اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

شب‌های قدر شب‌های رهایی از قیود دنیوی

خبرگزاری فارس: شب‌‌های قدر شب نزول قرآن و شب رهایی از قید و بندهای دنیوی و نجات از آتش دوزخ و جلب رضایت الهی است.

شب‌های قدر شب‌های رهایی از قیود دنیوی
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه شب‌های قدر فرصتی است برای بازگشتن به سوی حضرت حق و توبه کردن از گناهان و پیمودن راه درست،‌ شب قدر فرصتی است برای پاک کردن ظاهر و باطن از هر آلودگی؛ شب قدر شب زاری و سبک شدن روح از بار گناهان و رهایی از دوزخ است.
در این میان نقش دعا و عامل روحانی و ماورای طبیعی در کسب موفقیت‌ها و شکوفایی و خلاقیت انسان همواره مدنظر روانشناسان بوده است و همه انسان‌ها چه در حالت عادی زندگی خود یا حین اضطرار به صورت فطری و ذاتی رو به درگاه خالق یکتا می‌آورند اما دعا به راحتی مستجاب نمی‌شود و باید شرایط آن را کاملاً رعایت کرد تا مثمرثمر و تاثیرگذار بوده و اصطلاحا مستجاب شود.
یکی از این شرایطی که بسیار مهم‌ است نقش زمان در دعاست که با رعایت آن و به‌کارگیری اوقات ویژه در دعا می‌توان به نتایج بهتری دست یافت در میان اوقات بیشترین تاکید بر روی شب و سحر و تهجد و شب‌خیزی است که چه در ادبیات و چه سیره اهل‌بیت (ع) و اولیای دین به این موضوع سفارش شده است.
لیلة‌القدر نماد کامل و بهترین زمانی است که می‌توان با درک معنوی آن به مراد و مطلوب خود رسید و از نظر ارزشمندی این زمان می‌توان یقین کرد که همه برکات و فیوض رحمانی با توسل در شب قدر و مناجات و دعا با رعایت سایر شرایط آن به انسان رسیده و دعایش را مستجاب می‌‌کند.
هرچند شب قدر از نظر ظاهری پوشیده است اما شب‌های ماه رمضان به ‌‌ویژه شب نوزدهم و بیست‌ویکم و بیست‌وسوم که بیشترین سفارش بر آنها شده است روزنه‌هایی برای صعود دعاهای انسان‌های نیازمند و استجابت آنها و رسیدن به مراد است.
در این میان با توجه به آیات و روایات می‌بینیم استجابت دعا و نتیجه‌گیری از آن قطعا شرایط و آدابی و ضوابط خاصی دارد اما همه اینها مانع نمی‌شود که بنده از روی اخلاص و غایت نیاز درخواست خود را در درگاه ربوبیت مطرح کند و تردیدی نیست که درخواست شخص و طلب او  از خدا نباید با اهداف خلقت و جوهره عبودیت منافات داشته باشد چراکه جوهره عبودیت به ربوبیت و پرستش ذات خداوند یگانه منتهی می‌شود به‌ طوریکه خداوند در قرآن کریم به نحو مطلق بندگانش را به دعا فراخوانده و می‌فرماید «ادعونی استجب لکم» "ادعوا ربکم تضرعاً و خفیه" و نیز می‌فرماید "قل ما یعبوا بکم ربی، لولا دعاؤکم".
صرف‌ دعا و درخواست حاجت چه برای حوایج مادی زندگی باشد یا برای امور معنوی به‌ویژه تقرب به خدا امری مطلوب و جوهری بندگی است که هدف از خلقت و آفرینش نیز همان است ولی با این حال نمی‌توان از نقش زمان و مکان و شرایط و آداب و ضوابطی که در دعا توصیه و سفارش شده است غافل بود زیرا این شرایط مجموعا وضعیتی را به وجود می‌آورد که خود با آرامش و اطمینان خاطر بیشتری درخواست خود را مطرح می‌نماید و برخی از مکان‌ها و زمان‌های خاص امکان خلوص و حضور قلب را برای دعا کننده فراهم می‌آورد که در نتیجه راه استجابت‌ دعا مهیا می‌‌شود.
علاوه بر جایگاه ویژه دعا و زمان، نوع اوراد و ادعیه‌ای که فرد با آنها درخواست خویش را مطرح می‌کند نیز در استجابت‌ دعای او تاثیر دارد و چنین نیست که با هر نیت و اراده‌ای و یا هر عبارت و جمله و کلمه‌ای بتوان همه خواست‌های خود را به درگاه خداوند مطرح کرد هرچند با هر زبانی می‌توان دعای خود را مطرح کرد اما در همان زبان نیز برخی جملات و عبارات مناسب‌تر و شایسته‌ترند که بنده می‌تواند با تمسک به آنها درخواست خود را به درگاه احدیت بیان کند.
در این میان شناخت خدا، امیدواری به خدا و استجابت دعای خود، ناامیدی از سایر اسباب، حضور قلب، تضرع و زاری، ثنا و تحمید خداوند، درود بر پیامبر (ص) و اهل ‌بیت (ع)، توسل به پیامبر (ص) و اهل‌ بیت (ع)، اقرار به گناه، پافشاری و اجتماع در دعا می‌تواند در اجابت دعا موثر واقع شود.
از بین تمام مباحث مطرح شده می‌بینیم شب‌های قدر می‌تواند بهترین زمان برای اجابت دعا به شمار آید چراکه مفهوم شب علاوه بر زمان آن در طول شبانه‌روز در میان بیشتر اقوام و ملل از جایگاه ارزشمند و بسزایی برخوردار است. به طوریکه مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر فیوض و اشراقات اولیای خدا و بزرگان در این شب صورت گرفته است.
در اسلام نیز هنگامه شب از ارزش و جایگاه خاصی در سایر اوقات شبانه‌روز برخوردار است به طوریکه خداوند تعالی سوره‌ای به نام اللیل نازل فرموده و در روایتی وارد شده که "شرف مؤمن نماز شب است و هر کس عذری دارد می‌تواند نماز شب خود را قبل از نیمه‌شب و قبل از خواب بخواند تا این وقت عزیز از دست او نرود".
در سوره قدر نیز خداوند شب قدر را قرین نزول ملائکه و روح و برتر از هزار ماه دانسته است و شاید ارتباط میان شب و قدر به معنای ارزش همان مطلق شب‌ها به لحاظ ارزشمندی باشد و نیز ممکن است پنهان ماندن شب قدر در میان سایر شب‌ها در طول سال از این بابت باشد که به نحو کلی ارزش و قدر شب به عنوان مناسب‌ترین زمان استجابت دعا شناسانده شود.

* شب قدر شب خواب و بی‌خبری نیست
محمد مرادی جوان 21 ساله در ارتباط با فضیلت شب‌های قدر گفت: از آنجا که در شب قدر سرنوشت یک سال انسان به فراخور شایستگی‌هایش تعیین می‌شود باید آن شب را بیدار بود.
وی تصریح کرد: در این شب‌های باید توبه و زاری کرد و به درگاه خدا رفت و خواستار رحمت بی‌کران او شد.
مرادی با بیان اینکه در شب‌هایی که تقدیر یک سال انسان‌ها رقم می‌خورد نباید انسان در خواب باشد، افزود: شب‌های قدر شب خواب و بی‌خبری نیست.
این جوان 21 ساله خاطرنشان کرد: برای انسان‌ها این فرصت فراهم می‌شود تا به فراخور حال و استعدادشان دل‌های خود را با پرتو فیوض الهی روشنایی و صفا دهند چراکه شب قدر شب رهایی از قید و بندهای شیاطین است و در این شب دل‌ها تا سحرگاه در سلام و سلامت هستند.

* شب قدر تلاش‌ها به تثبیت می‌رسد
امام جمعه شاهین‌دژ در این ارتباط افزود: شب‌های قدر فرصت مناسبی است تا انسان‌ها تلاش‌های خود را به تثبیت برسانند.
نقی باقری با اشاره به منزلت شب‌های قدر اظهار داشت: مقام و منزلت شب‌های قدر تا حدی است که در آیات و احادیث بارها به آن پرداخته شده و از منزل ان سخن به میان آمده است.
وی شب‌های قدر را از شب‌های بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: ارزش این شب‌ها از هزار شب بالاتر است چراکه مقدرات الهی برای امت‌های مسلمان در این شب‌ها نازل می‌شود.
امام جمعه شاهین‌دژ خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن مجید از این شب‌ها به بزرگی یاد کرده و سوره‏ای نیز به نام قدر نازل فرموده است.
باقری اعلام کرد: در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‏رسد چراکه این شب شب نزول قرآن و شب فرود آمدن ملائکه به همراه برترین و مقرب‏ترین فرشتگان است که روح نامیده می‏شود و عبادت در شب قدر برتر از عبادتِ هزار ماه است.
وی ادامه داد: در این شب، مقدرات یک‏سال انسان‏ها و روزی‏ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‏شود و ملائکه در این شب بر زمین فرود می‏آیند به پیشگاه امام زمان (عج) می‏روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده است بر ایشان عرضه می‏دارند به طوری که در آن شب هر فرمانی برحسب حکمت صادر می‌شود.

* آرامش شب عامل اصلی استجابت دعا
مدیر تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی نیز در این زمینه با اشاره به شرایط استجابت دعا گفت: شرایط زیادی برای استجابت دعا وجود دارد که توجه به آنها سبب استجابت دعاها می‌شود.
حجت‌الاسام سید محمد فخری اظهار داشت: از نظر مکانی برای استجابت دعا مساجد، مکان‌های مشرفه از جمله امامزاده‌ها یا بیت‌الله‌الحرام  توصیه شده است.
وی ذکر صلوات، اطعام روزی حلال، داشتن دل پاک، حمد خداوند را در استجابت دعا موثر عنوان کرد و افزود: زمان و مکان در این زمینه حائز اهمیت است  و در این میان شب‌های قدر و زمان نزول باران مورد تاکید قرار دارد.
این مسئول با بیان اینکه شب سبب به آرامش رسیدن انسان‌ها می‌شود تصریح کرد: روح و فکر انسان به خود توجه دارد و زمینه لازم برای راز و نیاز با معبود در انسان آماده است  و از این رو دعا در شب افضلیت دارد.
شب‌های قدر فرصتی دوباره برای اظهار شرمساری و پشیمانی از گذشته‌ها است مبادا این فرصت را از دست دهیم و در این شب روحانی از امور معنوی غافل شویم، مبادا شب قدر بگذرد و ما همچنان غرق در ناپاکی‌ها باقی بمانیم و خود را از عمق منجلاب به معراج پاکی و وارستگی نرسانیم، مبادا شبِ نماز و تلاوت بگذرد و ما از برکات این لحظه‌های شکوهمند و شیرین بی‌بهره بمانیم.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول