اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

نگاه واقع‌بینانه به عملکرد دولت در هفته دولت-8

طلایی نیک: عملکرد دولت رو به جلو اما با برخی انحرافات همراه بوده است

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: عملکرد دولت‌های نهم و دهم را رو به جلو، اما با برخی انحرافات و نارساییها همراه میدانم.

طلایی نیک: عملکرد دولت رو به جلو اما با برخی انحرافات همراه بوده است
رضا طلایی‌نیک، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس اظهار داشت: عملکرد دولت باید با واقع‌بینی تبیین و نقد شود و برای نگاه واقع‌بینانه به عملکرد 6 ساله دولت نیاز به شاخص‌های شفاف است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: با اتکا به فرصت‌ها، منابع و موانع داخلی و خارجی در 6 سال اخیر و ارزیابی ضعف‌های درونی دولت می‌توان واقع‌بینانه عملکردها را تبیین و نقد کرد؛ دولت نهم و دهم دارای فرصت‌ها و منابع جدید از یک سو و توأم با مواجهه با موانع و برخی ضعف‌ها از سوی دیگر بوده است.

وی بر همین اساس تحولات مساعد منطقه‌ای، تغییرپذیری داخلی توأم با حمایت‌های مردمی و همراهی ملی از فرصت‌های دولت نهم و دهم در مقایسه با گذشته بوده است.

طلایی‌نیک به برخورداری از منابع در دولت نهم و دهم نسبت به دولت‌های گذشته اشاره و اضافه کرد: افزایش جهشی درآمدهای نفتی و منابع حاصل از اصل 44 و نیروهای متخصص فارغ التحصیل در 6 سال گذشته انتظارات بیشتری را از دولت ایجاد کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه در کنار فرصت‌ها و منابع جدید داخلی و خارجی دولت نهم و دهم با دو مانع تشدید تحریم‌ها و بروز فتنه‌های داخلی مواجه بوده است، یادآور شد: علاوه بر فرصت‌ها، منابع و مواضع داخلی و خارجی، دولت نهم و دهم با سه ضعف جدی شامل اتکا به جریان انحرافی، بی‌ثباتی مدیریتی و نارسایی هنجاری مواجه شد؛ اما در کنار این ضعف‌ها دولت نهم و دهم از قوت‌های برجسته مانند عملگرایی، تعامل مردمی و تحول‌گرایی برخوردار بوده است.
 
وی ادامه داد: بر مبنای 3 شاخص محیطی شامل منابع، فرصت‌ها و موانع داخلی و خارجی و 2 شاخص قوت‌ها و ضعف‌های درونی دولت، می‌توان ارزیابی واقع بینانه از عملکرد 6 سال گذشته انجام داد که بر این اساس دولت‌های نهم و دهم در 3 وضعیت خوب، متوسط و ضعیف در بخش‌های گوناگون عملکردهای متفاوت داشته است.

طلایی‌نیک گفت: از عملکردهای خوب دولت می‌توان به تحرک عمرانی و گسترش زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه‌های صنایع ارتباطات، مسکن، راهسازی، انرژی هسته‌ای، امنیت‌سازی، محرومیت‌زدایی، بهبود نظام سلامت، دیپلماسی هسته‌ای و عمومی اشاره کرد.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: عملکردهای متوسط دولت در عرصه‌های آموزش، رفاه عمومی، صادرات غیرنفتی و عدالت نهادمند مانند هدفمندسازی یارانه‌ها، بوده و در مدیریت اقتصاد ملی مانند حمایت از تولید، ساماندهی تورم، واردات، بیکاری و نیز ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی به ویژه در امور جوانان و زنان و تعامل حاکمیتی، عملکرد ضعیفی داشته است.

وی خاطر‌ نشان کرد: در مجموع عملکرد دولت‌های نهم و دهم نسبت به گذشته روند پیشرفت اما نامناسب نسبت به انتظارات و ظرفیت‌ها را نشان می‌دهد؛ در واقع عملکرد دولت‌های نهم و دهم با نگاه به آینده‌، رو به جلو اما با برخی انحرافات و نارسایی‌ها همراه بوده است.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول