اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه موقت قزوین:

بیداری اسلامی نتیجه صدور انقلاب است

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت قزوین گفت: پس از 30 سال از نام‌گذاری روز قدس از سوی امام خمینی (ره) هر ساله شاهد استقبال هرچه بیشتر مردم هستیم که همانا با این حرکت انقلاب صادر شد و بیداری اسلامی نتیجه صدور انقلاب است.

بیداری اسلامی نتیجه صدور انقلاب است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهر قزوین که در مسجد النبی (ص) برگزار شد، بیان کرد: وقتی ماه مبارک رمضان می‌آید باید ببینیم در پایان این ماه چه دستاوردی داشتیم، چرا که اگر به این موضوع توجه نکنیم بسیاری از چیزها را از دست می‌دهیم.
 
* هر رمضان یک فرصت جدید
وی ادامه داد: اگر ماه رمضان دیگری را نیز درک کنیم، آن ماه رمضان فرصت جدیدی است و اگر از این فرصت رمضان استفاده نکنیم، این فرصت از دست ما رفته است.
امام جمعه موقت قزوین افزود: ماه رمضان، ماه تحول و دگرگونی است و همانند انقلاب است همانطور که انقلاب آمد و رژیم شاهنشاهی رخت بر بست، در این ماه نیز باید خود را متحول کنیم تا شاه ظالم و ستمگر را در درون وجودمان سرنگون کنیم و جای آن انسانیت و حقیقت انسانی را جایگزین کنیم.
وی اضافه کرد: نفس اماره همان شاه پلید ستمکار است که به ما می‌گوید انسان بدی باشید، حق‌کشی کنید و ظلم و ستم روا دارید و دروغ و نیرنگ به ما پیشنهاد می‌دهد، ممکن است در درون ما نفس اماره سلطنت کند که در این صورت ارزش‌های انسانی سرکوب شده و دست انسان به انفاق، بذل و بخشش باز نمی‌شود و جای آن را فساد و فحشا گرفته که در درون انسان بساط خود را پهن می‌کند.
عابدینی اظهار کرد: در ماه رمضان باید کاری کرد چراکه درهای بهشت باز است، در این ماه همانطور که دهان خود را از لقمه حرام و گناه می‌بندیم شیطان را از خود دور می‌کنیم بنابراین ماه رمضان، ماه بیداری است؛ شیطان در تاریکی به انسان آسیب می‌رساند ولی در ماه رمضان که ماه روشنایی و نور است شیطان نمی‌تواند کار کند.
 
* رمضان مبارزه با شیطان درون
وی تصریح کرد: ماه رمضان فرصتی است که بتوانیم حاکمیت فاسد و مفسده انگیز نفس را از بین ببریم و جای آن را به نفس مطمئنه بدهیم تا تحمل گرسنگی به انقلاب درونی و سرنگونی نفس اماره تبدیل شود وگرنه نتیجه چندانی نگرفته‌ایم.
امام جمعه موقت قزوین عنوان کرد: ویژگی دیگر ماه رمضان این است که این ماه شب قدر را در میان خود دارد و این شب تنها یک شب است که به اشتباه شب‌های قدر خوانده می‌شود، در قرآن کریم نیز شب قدر یاد شده نه شب‌های قدر و در روایات دیگر نیز لیلة‌القدر به جای لیالی قدر آمده و این نشان می‌دهد شب قدر، یک شب است.
وی اعلام کرد: در شب 19 و 21 ماه رمضان زمینه‌سازی برای شب‌ قدر فراهم می‌شود و در شب 23 تصمیم گرفته می‌شود و این تصمیم‌گیری با مشارکت خود انسان است، از این‌ رو است که خداوند سبحان ما را در شب قدر به احیا دعوت کرده است.
عابدینی افزود: احیا تنها به معنای بیدار بودن و شب قدر را زنده نگهداشتن نیست بلکه احیا به این معنا است که ما در سایه برکات شب قدر زنده شویم و حیات یابیم و از همین معنا فرق انسان و حیوان در شب قدر مشخص می‌شود و انسان با اتصال به خدا قلبش را در معرض انقلاب الهی قرار می‌دهد.
وی تأکید کرد: ماه رمضان دانشگاه است و ماه نیز باید یادگیری مسائل جدید را در این دانشگاه جدی بگیریم و تحول معنوی و معرفت بیشتری به دست آوریم، حال شب قدر که شب سرنوشت انسان است در عظمتش بیان شده که برابر با یک‌هزار ماه است.
 
* چشم‌انداز انسان در شب قدر رقم می‌خورد
امام جمعه موقت قزوین توضیح داد: امروزه همه در برنامه‌ریزی‌ها از چشم‌انداز سخن می‌گویند و انسان نیز باید زندگی‌اش چشم‌انداز داشته باشد و این چشم‌انداز در شب قدر برنامه‌ریزی می‌شود و خداوند متعال وعده داده در این برنامه‌ریزی انسان را حمایت کند.
وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم تنها برای ثواب نیست بلکه باید برنامه زندگی ما با قرآن باشد، از این‌رو وقتی می‌گوییم ماه رمضان ماه نزول قرآن است یعنی این ماه آغاز رفاقت و دوستی با قرآن است همانند اینکه درختی را در بهار بکاریم و این کاشتن تنها برای بهار نیست بلکه فصل بهار زمان خوبی برای جا افتادن درخت است.
عابدینی یادآور شد: آیه‌های قرآن نیز همچون نهالی است که باید در وجودمان کاشته شود که اگر این آبات در دل ما کاشته شد جنت، باغ و درختی می‌شود و آنگاه جان انسان بهشت برین الهی می‌شود.
 
* اسلام دینی جهانی
وی ادامه داد: دین اسلام، دینی فردی نیست از این‌رو در دعاهای‌مان همواره می‌گوییم خداوندا همه بیماران را شفا بده؛ این نشان‌‌دهنده نبود نگاه کوتاه در اسلام است و اسلام تنها مسلمانان را در دعا مورد اشاره قرار نمی‌دهد بلکه در این مناجات از خدا می‌خواهیم که همه بیماران شفا یابند و همه بدهکاران قرض‌شان را ادا کنند و همه فقیران از محتاجی رهایی یابند.
امام جمعه موقت قزوین عنوان کرد: 21 رمضان مصادف با سالروز شهادت امیرالمومنین علی (ع) است، شخصیتی که نه در میان مردم ایران و مسلمانان بلکه در میان اقشار مختلف مردم دنیا شناخته شده است اگر چه ما نیز هنوز نتوانسته‌ایم جایگاه واقعی ایشان را در میان اقشار مختلف به خوبی تبیین کنیم.
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه در معرفی امیرالمومنین می‌گوییم که وی شخصیتی بود که با چاه درد دل می‌کرد و معلوم نیست که این نوع تعریف کردن بر چه اساسی صورت می‌گیرد و آیا منطقی و عقلانی است که علی (ع) چنین کاری بکند.
عابدینی اعلام کرد: امیرالمومنین را باید با آن حالاتش معرفی کنید که وجود داشته یعنی باید بگوییم علی (ع) همان کسی بود که ذره‌ای از صداقت عدول نکرد تا حکومت را در دست بگیرد و با صداقت اعلام کرد که شیوه شیخین را نمی‌پذیرد و این همان ویژگی اصیل و ماندگاری است که همه مردم دنیا آن را قبول دارند و موفقیت مکتب حضرت علی (ع) نیز از همین نکته مهم سرچشمه می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم امیرالمومنین را معرفی کنیم باید با جوانمردی، مروت و معرفتش معرفی کنیم تا از ایشان اثر گرفته و اثرگذار باشیم.
 
* روز قدس یعنی صدور انقلاب و بیداری اسلامی
امام جمعه موقت قزوین با اشاره به روز قدس اظهار کرد: روز قدس را پیش‌رو داریم، روزی که روز بیداری جهان اسلام است و آن روز که حضرت امام (ره) انقلاب کرد ما با انقلاب‌مان به دیگران نیز گفتیم که سلطه اجانب را از سر خود کوتاه کردیم، حال شما هم بیایید تا به این موفقیت دست یابید.
وی توضیح داد: پس از 30 سال از این ابتکار امام خمینی (ره) سال به سال مردم بیشتری به این حرکت می‌پیوندند، به طوریکه امروز وقتی محاکمه مبارک را در یک قفس 90 متری می‌ینیم گویی همه فراعنه مصر و انورالسادات پشت سر او برای محاکمه قرار دارند و ذلت کفر و استکبار در این محاکمه به خوبی مشهود است.
عابدینی افزود: امروز به خوبی می‌بینیم که به کوری چشم منافقان و دشمنان، انقلاب صادر شده است و این صدور حتی سرعت نیز می‌گیرد و ما در این میان بر اساس آنچه رسول اکرم فرموده است به راه خود ادامه خواهیم داد.
وی یادآور شد: هر روز خبر جدیدی از بیداری اسلامی و خیزش‌های منطقه می‌شنویم و می‌ینیم که خاکریز جدیدی به نفع اسلام فتح و جابر و ستمگری به سقوط نزدیک‌تر می‌شود در آن سوی دنیا نیز بحران‌های جدید اقتصادی و مالی روی داده است و همان‌ها که روزی توطئه می‌کردند تا ما در بحران بیفتیم و با تحریم و محاصره اقتصادی می‌خواستند ما را زمین‌گیر و فلج کنند امروز خود در دام پهن شده گرفتار شده‌اند.
امام جمعه موقت قزوین با اشاره به حوادث اخیر در انگلیس بیان کرد: مردم دنیا سرکوب مردم انگلیس را توسط پلیس و دولت این کشور محکوم کردند و ما نیز این اقدام را که سبب رنجش خاطر مردم دنیا شد، محکوم می‌کنیم چراکه چنین حرکتی نشان از ظلم و استبداد حاکم دارد.
وی تصریح کرد: گرسنگی و گرفتاری‌های مردم سومالی موضوع دیگری است که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم، مردمی که به دلیل گرسنگی ناشی از قحطی چند ساله با مشکلات بسیاری همچون مرگ‌ومیر هزاران نفر روبه‌رو هستند که این قحطی و گرسنگی در نقاط مختلف شدت کمتر یا بیشتری دارد.
 
* در تبیین نماز جمعه ترسی ندارم و مطالبم را سانسور نمی‌کنم
عابدینی با اشاره به لزوم حضور مردم در نماز جمعه گفت: شاهد حضور پرشور مردم در نماز جمعه هستیم اما لازم است در همه نماز جمعه‌ها در 52 هفته سال این مشارکت وجود داشته باشد و اگر یک یا دو هفته در نماز غایب بودیم با عذر موجه باشد.
وی یادآور شد: اگر مهمان خانه ما آمد آن مهمان را نیز با خود به نماز جمعه آوریم و نگوییم او با نماز جمعه میانه‌ای ندارد، در واقع باید برای نماز جمعه اهمیت قائل شویم؛ من یک بار این موضوع را گفتم برخی اعتراض کردند ولی حدیث داریم که نباید بیش از سه جمعه پیاپی در نماز غیبت کرد و من نمی‌توانم این مطالب را سانسور کرده و از گفتن آن بترسم، هرکس می‌خواهد باور کند و هرکس خواست برایش به طور کامل توضیح خواهیم داد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول