اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس خبر داد:

جرم بودن نگهداری نمونه تقلبی آثار فرهنگی

خبرگزاری فارس: فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس گفت: عرضه، قاچاق، فروش، معرفی، حمل و نگهداری نمونه تقلبی آثار فرهنگی، تاریخی جرم محسوب می‌شود.

جرم بودن نگهداری نمونه تقلبی آثار فرهنگی
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، محمد صفری اظهار داشت: با هماهنگی این یگان با عوامل نیروی انتظامی شهرستان شیراز در بازرسی از یک خودرو پراید در جنوب شیراز یک کتاب چرمی با ابعاد 35×80 سانتی‌متر شامل 43 برگ چرمی با همان ابعاد و خطوط شبیه آیات قرآنی کشف و در بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان مشخص شد که این کتاب فاقد ارزش تاریخی فرهنگی و بدل است از این رو پرونده به همراه شئ مکشوفه و دو متهم دستگیر شده تحویل مراجع قضایی شدند.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس در ادامه نیز گفت: طبق ماده 566 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، عرضه، قاچاق، فروش، معرفی، حمل و نگهداری نمونه تقلبی آثار فرهنگی تاریخی جرم محسوب و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی می‌شود.
این مسئول ادامه داد: طبق این قانون هر کس نمونه تقلبی آثار فرهنگی تاریخی اعم از ایرانی و خارجی را به جای اثر اصلی بسازد یا آن را به قصد عرضه، قاچاق و یا فروش، معرفی، حمل و نگهداری کند و یا با آگاهی از تقلبی بودن، اثر را خریداری کند به حبس از 91 روز تا شش ماه و جزای نقدی معادل نصف ارزش اثر اصلی با اخذ نظر کارشناسی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محکوم می‌شود.
طبق تبصره یک این قانون، نمونه تقلبی به اشیایی اطلاق می‌شود که در دوره معاصر ساخته و از حیث نقوش، خطوط، شکل، جنس، اندازه، حجم و وزن، شبیه آثار فرهنگی تاریخی اصیل بوده یا بدون آنکه نمونه اصلی وجود داشته باشد به عنوان اثر فرهنگی، تاریخی اصیل معرفی شود و علامتی از سوی سازنده یا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تشخیص از اصل بر روی آن حک نشده باشد.
همچنین مطابق تبصره دوم این قانون چنانچه شی تقلبی نمونه اصلی نداشته باشد ارزش آن به فرض وجود توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعیین می‌شود.
طبق تبصره 3 همچنین قانون اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضبط می‌شود.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول