اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

وزیر فرهنگ و ارشاد:

آیین‌نامه حرفه‌ای خبرنگاری تدوین نهایی می‌شود

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین نهایی آیین‌نامه حرفه‌ای خبرنگاری در کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

آیین‌نامه حرفه‌ای خبرنگاری تدوین نهایی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سیدمحمد حسینی در حاشیه سفر یک روزه خود به استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این آیین‌نامه هم‌اکنون مراحل پایانی تدوین را سپری می‌کند و به زودی نهایی خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این آیین نامه واژه خبرنگار مشخص و معلوم شده که خبرنگار چه کسی است و خبرنگاری چیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع کسر مالیات از حقوق خبرنگاران اشاره کرد و گفت: در فعالیت‌های خبرنگاران شاغل در خبرگزاری‌ها و صدا و سیما به دلیل اینکه این افراد به صورت کارمندی استخدام شده‌اند مطابق قانون از حقوق آنان مالیات کسر می‌شود، ولی خبرنگاران روزنامه‌ها و نشریات از پرداخت مالیات معاف هستند.
حسینی توسعه بیمه‌های تامین اجتماعی و تکمیلی را از برنامه‌های حمایتی وزارت ارشاد برای خبرنگاران برشمرد و ادامه داد: در گذشته محدویت‌هایی در این زمینه وجود داشت که با حمایت‌های صورت گرفته علاوه بر همه خبرنگاران نشریات و خبرگزاری‌ها، خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان صدا و سیما هم می‌توانند از این بیمه‌ها بدون محدویت‌ استفاده کنند.
وی در ادامه با اشاره به هدیه رئیس جمهور به خبرنگاران بیان داشت: بحث وام به خبرنگاران تا سقف 30 میلیون تومان مطرح شده، ولی پرداخت آن الزاما 30 میلیون تومان نخواهد بود، چرا که در برخی از مناطق می‌توان با 20 میلیون تومان خانه‌دار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد با رد اینکه در سال‌های گذشته وعده پرداخت این وام به خبرنگاران داده شده بود ولی عملا این پرداخت صورت نگرفت، افزود: در سال‌های گذشته وام صندوق هنرمندان و نویسندگان مطرح بود که به دلیل مشکلات متعدد، این صندوق با مسائل مختلفی روبرو و فعالیت‌ آن با محدویت‌هایی روبرو شد ولی در سال جاری صرفا با قید کلمه خبرنگاران این وام به این گروه تعلق خواهد گرفت که ضوابط آن از جمله بانک عامل در حال تدوین است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در سال گذشته با توجه به مشکلات موجود، بودجه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده از سوی دولت به این وزارتخانه ابلاغ نشد و مقرر شد این اعتبارات از امسال به مدت پنج سال در اختیار وزارت ارشاد قرار گیرد.
حسینی افزود: با ابلاغ اعتبارات فرهنگی در سال جاری پس از تفکیک این بودجه، در نهایت از محل اعتبارات عمرانی وزارت ارشاد 18 درصد اعتبارات صرف فعالیت‌های فرهنگی خواهد شد که این بودجه علاوه بر بودجه‌های جاری وزارت فرهنگ و ارشاد است.
وی با اشاره به اینکه اولویت برنامه‌های سال جاری وزارت ارشاد اجرای طرح‌های نیمه تمام فرهنگی است، اظهار داشت: با توجه به ابلاغ بودجه سال جاری تلاش می‌شود برای طرح‌های فرهنگی و عمرانی نیمه تمام اعتبار لازم پیش‌بینی شود که انتظار می‌رود بسیاری از طرح‌های نیمه تمام فرهنگی در استان‌های کشور در سال جاری به سرانجام برسد.
وی خاطرنشان کرد: به منظور تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی در وزارت ارشاد برای نخستین‌بار در بودجه این اجازه به وزارت ارشاد داده شده است که محدودیت‌های فعالیت‌پیمانکاران در اجرای طرح‌های عمرانی در قالب اعتبارات سالانه حذف شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: با این اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد در صورتی که پیمانکاران قادر به اجرای پروژه‌ای که سه سال پیش‌بینی شده در مدت یک سال باشند، این اجازه به آنان داده خواهد شد این طرح را در مدت یک سال به اتمام برسانند و وزارت فرهنگ و ارشاد بدهی خود را در طول سه سال به پیمانکاران پرداخت کند.
حسینی یادآور شد: با اجرای این طرح علاوه بر افزایش سرعت اجرای طرح‌های عمرانی، پیمانکاران نیز می‌توانند توان خود را به صورت کامل در اجرای پروژه‌ به کار بسته و فعالیت‌های خود را توسعه بیشتری دهند.
وی فروش بخشی از اموال و املاک متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد را برای هزینه کرد درآمد حاصل از فروش این املاک را یکی از راهبردهای این وزارتخانه برای تامین طرح‌های عمرانی و فرهنگی خود عنوان کرد.
وی در ادامه از کمبود نیروی انسانی متناسب با ساختارهای این وزارتخانه خبر داد و گفت: هم‌اینک با کمبود نیروی انسانی در بسیاری از شهرستان‌های روبه‌رو هستیم ولی تلاش داریم با استفاده از نیروهای متقاضی انتقال به ادارات ارشاد در سایر دستگاه‌ها بخشی از این کمبودها را جبران کنیم، هر چند اعتقاد داریم که ادارات دیگر نیروهای فکری و توانمند خود را به این وزارتخانه منتقل نمی‌کنند.
حسینی اظهار داشت: همین‌ اینک در ستاد مرکزی وزارت ارشاد با مازاد نیروی انسانی روبه‌رو هستیم و با توجه به این موضوع هیچ نیروی جدیدی در تهران جذب وزارت فرهنگ و ارشاد نخواهد شد و تمام سهمیه‌های جذب سالانه نیرو از محل بازنشسته شدن نیروها به شهرستان‌ها تعلق خواهد گرفت.
وی بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد و کتابخانه‌ها را در مناطقی که ادارات ارشاد در آنها مستقر نیست بخشی از راهکارهای جبران نبود ادارات ارشاد و کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: وزارت ارشاد آمادگی دارد مساجد را در کنار تشکل‌های مردم نهاد و کتابخانه‌ها ساماندهی و تجهیز کند تا این مراکز نیز وارد فعالیت‌های فرهنگی حتی در بخش‌ها و روستاها شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه با اشاره به سیاست این دستگاه‌ در حوزه سینما خاطرنشان کرد: در برنامه‌های وزارت ارشاد این وزارتخانه قصد سینماداری ندارد و تلاش دارد بخش خصوصی را در این زمینه فعال و سرمایه‌گذاران این بخش را ترغیب به حضور در این عرصه کند.
وی اظهار داشت: سینما استقلال شهر اراک با ظرفیت 900 نفر از سالن‌های نمایش این شهر محسوب می‌شود که مدیریت آن بر عهده وزارت ارشاد است که برای تکمیل و راه‌اندازی آن اعتبار لازم پیش‌بینی خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز گفت: همین اینک 40 هفته‌نامه در استان مرکزی فعالیت می‌کنند که از این تعداد 10 نشریه را نشریات تخصصی شامل می‌شود.
مصطفی مشایخی افزود: هم‌اینک 30 نشریه جدید در انتظار دریافت مجوز به سر می‌برند که انتظار می‌رود در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات وضعیت آنان به زودی تعیین و مجوز انتشار آنان صادر شود.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول