اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با انتقال تکنولوژی از ترکیه به ایران؛

ترکیه محصولات کشاورزی ایران را مقابل تگرگ مصون می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از انتقال تکنولوژی مقابله با پدیده تگرگ و سرمازدگی محصولات کشاورزی از ترکیه به ایران خبر داد.

ترکیه محصولات کشاورزی ایران را مقابل تگرگ مصون می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، مسعود محمدیان در دیدار با مسئولان از دامپزشکی استانبول ترکیه که در محل سازمان انجام گرفته بود با اشاره به تولید سالانه 5 میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی در استان اظهار داشت: آذربایجان شرقی با تولید نزدیک به 3.8 میلیون تن محصول زراعی و باغی، یک میلیون تن محصولات دامی ، 8 هزار تن عسل و 3 هزار و 700 تن محصولات آبزی موقعیت خوبی در عرصه ورود سرمایه‌گذار خارجی دارد.
وی با بیان اینکه آماده‌ایم در زمینه سرمایه‌گذاری به طرف‌های ترک در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی زمین مناسب اختصاص دهیم، افزود: با توجه به اینکه استانبول در زمینه تولید عسل و برخورداری از کندوهای مدرن قابلیت‌های ویژه‌ای دارد آماده‌ایم با امضای تفاهم‌نامه‌هایی نسبت به گسترش روابط در این بخش برای بهبود کیفی و کمی عسل تولیدی در استان که مقام دوم کشور را از آن خود ساخته اقدام کنیم.
محمدیان با بیان اینکه با انتقال تکنولوژی مقابله با پدیده سرمازدگی محصولات کشاورزی و نیز از بین بردن اثرات مخرب تگرگ از ترکیه به ایران، سطح روابط گسترش می‌یابد، افزود: متاسفانه در کشورمان با دو مقوله سرمازدگی و تگرگ روبه‌رو هستیم و با توجه به اینکه کشور برادر و دوست ترکیه پیشرفت‌های خوبی در مهار این دو پدیده کسب کرده است، از این رو آماده‌ایم همکاری متقابل ویژه‌ای در این مورد با استانبول داشته باشیم.
وی دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ماشین‌آلات، ادوات و محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی و صنایع وابسته ایران ـ تبریز را فرصت مغتنمی جهت آشنایی با توانمندی‌های دو کشور ایران و ترکیه دانست و اظهار امیدواری کرد، با سفر متقابل کارشناسان کشاورزی به ویژه در بخش دام زمینه‌های همکاری تبریز و استانبول گسترش یابد.
مسئول دامپزشکی استانبول ترکیه نیز در این دیدار با بیان توانمندی‌ها و  ظرفیت‌های ترکیه در زمینه بسته‌بندی، فرآوری و تولید محصول سالم گفت: با استفاده از ازت توانسته‌ایم در بالا بردن ماندگاری محصولات کشاورزی قدم‌های موثری برداریم و آماده‌ایم تکنولوژی آن را به تبریز انتقال دهیم.
وی با بیان اینکه برای تولید عسل ارگانیک باید کل کندو از چوب ساخته و هیچگونه آهنی در اسکلت آن به کار گرفته نشود، ادامه داد: در زمینه انتقال تکنولوژی مبارزه با سرمازدگی و تگرگ، تولید عسل بهتر، اصلاح نژاد دام، صنایع بسته‌بندی، مبارزه با آفات و بیماری‌ها در بخش دام، تولید محصول سالم‌، کشت گلخانه‌ای و عرضه و به ثمر رسیدن مرغ 30 تا 35 روزه به میزان 2.5 کیلوگرم نیز آماده امضای تفاهمنامه همکاری با آذربایجان شرقی هستیم.
وی همچنین از همکاری دامپزشکی استانبول با شهرداری در خصوص پرورش زنبور عسل خبر داد و افزود:  شهرداری استانبول قبل از کاشت درختان زینتی و ایجاد فضای سبز از دامپزشکی در خصوص رقم نوع درختان برای بهره‌گیری زنبورها از گل آنها برای تولید عسل استعلام می‌کند و سپس بر اساس اعلام دامپزشکی نسبت کاشت نوع درختان اقدام می‌کند.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول