصد است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ‌راندمان آبیاری در استان اردبیل در حال حاضر 41 درصد است.

راندمان آبیاری در اردبیل 41 درصد است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عادل عبد‌ایمانی ظهر امروز در جلسه کار‌گروه اقتصادی و تولیدی استان اردبیل در محل جهاد کشاورزی اردبیل اظهار داشت: 97 درصد آب شیرین در بخش کشاورزی مصرف می‌شود به طوری که متوسط راندمان آبیاری در کشور 31 درصد است.
وی بیان داشت: در استان اردبیل بیش از 70 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اجرا شده و 28 هزار هکتار نیز شبکه آبیاری تحت فشار و قطره‌ای در حال اقدام است.
این مسئول خاطرنشان کرد: با این توسعه تا 10 سال آینده 100 هزار هکتار از اراضی استان زیر پوشش آبیاری مدرن قرار می‌گیرند تا راندمان آبیاری نیز به بیش از دو برابر رقم فعلی برسد.
رئیس جهاد کشاورزی استان با یادآوری اینکه هم‌اکنون 13 هزار هکتار از اراضی استان از طریق سیستم آبیاری تحت فشار در حال بهره‌بردرای است، گفت: ‌بعد از معرفی رقم ساوالان در محصول سیب‌زمینی به زودی از سه رقم جدید بذر سیب‌زمینی در استان رونمایی می‌شود.
عبد‌ایمانی افزود: برای نخستین بار در کشورمان با استفاده از انرژی هسته‌ای و ایجاد تنوع ژنتیکی اقدام به تولید بذر سیب‌زمینی کرده‌ایم که با این روش معتقدیم تنوع ارقام و تکثیر و تولید آن بیشتر شود.
وی در بخش دیگر‌ی ا‌ز سخنان خود با بیان اینکه راندمان آبیاری باید از وضعیت فعلی به سمت یک جهش واقعی حرکت کند بیان داشت:‌ در کنار ارائه روش‌های مختلف توصیه می‌شود زارعان در داخل اراضی خود به شیوه آبیاری طیف به افزایش تولیدات خود کمک کرده و از این روش برای بهینه مصروف کردن آب استفاده کنند که با تکیه بر این شیوه می‌توان میزان مصرف آب را نیز بیش از 50 درصد کاهش داد.
رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل‌ در مورد مبارزه بیولوژیکی گفت: ‌سال گذشته 50 درصد کشت گوجه‌فرنگی و برخی دیگر از صیفی‌جات در پارس‌آباد از این طریق انجام شد به طوری که با استفاده از بالگرد بخش عظیمی از این مبارزه انجام شده است.
عبدایمانی افزود: ‌امسال مبارزه بیولوژیکی در سطح 13 هزار هکتار در دستور کار قرار دارد که با اجرایی شدن آن ‌میزان مصرف کود و سموم شیمیایی به شدت کاهش می‌یابد.
وی اضافه کرد: امسال اعتبارات بخش آموزش و ترویج بیش از 80 درصد کاهش یافته که انتظار داریم با تزریق اعتبارات جدید به استان از منابع در اختیار معاون رئیس جمهور این کسری جبران شود تا لطمه‌ای به توسعه بخش کشاورزی وارد نشود.
عبد‌ایمانی در ادامه جلسه به مصوبات کار‌گروه در جلسات گذشته اشاره کرد و بیان داشت: با نامه‌نگاری و پیگیری‌های لازم مشکلات تولید‌کنندگان بذر مینی‌تیوبر در حال برطرف شدن است و در کنار آن افزایش بیمه محصولات کشاورزی اعم از زراعت، باغ و دام در دستور‌ کار است.
این مسئول با بیان اینکه از دو بخش تسهیلات تکلیفی و سرمایه‌ در گردش (تلفیقی) اعتبار در اختیار بنگاه‌های زود‌بازده و فعالان اقتصادی بخش کشاورزی قرار گرفته است، گفت:‌ ما در پرداخت تسهیلات تکلیفی به صورت یارانه‌دار با عاملیت بانک سپه، ملی و صادرات با مشکلی مواجه نیستیم، اما در تسهیلات سرمایه در گردش و پرداخت آن با برخی مشکلات روبه‌رو هستیم.
عبدایمانی بیان داشت:‌ بانک‌های عامل در حوزه‌های مختلف تسهیلات خود را پرداخت کرده‌اند به طوری که در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش با 17 درصد رشد مواجه بودیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در پایان سخنان خود از رایزنی بازرگانی برای پیگیری و نهایی کردن قیمت سبوس مورد نیاز دامداران خبر داد و اضافه کرد: سوخت مورد نیاز فصل بهار به میزان 34 میلیون لیتر و تابستان 28 میلیون لیتر ‌بخش کشاورزی تامین شده و در اختیار آنها قرار گرفته است.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول