اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اختصاص 350 میلیون ریال صورت می‌گیرد؛

مرمت کاروانسرای تاریخی خرزان قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: برای مقاوم سازی، حفظ و احیای مجدد، کاروانسرای تاریخی خرزان قزوین مرمت می‌شود.

مرمت کاروانسرای تاریخی خرزان قزوین
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، اسدالله بیرانوند بیان کرد: کاروانسرای خرزان یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجاری است که توسط معتمدالدوله ساخته شده و در مسیر جاده قدیم قزوین رشت قرار دارد و هم‌اکنون در حال مرمت است.
وی ادامه داد: اعتبار مرمت این بنا 35 میلیون تومان است که مراحل مرمت این بنا از سال 85 آغاز شده و مرمت طاق‌های ضلع جنوب غربی، سبک سازی سقف ضلع جنوبی، اجرای زنبوره، اجرای کف‌سازی بام و غیره بوده که در حال حاضر نیز ادامه دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افزود: امیدواریم بتوانیم با هم‌دلی استادکاران و مرمتگران خوب استان به زودی شاهد احیای این کاروانسرای تاریخی باشیم.
وی یادآور شد: کاروانسرای خرزاندر مسیر جاده قزوین- رشت، متعلق به دوره قاجاری است، درب ورودی این بنا در ضلع شمالی قرار دارد، پلان این کاروانسرا چهار ضلعی بوده و چهار برج‌ مدور در گوشه‌های‌ بنا وجود دارد، حیاط این کاروانسرا نیز دارای یک ایوان و ایوانچه است.
بیرانوند در ادامه با بیان اینکه ورودی عمارت تاریخی نادری، دولتخانه صفوی قزوین از خاک سر برآورد، توضیح داد: طی بررسی‌های باستان شناسی و آواربرداری در ضلع شرقی مجموعه دولتخانه صفوی قزوین، ورودی عمارت نادری یکی از کاخ‌های صفوی پیدا شد.
وی عنوان کرد: طی عملیات مرمتی که در ضلع شرقی مجموعه دولتخانه صفوی انجام شد بخش به دست آمده با توجه به سبک معماری متعلق به دوره صفوی بوده و به نظر می‌رسد ورودی عمارت زیبای نادری ‌باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اعلام کرد: در حال حاضر عملیات استحفاظی آن به پایان رسیده و مرمت استحکام بخشی که شامل  سبک‌سازی بام، برداشت الحاقات و پی‌بندی است، آغاز و یک فصل کاری نیز ادامه خواهد داشت.
وی یادآور شد: بر اساس گمانه‌زنی‌ها و مطالعات باستان‌شناسی بنای به دست آمده مربوط به صفوی و ورودی عمارت نادری است که پس از تخریب در دوره پهلوی و ساخت و ساز‌های جدید به عنوان زورخانه (ورزش باستانی) از آن استفاده می‌شده است که امیدواریم با مطالعه و بررسی‌های بیشتر بتوانیم به اطلاعات جامع و کاملی دست یابیم.
بیرانوند خاطرنشان کرد: عمارت نادری یکی از کاخ‌های مجموعه دولتخانه صفوی بود که با تغییر کاربری در دوره قاجار و ساخت و ساز در دوره پهلوی به طور کامل از بین رفت و هم‌اکنون از این بنای زیبای صفوی هیچ اثری نیست.
انتهای پیام/آ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول