اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

"کنارو" نمونه بازر روستاهای غیر‌ایمن کنار ‌جاده‌ای؛

خطر مرگ روستاییان کنار جاده‌ها را تهدید می‌کند‌

خبرگزاری فارس: محورهای خروجی و ورودی شهرستان بندرعباس به دلیل ترافیک پرحجم به ویژه در کنار روستاها و عدم کفایت امکانات ایمنی هر ساله حوادثی را رقم می‌زند که طی آن افرادی زیادی جان خود را از دست می‌دهند.

خطر مرگ روستاییان کنار جاده‌ها را تهدید می‌کند‌
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، برخی از روستاهای هرمزگان که در مجاورت راه‌های اصلی واقع شده‌اند، به دلیل عدم وجود راه‌های کنارگذر هر ساله شاهد تصادفات و حوادثی هستند که در این بین جان افراد زیادی در معرض خطر قرار می‌گیرد.
روستای کنارو از توابع بندرعباس نیز یکی از این روستاهاست که ایمن نبودن جاده آن هر ساله جان چند‌ تن را می‌گیرد.
اهالی روستای کنارو به دلیل موقعیت جغرافیایی این روستا که راه اصلی از وسط آن می‌گذرد و عدم ایمن‌سازی حاشیه جاده و نداشتن زیرگذر و راه‌های کنارگذر هر از چند گاهی شاهد از دست دادن اقوام و بستگان خود هستند.
که در این راه به نظر می‌رسد سالم‌سازی تردد اهالی روستای کنارو با ایجاد کنارگذر بهترین راه برای برون رفت از وضعیت کنونی محسوب می‌شود.
یکی از مشکلات عمده روستاهایی که در مسیر راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی واقع شده‌اند، تردد اهالی این روستاها در جاد‌ه‌ها است که گاهی اوقات به وقوع حوادث ناگواری منجر می‌شود.
در حال حاضر به دلیل وقوع تصادفات و سرعت زیاد وسایل نقلیه و از سوی دیگر نبود راهی ایمن، تردد اهالی این روستاها در راه‌های مواصلاتی به کابوسی تبدیل شده که نیازمند راه چاره است.
گرچه اقدامات انجام شده در راه‌های کشور برای چنین روستاهایی با ایجاد پل‌های زیرگذر به گونه‌ای خطرات را کم کرده است، اما در هرمزگان کماکان این مشکلات وجود دارد.
مردم برخی از این روستاها حتی برای رفتن به خانه‌های مجاور و محله‌های دیگر در روستا و همچنین زمین‌های کشاورزی ناگزیر به عبور از این راه‌های اصلی هستند که سبب شده جان عده‌ای در هنگام عبور از جاده‌ها به خطر بیفتد.
روستای کنارو که در مجاورت جاده واقع شده و اهالی آن که شغلشان کشاورزی یا دامداری است هر روز ناگزیر به تردد از جاده هستند و کمتر عابری است که از این محور عبور کرده باشد اما صحنه تردد زنان و مردان این روستا را در کنار جاده‌ها ندیده باشد، در حالی که به سادگی می‌توان چنین مشکلی را با ایجاد کنارگذر و ایجاد دیگر تاسیسات برطرف کرد.
دهیار روستای کنارو در خصوص وضعیت تردد اهالی این روستا با بیان اینکه جاده اصلی از وسط این روستا عبور می‌کند، تصریح کرد: این جاده سبب شده که روستا به دو قسمت بالا و پائین جاده تقسیم شود و اهالی این روستا از یک محله به محله دیگر به ناچار باید از جاده عبور کنند.
محمد مسلمی اضافه کرد: چندی پیش در تصادف یک موتورسیکلت با پژو چند تن فوت کردند، دوچرخه‌سواری نیز در تصادف دیگر جان خود را از دست داد و خانمی نیز در برگشت از شهر در تصادف با خودرویی جان باخت.
وی ادامه داد: مشکل اصلی این روستا در این بخش عدم وجود حاشیه جاده است که به دلیل ارتفاع جاده از سطح زمین به پرتگاهی تبدیل شده است و تاکنون به دلیل تصادفات چند‌ تن از اهالی این روستا جان باخته‌اند.
بنا به گفته دهیار روستای کنارو بارها چنین مشکلی به مسئولان اعلام شده اما تاکنون اقدامی انجام نشده است.
مسلمی ابراز داشت: یکی از درخواست‌ها نصب سرعت‌گیر است که در سال گذشته نصف آن انجام شد و مابقی بلاتکلیف مانده است.
به گفته این دهیار، حتی پل‌ها نیز در این قسمت از جاده حفاظ ندارند و هم سطح جاده هستند که بخشی از این حوادث نیز پیرامون پل‌ها به وقوع می‌پیوندد.
دهیار روستای کنارو افزود: اینجا منطقه مسکونی است اما نه تابلویی دارد و نه علائمی که نشان دهنده وضعیت مسکونی آن باشد و سرعت‌گیر هم ندارد و وسایل نقلیه با سرعت زیاد از روستا می‌گذرند که نتیجه آن چنین حوادث ناگواری است.
وی گفت: همچنین در ابتدا و انتهای روستا چراغ راهنما نصب شده که آن هم خراب شده و دیگر کار نمی‌کند و چند‌ ماه است که چراغ آن خاموش است.
مسلمی ادامه داد: دهیاری برای ایجاد کنارگذر حاشیه‌ای و همچنین پارکینگ برای خودروها نیاز به همکاری بنیاد مسکن و راه و ترابری دارد که تاکنون در این خصوص اقدامی نکرده‌اند.
وی اضافه کرد: مرحله اول طرح هادی به طول هزار و 500 متر در سال گذشته اجرا شده که ادامه آن نیاز به اعتبار دارد.
کنارو در دهستان تازیان از توابع بخش مرکزی بندرعباس واقع شده که شغل اهالی این روستا به دلیل مجاورت به شهر بیشتر اداری بوده و برخی نیز هنوز در این روستا به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.
کنارو دارای جمعیتی بالغ بر هزار و 482 نفر خانوار است.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول