اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

موسس سومین مدرسه هوشمند کشور:

هوشمندسازی مدارس مازندران در حال افزایش است

خبرگزاری فارس: موسس سومین مدرسه هوشمند کشور میزان رضایت اولیا از مدارس هوشمند را خوب توصیف کرد و گفت: هوشمندسازی مدارس مازندران در حال افزایش است.

هوشمندسازی مدارس مازندران در حال افزایش است
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، برای اطلاع از روند جذب، تدریس و شیوه‌های معلمی این مدارس به سراغ فیض‌الله عابدینی موسس سومین مدرسه هوشمند کشور رفتیم که بتوانیم اطلاعات جدید به مخاطبان فارس تقدیم کنیم. 
 
فارس: مدرسه هوشمند را ابتدا تعریف کنید؟
عابدینی: مدرسه هوشمند به طور اختصار عبارت است از مدرسه فیزیکی که آموزش، کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه است و یا با استفاده از ابزار الکترونیکی مناسب صورت می‌گیرد.
 
فارس: ضرورت و هدف از راه‌اندازی مدارس هوشمند چیست؟
عابدینی: زمینه‌سازی برای همراهی با قافله پرشتاب علمی در سایه آموزش و تربیت به روز آینده‌سازان جامعه و عمل به توصیه امام علی(ع) مبنی بر اینکه فرزندان‌تان را به اقتضای زمان تربیت کنید.
تغییر مفهوم با سوادی از توانایی خواندن و نوشتن به سه شاخه آشنایی با رایانه، آشنایی با یک زبان بین المللی و کسب تخصص و مهارت در یکی از رشته‌های علمی است.
 
فارس: سابقه فعالیت مدارس هوشمند در ایران چگونه است؟
عابدینی: در حوزه دبیرستان برای نخستین بار در سال تحصیلی 83 تا 84 با تصویب شورای آی‌تی وزارت آموزش و پرورش در چهار دبیرستان از منطقه چهار، آموزش و پرورش تهران شروع به فعالیت کرد که به تدریج گسترش پیدا کرد.
در مرکز استان مازندران برای نخستین بار دبیرستان‌های دخترانه نواب علمیه ناحیه دو و دبیرستان پسرانه غفاری ناحیه یک ساری به جرگه دبیرستان‌های هوشمند پیوستند.
در حوزه ابتدایی برای نخستین بار به طور رسمی دبستان هوشمند پیشتازان کامپیوتر ایران در سال 85 تا 86 در منطقه چهار تهران اعلام موجودیت کرد که نمایندگی آن در مرکز استان از سال 90 شروع به فعالیت کرد و یک ساله شد.

فارس: تفاوت مدرسه ابتدایی هوشمند پیشتازان با دیگر مدارس چیست؟
عابدینی: آموزش دوره کتب ابتدایی به صورت چند رسانه‌ای است و معلم فقط از کلام بهره نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: فیلم، اسلاید و انیمیشن نیز در آموزش به کمک معلمان میآید و دروس انگلیسی، رایانه، رباتیک و ورزش‌هایی همچون شنا، تیراندازی با کمان، تیراندازی با تفنگ بادی و سوارکاری دیگر برنامه‌های جنبی این مدارس است.
 
فارس: برنامه‌ای برای راه‌اندازی مقاطع بالاتر بعد از ابتدایی شده است؟
عابدینی: در صورتی که مقطع ابتدایی به همین صورت رها شود کار ناقص است و به اهداف آموزشی این مدرسه که در ابتدا برایش تعریف شد نمیرسیم.
 
فارس: نحوه جذب و بکارگیری نیروها و معلمان مدرسه چگونه است؟
عابدینی: از نیروهای دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت فراخوان و از طریق تست و آزمون تعداد مورد نیاز جذب می‌شوند، در این مدرسه حدود 26 نفر و با آموزش‌های اولیه به کار مشغول هستند.
از معلمان بازنشسته و یا رسمی باتجربه نیز استفاده میشود تا ترکیبی از حضور معلمان جوان و آشنا با فناوری‌های روز و معلمان باتجربه صورت ‌گیرد.
 
فارس: میزان رضایت‌مندی و نحوه استقبال اولیاء از مدرسه هوشمند چگونه است؟
عابدینی: رضایت‌مندی امری نسبی است و شواهد و گفته‌های نشان از رضایت نسبی خوب اولیاء دارد و در سال جدید بیش از 100 مراجعه کننده داشتیم در حالی که امکان ثبت نام برای 40 نفر وجود دارد.
 
فارس: بازتاب و تاثیر این مدرسه در دیگر مدارس استان چگونه است؟
عابدینی: بسیاری از مدیران مدارس غیرانتفاعی با گرفتن مشاوره اقدام به تعمیر و تجهیز مدارس تحت مدیریت خود شدند و این به اعتلای آموزش در استان کمک می‌کند.
 
فارس: رابطه آموزش زبان و رایانه و مهارت‌های ورزشی در این مدارس را تشریح می‌کنید؟
عابدینی: وقتی مدرسه را خاستگاه علم و ایمان بدانیم هر رخداد و اتفاق فرهنگی که مایه غنا و تقویت این هدف شود امری مبارک و لازم است.
ارائه درس زبان انگلیسی، رایانه و رباتیک یا ورزش‌های مختلف هم توان علمی و مهارتی بچه‌هایمان را بالا میبرد و هم چون تحت مدیریت واحد است و مانع از مواجهه فرزندان ما با عوامل مزاحم و بعضاً مخرب شخصیتی ناشی از تردد به مکان‌های متعدد و غیررسمی می‌شود امری بسیار سودمند است که مطلوب شهروندان و اولیا نیز همین است که حتی الامکان فرزندانشان را به چنین فضای علمی و تربیتی بسپارند.

فارس: آیا برای تابستان بچه‌ها هم فکری در مدرسه هوشمند شده است؟
عابدینی: به منظور غنا بخشیدن ایام فراغت بچه‌ها و نیز ملکه شدن مفاهیم برخی علوم تمهیداتی از جمله آموزش زبان و رایانه و تمرین برخی رشته‌های ورزشی در سالن‌های ورزشی فراهم شد.

فارس: لزوم استفاده از لباس فرم یکسان را در مدرسه هوشمند بیان می‌کنید؟
عابدینی: یکسان کردن امکانات آموزشی در کنار یکسان‌سازی فرم لباس و لوازم ‌التحریر در ارتقای بهره آموزشی موثر است. 

فارس: مهم‌ترین توفیقات که طی یک سال گذشته در مدارس کسب شد؟
عابدینی: کسب مهارت مکالمه با همکلاسی به زبان انگلیسی با تفاوت سطح پایه‌ها، کسب مهارت استفاده از کامپیوتر با تفاوت پایه‌های تحصیلی از مهارت نقاشی و تایپ اولیه تا مهارت تدارک و ارائه یک وبلاگ، کسب مهارت ارتباط خوب با هم مدرسه‌ای‌ها در موقعیت‌های مختلف اعم از سالن غذاخوری، صف صبحگاهی و سالن‌های ورزشی و اردوهای علمی و مذهبی، فزونی اطلاعات علمی مرتبط با سرفصل‌های کتب درسی با توجه به بهره‌گیری از سی‌دی‌های آموزشی از جمله موفقیت‌ها بوده است. 
مهارت به ‌کارگیری و استفاده از ابزار نوین آموزشی همچون تابلو و قلم هوشمند نرم افزارهای آموزشی لب تاپ نیز از جمله موفقیت‌ها و توانمندی‌ها است.

فارس: با توجه به اینکه مدرسه شما مورد توجه مردم استان قرار گرفت برای آینده چه برنامه‌ای دارید:
عابدینی: ایجاد یک مجتمع بزرگ آموزشی با امکانات به روز در دستور کار ما قرار دارد.
======================
مصاحبه از جابر معافی و جاوید عباسی
انتهای پیام/ن20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول