اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری صورت گرفت؛

واکسینه 787 هزار رأس دام علیه بیماری آنتروتوکسمی

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای مقابله با بیماری آنتروتوکسمی و قانقاریا بیش از 787 هزار و 174 رأس گوسفند و بز در این استان واکسینه شدند.

واکسینه 787 هزار رأس دام علیه بیماری آنتروتوکسمی
حمید مهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: با توجه به اهمیت مصرف بهداشتی فرآورده‌های خام دامی واکسینه دام‌های منطقه علیه بیماری‌های مختلف دامی از قبیل بیماری‌های آنتروتوکسمی و قانقاریا در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: بیماری آنتروتوکسمی که به آن بیماری پرخوری یا قلوه نرمی نیز گفته می‌شود، به دنبال جذب مقادیر زیاد سم از دیواره روده بروز می‌کند.
مهری با بیان اینکه عامل این بیماری جزو فلور طبیعی دستگاه گوارش دام‌هاست، گفت: عامل بیماری کلستریدویم پرفرجنس است که یک باسیل گرم مثبت، بی‌هوازی، پلی‌مورف، معمولا ضخیم و کشیده و دارای کپسول صرفا در نمونه‌های حاصل از بافت، توکسین‌زا و هاگدار است.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سویه‌های مختلف این باکتری حدود ۱۲ نوع توکسین ترشح می‌کنند که توکسین‌های اصلی آلفا، بتا، اپسیلون و یوتا است.
وی با بیان اینکه این باکتری دارای پنج تیپ A,B,C,D,E  است، گفت: تیپ‌های B,C,D در ایران از اهمیت بیشتری برخوردارند، باکتری کلستردیوم پرفرجنس تیپ C  و D معمولاً در خاک وجود داشته و نیز جزو میکروفلور طبیعی دستگاه گوارش گوسفندها و بزهای سالم است.
مهری ادامه داد: تحت شرایط خاصی از جمله تغییر جیره غذایی و پرخوری کلستردیوم پرفرجنس تیپ D به سرعت تکثیر یافته و مقادیر زیادی توکسین اپسیلون تولید می‌کند، این توکسین سبب التهاب روده، افزایش نفوذپذیری دیواره عروق و به دنبال آن جذب سموم به خون می‌شود.
وی با اشاره به علائم این بیماری گفت: اسهال موکوئیدی، زمین‌گیری و ترشح زیاد بزاق و تشنج برخی از مهم‌ترین علائم این بیماری است.
مهری مصرف بیش از حد شیر و یا غذای دانه‌ای توسط بره‌ها و بزغاله‌ها را از عوامل موثر در بروز آنتروتوکسمی برشمرد و گفت: میزان تکثیر کلستریدیوم پرفرجنس تیپ C و D در روده گوسفند و بز زیاد بوده که بر همین اساس دام دچار آنتروتوکسمی می‌شود.
وی ادامه داد: ابتلای شدید به انگل‌های دستگاه گوارش از قبیل نماتودها و کوکسیدیا، تغذیه با جیره غذایی سرشار از غلات و ماده خشک کم یونجه یا علف سبز و هنگام بروز شرایط یا بیماری که منجر به کاهش حرکات دستگاه گوارش شود از دیگر دلایل بروز این بیماری است.
مهری با اشاره به برنامه واکسیناسیون دام‌ها در برابر بیماری آنتروتوکسمی گفت: واکسینه کردن دام‌های آبستن در جریان چهارمین ماه آبستنی، واکسینه تمام دام‌های جوان پس از یک‌ماهگی و با تکرار دو الی چهار هفته پس از آن،  واکسینه سالانه قوچ‌ها و سایر دام‌های بالغ و جلوگیری از بروز استرس هنگام واکسیناسیون از جمله این برنامه‌ها محسوب می‎شود.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول