اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مشهد؛

یک گروه نادر خونی O بمبئی شناسایی شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی از شناسایی یک گروه نادر خونی O بمبئی در مشهد خبر داد.

یک گروه نادر خونی O بمبئی شناسایی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از اداره‌کل انتقال خون خراسان رضوی، محمداسماعیل خیامی اظهار داشت: به دنبال بستری شدن بیماری 19 ساله با تشخیص آدنوم هیپوفیز در بیمارستان قائم (عج) مشهد و اعلام نیاز پزشک معالج برای تهیه خون برای عمل جراحی وی، بانک خون بیمارستان با بررسی تمام واحدهای خونی موفق به تهیه خون سازگار باگروه خونی بیمار نشد.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در ادامه افزود: همین امر سبب ارسال نمونه بیمار به اداره‌کل انتقال خون استان شد و با بررسی دقیق به عمل آمده گروه خونی بیمار Oبمبئی تشخیص داده که یک گروه خونی بسیار نادر است.
خیامی تاکید کرد: به دلیل نادر بودن این نوع گروه خون‌ها از سراسر کشور، به بخش انجماد سازمان انتقال خون ایران منتقل و طی عملیاتی با استفاده از تجهیزات مخصوص گلیسروله شده و در دمای 80- درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود.
وی با بیان اینکه این روش امکان نگهداری و ذخیره طولانی مدت خون‌های نادر را فراهم می‌سازد، تصریح کرد: به دلیل اینکه این بیماران فقط می‌توانند از خون هم گروه استفاده کنند؛ اعلام نیاز مربوطه بلافاصله به تهران منتقل و به فوریت عملیات گلیسرول زدایی، یخ گشایی و بسته بندی خون انجام شد.
خیامی با اشاره به اینکه این گروه خونی توسط یک نفر کارشناس مسئول بخش مربوطه از تهران با هواپیما به مشهد منتقل و به بیمارستان تحویل داده شد، افزود: گروه خونی نادر در اتاق عمل به بیمار مذکور تزریق و سبب نجات جان بیمار شد.
وی ادامه داد: در تمام این مدت سه تیم عملیاتی سازمان انتقال خون ایران، اداره‌کل انتقال خون استان و بیمارستان قائم (عج) مشهد در آماده باش کامل بودند تا چنانچه بیمار نیاز بیشتری به خون داشت بتوانند به سرعت تهیه کنند.
خیامی در ادامه بیان داشت: در ایران از هر یک‌میلیون نفر یک تا دو نفر دارای گروه خون o بمبئی هستند که در این گروه خونی مانند گروه O ضمن اینکه آنتی ژن‌های A و B وجود ندارند آنتی‌ژن H که سنگ بنای گروه ABO است نیز وجود نداشته، بنابراین یک گروه خونی بسیار نادر محسوب می‌شود.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: افراد واجد این گروه دهنده عمومی بوده یعنی می‌توانند به همه گروه‌ها خون بدهند اما فقط باید از هم گروه خودشان که بسیار نادر است خون دریافت کنند و همین خون‌رسانی به این بیماران را بسیار مشکل می‌کند.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول