اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس به‌ مناسبت روز جهانی مساجد؛

مسجد نماد استوار تمدن اسلامی در تاریخ است

خبرگزاری فارس: مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نمازگزاران به خوبی بیانگر هماهنگی و انسجامی است که حضور در مسجد فراهم می‌آورد، در اینجاست که افراد نمازگزار همچون قطره‌های آب به یکدیگر می‌پیوندند تا دریایی از اتحاد را به نمایش درآورند.

مسجد نماد استوار تمدن اسلامی در تاریخ است
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سخن از طلوع اسلام و مطلع آن و فجر صادق آیین محمدی (ص) و مرکز اشاعه آن یعنی مسجد است، مسجد مهمان خانه خدا در زمین، جایگاه نزول برکات و خیرات آسمانی، خانه راز و نیاز، عشق و محبت، صفا و صمیمیت، ایثار و رحمت، تجلی بهشت خدا در زمین و محل آرامش موحدان است، مکان آن، بهترین قطعات زمین و فرشتگان، با اهل آن همنشین هستند.
در فرهنگ دینی نام مسجد یادآور بندگی و کرنش در پیشگاه خداوند متعال است، مسجد یعنی جایگاه سجده و سجده اوج عبادت و بندگی انسان است.
از آن هنگام که ایرانیان دروازه دل‌های خود را به روی آیین اسلام ناب محمدی  گشودند، هنرمندان این مرز و بوم بسیار کوشیدند تا متعالی‌ترین گونه هنر خود را در ساخت بناهایی به کار گیرند که مأمن روح و دل و جان خسته آدمی است.
آنها با نهادن خشت بر روی خشت و کاشی بر روی کاشی پله پله راه را برای معراج دل‌های عاشق به سوی معشوق گشودند.
آبی عرش را بر روی کاشی‌ها کشیدند و نقش و نگارها را به نشانه شجره‌های روضه رضوان و ریاحین آن که مأمن و  سرای پرهیزگاران درست کردار است، ترسیم کردند تا بهشتی کوچک بر روی زمین نقش بندد، بهشتی که شاید نشان از دلتنگی اعقاب آدم (ع) دارد، دلتنگی ناشی از تبعیدی از بهشت عدن که تنها با یک وسوسه رخ داد.  
حال آنکه در این بهشت کوچک می‌توان تنها با یک دم یاد پروردگار دوباره به آن بهشت جاوید پیوست، می‌توان با محمل عبادت و دعا از ثری به ثریا پرکشید و سرمست از باده وصل، سبک و خالی شد و بار دیگر برای نبرد با مصائب زندگی آماده و مهیا شد.
مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نمازگزاران به خوبی بیانگر هماهنگی و انسجامی است که حضور در مسجد فراهم می‌آورد.
در اینجاست که افراد نمازگزار همچون قطره‌های آب به یکدیگر می‌پیوندند تا دریایی از اتحاد را به نمایش درآورند.
همه در کنار یکدیگر در برابر پروردگار یکتا رو به سوی یک قبله می‌کنند و لب به حمد و ثنای آن یگانه نازنین می‌گشایند و هماهنگ با یکدیگر سرود توحید را زمزمه می‌کنند.
آنچه از بررسی نقش مسجد در صدر اسلام به دست می‌آید، جامعیت مسجد در همه زمینه‌های عبادی سیاسی، فرهنگی، آموزشی، نظامی و قضایی بوده است و محور همه آنها امامت و پیشوایی در مسجد است که به عنوان مهم‌ترین مسئله در ساختار و پیکره این مکان مقدس مطرح است و کوچک‌ترین غفلت ولو جزئی، سرانجام به لوث شدن هدف کلی و پایمال گشتن مقصد نهایی منجر خواهد شد.
اهمیت این موضوع در ساختار مسجد به اندازه‌ای است که در زمان حضور پیامبر (ص) در مدینه، شخص ایشان عهده‌دار اداره مسجدالنبی (ص) بود و در غیاب حضرت(ص) امامت مسجدالنبی بر عهده کسی بود که توسط آن بزرگوار معین شده است.
با نگاهی گذرا به تاریخ اسلام در می‌یابیم که با وجود گذشت چند قرن از ساخت اولین مسجد، همچنان شأن و قداست معنوی مساجد حفظ شده است و در طول تاریخ جایگاه خود را از دست نداده و به عنوان مقدس‌ترین و مهم‌ترین و عظیم‌ترین پایگاه دینی و مهم‌ترین سنگر اسلام محسوب و بزرگ‌ترین نقش را در تقویت و تثبیت و توسعه زیرساخت‌های فرهنگ اسلامی داشته و همواره دژ پولادین و استوار در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمنان اسلامی بوده است.
تعیین جایگاه واقعی مساجد موجب افزایش کارآیی آن در تقویت و تثبیت و بسط زیرساخت‌های فرهنگ اصیل اسلامی خواهد شد.

* مسجد هسته اساسى تشکیلات انقلاب اسلامى بود
نماینده ولی فقیه در سپاه چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با گرامیداشت سالروز جهانی مساجد از مسجد به عنوان خانه امن خداوند متعال در زمین و خانه متقیان و مومنان نام برد و اظهار داشت: مسجد مقدس‌ترین مکان و محل انس با خداوند متعال است.
حجت‌الاسلام کریم سرافراز با بیان اینکه مسجد منبع و منشا فیوض معنوی و برکات بسیاری برای نمازگزاران و جامعه اسلامی است، گفت: در این مکان اعلام بندگی و عبودیت برای آفریدگار بنا می‌شود که از این مسئله می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین آثار عبادی مسجد نام برد.
سرافراز با اشاره به آثار اجتماعی مساجد گفت: مسجد به‌عنوان یک مرکز دینی برای عموم، نقش اساسی در شکل‌گیری اجتماعات مسلمانان دارد، بر همین اساس به طور طبیعی می‌تواند کارکرد اجتماعی نیز داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در سپاه چهارمحال و بختیاری ابراز داشت: حضور اقشار و گروه‌های مختلف مردمی در یک مکان مشترک و تبادل اخبار و اطلاعات اجتماعی، جویا شدن از احوال مسلمانان تنها بخشی از این ظرفیت بزرگ است که مساجد از آن برخوردار هستند.
وی تأکید کرد: افراد با حضور در مساجد می‌توانند از یک اجتماع سالم دینی بهره‌مند شوند.

* ریشه بیداری اسلامی قیام‌های منطقه از مساجد سرچشمه می‌گیرد
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به آثار سیاسی مساجد گفت: حضور حضرت فاطمه زهرا (س) در مسجد و دفاع از حق ولایت حضرت علی (ع) و سخنرانی حضرت زینب (س) در مسجد از مهم‌ترین آثار سیاسی مساجد است.
وی خاطرنشان کرد: تربیت سیاسی که در مساجد ارائه می‌شود، به دلیل ماهیت مذهبی آن می‌تواند نسلی را پدید آورد که با هوشیاری لازم پشتوانه جامعه دینی در برابر حوادث سیاسی باشند.
سرافراز با اشاره به نقش مساجد در پیروی انقلاب اسلامی ایران گفت: در پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی جرقه اولیه حرکت عظیم توده‌های ملت مسلمان ایران به رهبری حضرت امام (ره) و روحانیت انقلابی از مساجد آغاز شد، هم‌اکنون نیز ریشه بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی منطقه از مساجد سرچشمه می‌گیرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه فضای مسجد بر اساس نورانیت، عبودیت و ارتباط خالق و مخلوق پایه‌ریزی شده و ارتباط با مومنین و متقین در مسجد سهل‌الوصول است بنابراین مسجد می‌تواند آثار روحی و اخلاقی فراوانی را به همراه داشته باشد.

*دشمنان اسلام از مساجد هراس دارند
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری همچنین در ادامه نقش مساجد را در اشاعه و ترویج ارزش‌های دینی بسیار موثر دانست و گفت: امور عبادی، آموزش معارف دینی و احکام الهی و تبلیغ و ترویج ارزش‌های دینی و در مجموع فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی که در راستای تقویت بنیه بندگی و عبودیت خداست جزو فعالیت‌های ذاتی مساجد است که در ترویج مبانی دینی و تاثیرگذار هستند.
سرافراز با اشاره به راهکارهای استحکام پیوند میان مساجد و جوانان گفت: شناخت و آگاهی از نیازها، خواسته‌ها و مشکلات نسل جوان و برقراری ارتباط صحیح و اصولی و دور از افراط و تفریط از جمله این راهکارها محسوب می‌شود.
وی افزود: اهتمام ائمه جماعت، هیئت امناء و خادمان مساجد در راستای تکریم و برطرف کردن مشکلات جوانان، به‌روز بودن مسائل مطروحه در مساجد، وجود امکانات فرهنگی و کتابخانه‎های غنی در راستای مسائل جوانان از دیگر این راهکارها هستند.
سرافراز نقش مساجد را در ساختار جامعه اعم از مبارزه و خنثی کردن نقشه دشمنان مهم دانست و بیان کرد: از آنجایی که نقطه آغاز انقلاب عظیم اسلامی از مساجد شکل گرفته است، بر همین اساس تداوم و استمرار این نظام الهی منوط به فعالیت بیش از پیش مساجد در غالب مکانی الهی، مامن و ملجا نیروهای ولایی و انقلابی است.
وی با بیان اینکه امروز موج اسلام هراسی در سراسر دنیا توسط استکبار جهانی ترویج می‌شود، گفت: دشمنان اسلام و مسلمانان هراس بسیاری از اماکن مقدسه به ‌ویژه مساجد دارند تا جایی که از احداث مساجد توسط مسلمانان جلوگیری می‌کنند.
سرافراز بیان داشت: در انقلاب اسلامی مردم مظلوم بحرین اقدام دشمنان به تخریب مساجد بیانگر نقش کلیدی مساجد در بیداری اسلامی و خنثی کردن توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان اسلام و مسلمانان است.

*  1077 مسجد و حسینیه در چهارمحال و بختیاری شناسایی شد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری با اعلام این مطلب اظهار داشت: بر اساس طرح شناسنامه‌دار کردن مساجد استان 950 مسجد و حسینیه در این استان دارای شناسنامه است.
حجت‌الاسلام شوذب شیری با اشاره به مزایای اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن مساجد این استان، گفت: با اجرای این طرح نیازهای مساجد شناسایی و در اختیار افراد خیر مسجدساز قرار داده می‌شود تا بر حسب نیاز در صدد رفع مشکلات این مساجد برآیند.
شیری مجموع مساجد استان را بیش از 777 مسجد اعلام کرد و گفت: از این تعداد بیش از 152 مسجد در شهرستان شهرکرد، 97 مسجد در شهرستان بروجن، 60 مسجد در شهرستان فارسان، 305 مسجد در شهرستان لردگان، 48 مسجد در شهرستان اردل، 57 مسجد در شهرستان کوهرنگ و 58 مسجد در شهرستان کیار مستقر است.

* 650 خادم مسجد در چهارمحال و بختیاری بیمه هستند
مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین از مجموع 294 حسینیه مستقر در این استان 89 حسینیه در شهرستان شهرکرد، 39 حسینیه در شهرستان بروجن، 27 حسینیه در شهرستان فارسان، 81 حسینیه در شهرستان لردگان، 22 حسینیه در شهرستان اردل، 24 حسینیه در شهرستان کوهرنگ و 12 حسینیه در شهرستان کیار وجود دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: همچنین از مجموع 97 بقعه متبرکه در این استان 18 بقعه در شهرستان شهرکرد، 10 بقعه در شهرستان بروجن، 10 بقعه در شهرستان فارسان، 42 بقعه در شهرستان لردگان، پنج بقعه در شهرستان اردل، چهار بقعه در شهرستان کوهرنگ و 17 بقعه در شهرستان کیار مستقر است.
شیری تعداد خادمان مساجد این استان را بیش از یک‌هزار و 100 خادم اعلام کرد و افزود: از این تعداد بیش از 650 خادم زیر پوشش بیمه هستند.

* امسال 530 بقعه متبرکه در چهارمحال و بختیاری بهسازی می‌شود
مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری افزود: با اجرای این طرح تا پایان امسال 100 بقعه در شهرستان شهرکرد، 80  بقعه در شهرستان بروجن، 150 بقعه در شهرستان لردگان، 60  بقعه در شهرستان اردل، 40  بقعه در شهرستان کوهرنگ، 50 بقعه در شهرستان کیار و 150 بقعه در شهرستان‌ فارسان مرمت و بهسازی می‌شود.
وی از تخصیص یک میلیارد و 318 میلیون تومان اعتبار به منظور مرمت و بهسازی اماکن متبرکه در این استان خبر داد و گفت: این میزان اعتبارات از محل سفر هیئت دولت، اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای و اعتبارات اوقاف و امور خیریه تخصیص یافته است.
شیری برگزاری جلسات تفسیر قرآن در بیش از یک‌هزار و 110 امامزاده، مسجد و حسینیه در این استان را از دیگر برنامه‌های سال‌جاری این اداره کل برشمرد و گفت: برگزاری دوره‌های آموزش عمومی قرآن در بیش از یک‌هزار و 550 اماکن متبرکه، برگزاری مراسم موالید و شهادت اهل بیت در 460 اماکن متبرکه، گرامیداشت اعیاد اسلامی در 336 اماکن متبرکه و برپایی نمایشگاه کتاب و عرضه محصولات فرهنگی در 182 اماکن متبرکه و برگزاری برنامه بصیرت عاشورایی در 240 بقاء متبرکه از دیگر این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

* نقش مساجد در مبارزه با جنگ نرم دشمن‌محوری است
مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون چهارمحال و بختیاری از مسجد به عنوان محور دین و مذهب در جامعه نام برد و گفت: مسجد پایگاه عروج انسان از خاک به افلاک است چراکه در این مکان مقدس انسان زنگار غفلت را از دل و جان نشسته و با خداوند متعال به معنای واقعی کلمه انس می‌گیرد.
حجت‌الاسلام حمید محمدی با بیان اینکه فضای معنوی مساجد موجب نشاط انسان می‌شود، گفت: انسان در این فضا خود را از بسیاری از مسائل مادی و دنیوی دور می‌سازد.
محمدی با اشاره به جایگاه مساجد در تاریخ اسلام، گفت: در اسلام مسجد جایگاهی به وسعت یک مکتب جامع زنده و مناسب با هدف و آرمان‌های یک رسالت جهانی و ظرفیتی فراگیر و به فراخی تمام انسان‌ها و بشریت دارد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: حرکت‌های انقلابی به‌ویژه با زمینه مذهبی همواره با محوریت مساجد انجام شده است.
وی ادامه داد: مساجد نقش اساسی در اطلاع‌رسانی، پشتیبانی و حمایت سازمان‌دهی و آموزشی شیوه‌‌های انقلابی داشته به طوریکه پیروزی نظام انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نقش مساجد را به خوبی بازگو می‌کند.

* مسجد مانع ایجاد گسستگی و تفرقه در جامعه می‌شود
مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون چهارمحال و بختیاری بر ضرورت حضور بیش از پیش اقشار مختلف مردم در مساجد به منظور برپایی نماز جماعت تاکید کرد و افزود: حضور پرشور مردم در نماز جماعت به صورت صنوف منسجم بیانگر روحیه تعاون در میان نمازگزاران و افزایش بعد اجتماعی مسلمانان در کنار انجام اعمال عبادی آنان است.
وی خاطرنشان کرد: این مهم علاوه بر ارشاد آحاد جامعه از گسستگی جامعه پیشگیری می‌کند.
محمدی از مسجد به عنوان پایگاه مستحکم در راستای انجام اعمال پسندیده از جمله انفاق و خیرات در راه خداوند متعال نام برد و گفت: مسجد پایگاهی در راستای رفع نیاز نیازمندان و مرکز مبارزه با ظلم و ستم حاکمان جور و انسجام نیرو و امکانات به‌منظور تداوم مبارزات و حفظ دستاوردها و پیروزی‌ها به شمار می‌رود.
وی بیان داشت: مسجد مهم‌ترین پایگاه در راستای توسعه سرمایه‌های اجتماعی و تقویت شاخص‌های کمی و کیفی در کشور است.
 
* مسجد نقش مهمی بر روند مدیریت کشور دارد
مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این پایگاه خدامحور در حال حاضر که دشمنان درصدد تحریک جوانان به عدم پرداختن به اعتقادات مذهبی هستند بسیار تاثیرگذار بوده و باید از ظرفیت‌های آنان نهایت بهره را برد.
این مقام مسئول افزود: مسجد نهادی است که در اجرای عدالت اجتماعی و توزیع متناسب بیت‌المال، فقرزدایی، تبعیض‌زدایی نقش مهمی را ایفا می‌کند که می‌تواند در انعکاس نقطه نظرها و پیشنهادهای مردمی در شهرها و محله‌ها به مسئولان و تاثیرگذاری بر روند تصمیم‌گیری و مدیریت کشور تاثیرگذار باشد.
وی نقش مسجد را در راستای مبارزه با جنگ نرم دشمن بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه مساجد در جنگ نرم نقش محوری بر عهده دارند بر همین اساس نباید اجازه داد نقش مردم و ارتباط‌های مردمی در مساجد کمرنگ شود. 
 
* 200 مسجد در چهارمحال و بختیاری فعال است
کارشناس امور مساجد اداره‌‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری تعداد مساجد فعال در این استان را بیش از 777  عنوان کرد و گفت: از این تعداد بیش از 200 مسجد فعال و دارای جماعت دائم هستند.
حجت‌الاسلام شعبانعلی یوسفی بر ضرورت توجه بیش از پیش به امور فرهنگی و تبلیغی مساجد در این استان تاکید کرد و افزود: در سال گذشته بیش از 400 میلیون ریال از محل اعتبارات این سازمان در راستای اجرای امور فرهنگی و تبلیغی به 90 مسجد در این استان اختصاص یافت.
وی مساجد را میعادگاه بندگی و کرنش بندگان در پیشگاه خداوند متعال دانست و گفت: در حقیقت برترین مکان برای عبادت و تقرب جستن به خداوند متعال است.
یوسفی با بیان اینکه مسجد بستر مناسبی در راستای تحقق فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: مسجد محل اخلاص، اجتماع نمازگزاران، زکات‌داران و محراب قرار دادن به منظور مبارزه با شیطان نفس و دشمنان خداست.

* اختصاص 250 میلیون ریال اعتبار فرهنگی به مساجد چهارمحال و بختیاری
کارشناس امور مساجد اداره‌‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: این اعتبارات در سال‌ جاری برای اجرای امور فرهنگی و تبلیغی به 90 مسجد این استان اختصاص داده می‌شود.
وی افزود: این میزان اعتبار از محل اعتبارات این سازمان تخصیص یافته است و افزایش آن از طریق اعتبارات متفرقه در دستور کار این سامان قرار گرفته است.
یوسفی بر ضرورت تشویق و ترغیب والدین به حضور فرزندان در مساجد تاکید و بیان کرد: یکی از راهکارهای جذب فرزندان به سمت انجام فرایض الهی و دینی نظیر نماز، تشویق و ترغیب آنان به حضور در مساجد است.
وی خاطرنشان کرد: نماز به‌ویژه نماز جماعت از فرایض و سنت‌های پسندیده اسلام است که شارع مقدس در راستای تحقق بخشیدن به اهداف والای انسانی برپایی و حفظ آن را لازم دانسته و مسلمانان را به برگزاری آن سفارش اکید کرده است.
 
 
* 50 روستا در چهارمحال و بختیاری مسجد ندارند
کارشناس امور مساجد اداره‌‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته اعتبارات لازم در راستای احداث و ساخت بیش از 50 مسجد در این روستاها در دستور کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفته است.
یوسفی بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مساجد در راستای ایجاد بیش از پیش وحدت اسلامی تاکید کرد و گفت: اگر رهبرای دینی به‌ویژه کسانی که مسئولیت خطیر امامت جمعه و جماعات را بر عهده دارند، دیدگاهشان وحدت‌گرایانه و بر مبنای حرکت به سمت تمدن اسلامی باشد، می‌توان از ظرفیت‌های بسیاری که در مساجد وجود دارد در راستای احیای بیداری و آگاهی‌بخشی اسلامی بهره برد.
وی با بیان اینکه در نماز جماعت روح صفا و معنویت در کالبد جامعه مسلمانان دمیده و پیوند اخوت و مودت آنان ناگسستنی می‌شود، بیان کرد: نماز جمعه در رشد پویایی و شکوفایی جامعه ایده‌آل اسلامی که مورد نظر قرآن و عترت است، تاثیر چشمگیری دارد.
یوسفی با اشاره به مهم‌ترین کارکردهای مساجد گفت: آموزش و مهارت، نقش فرهنگی، تبلیغی، سیاسی، اجتماعی، جهادی دفاعی و نقش رسانه‌ای مسجد به عنوان اصلی‌ترین پایگاه روحی و روانی از جمله این رویکردها به شمار می‌روند.
وی اعزام روحانی و مبلغ را از وظایف مهم سازمان تبلیغات در حیطه مساجد عنوان کرد و افزود: برگزاری گفتمان‌های دینی، اجرای ویژه‌برنامه‌ها در مناسبت‌های اسلامی و اجرای برنامه‌های فرهنگی تبلیغی در سطح مساجد از دیگر وظایف این سازمان است.
----------------------------
گزارش از محبوبه رفیعی
----------------------------
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول