اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل:

اسراف در افطاری ‌دادن‌ها سنتی ناپسند است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: سنت زیبا و پسندیده افطاری ‌دادن‌در ماه مبارک رمضان گاه با اسراف و تبذیر همراه است که شوکت و عظمت این سنت حسنه را زیر سؤال می‌برد.

اسراف در افطاری ‌دادن‌ها سنتی ناپسند است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی پیش از ظهر امروز در نشست با جمعی از روسای محلات و مناطق شهر اردبیل اظهار داشت: همه ساله با آغاز ماه مبارک رمضان و فرارسیدن لیالی قدر شاهد رونق گرفتن سفره‌های افطاری و اطعام هستیم که گاه این برنامه‌ها به جای سادگی و دوری از هرگونه زرق و برق مادی، چنان رنگ و بوی اسراف به خود می‌گیرد که نه تنها به سفرها‌ی پربرکت شبیه نیست بلکه سبب نارضایتی و خشم الهی  نیز می‌شود.
وی اضافه کرد:‌ همه ما امروز گرفتار ظواهر دنیا و زرق و برق آن شدیم و فلسفه اصلی روزه‌داری و افطاری دادن را فراموش کرده‌ایم در حالی که شهید این ماه هرگز اجازه نمی‌داد دو نوع غذا در سفره باشد و یتیمی در نقطه دیگری از شهر گرسنه سر بر بالین بگذارد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل فلسفه اصلی از اطعام وافطاری‌دادن را به ویژه برای انسان‌های محروم و نیازمند کنار هم نشستن و فهمیدن آلام و دردها اعلام کرد و افزود: امروز نه تنها در سفره‌های افطاری ما اسراف از حد مجاز نیز گذشته است بلکه بیشتر به فکر پرکردن شکم انسان‌های متمولی هستیم که شاید غم و غصه یک کودک فقیر نیازمند را نداند.
این مسئول از ریش‌سفیدان و بزرگان محلات خواست در برپا کردن سفره‌های احسان، ‌نیکوکاری و اطعام برای نیازمندان آن هم به شکلی ساده پیشقدم شوند و در این شب‌های پر‌فضیلت به گونه‌ای برنامه‌ر‌یزی کنند تا نیازمندان واقعی از سفره کریمانه بهره‌مند شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، امروزه در اغلب افطاری ‌دادن‌ها به خوبی می‌توان تفاخر و خودنمایی را مشاهده کرد که عده‌ای این امر مستحب و سنت نیکو را چنان آلوده به ریا کرده‌اند که به جرات می‌توان گفت در تالار‌ها و رستوران‌های اردبیل هر شب صدها کیلو برنج، نان و دیگر اقلام خوراکی اسراف می‌شود در حالیکه در نقطه‌ای از شهر اردبیل به دلیل فاصله طبقاتی کودکان تنها با چهره زرد بر سر سفره خالی پدر بیکار خود می‌نشینند و در این ماه با فضیلت تنها به تکه نانی اکتفا کرده و گاه از تنگدستی برای سحری نیز بیدار نمی‌شوند که اینجاست باید گفت:‌ «ای آدم‌هایی که بر کنار سفره‌های رنگین در تالارها، رستوران‌ها و لابی‌ هتل‌ها نشسته‌اید و اسراف می‌کنید بدانید کسانی هستند در شهر شما که محتاج یک لقمه نان شب هستند و چه شب‌ها که گرسنه سر بر بالین می‌گذارند».
مدیرکل کمیته امداد استاندار اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با یادآوری اینکه روزانه برای 500 خانوار طبخ غذا شده و در اختیار محرومان،‌ نیازمندان و مددجویان قرار می‌گیرد بیان داشت:‌ افراد متمول به جای برپا کردن سفره‌های رنگین می‌توانند در این طرح مشارکت کرده و زمینه بهره‌مندی این خانواده‌ها را از یک وعده غذای گرم فراهم کنند.
بهروز زلالی افزود: ما سنت حسنه افطاری‌دادن را نه برای فخر و خودنمایی بلکه باید برای رضای الهی انجام دهیم و شایسته جامعه اسلامی است که به اعتلای فرهنگ افطاری‌دادن و اطعام نیازمندان به شکل ساده همت کند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول