اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با فارس خبر داد:

ورود مجلس به افشای نقش مافیا در واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دست‌های مرئی و نامرئی و مافیا در واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی دخیل است و کمیسیون کشاورزی مجلس نیز همه این‌ها را بررسی می‌کند و اجازه نخواهد داد که مافیا بیش از این جولان بدهد.

ورود مجلس به افشای نقش مافیا در واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی
یونس اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: الان در فصل برداشت بازار اشباع از میوه به ویژه وارداتی است که اثرات زیانبار آن بر تولید طی سالهای آینده مشخص خواهد شد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دست‌های پنهان مرئی و نامرئی و مافیا در واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی دخیل است و کمیسیون نیز همه این‌ها را بررسی می‌کند و اجازه نخواهد داد که مافیا بیش از این جولان بدهد.
اسدی گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد با اجرای هدفمندی یارانه‌ها که هزینه‌های تولیدات کشاورزی یافته واردات بی رویه هم تاثیر مضاعفی گذاشته و کشاورزی سنتی از گردونه تولید خارج می‌شود که ادامه آن باز مهاجرت‌های بی‌رویه، ناامنی‌های اجتماعی و از بین رفتن آب و زمین زراعی خواهد بود.
وی گفت: در حال حاضر انواع میوه‌های سردرختی و فصل خارجی مانند میوه، هلو ، آلو، انگور و پرتقال را در کشور شاهد هستیم.

*تولیدات کشاورزی ما قابل رقابت با دیگر کشورها نیست

اسدی گفت: از آنجایی که کشاورزی ما سنتی است قیمت‌های تمام شده بالا، نرخ بهره‌وری پایین ، تورم بالا و نرخ تسهیلاتی که توسط بانک‌ها داده می‌شود بیشتر است در حالی که در کشورهای دیگر نرخ وام‌ها 2 الی 3 درصد و تورم اقتصادی هم پایین است. از سوی دیگر زیرساخت‌های تولید نیز در کشور فراهم نیست و همه اینها باعث شده که تولیدات ما قابل رقابت با کشورهای دیگر نباشد.

*ناهماهنگی وزارتخانه‌های کشاورزی و بازرگانی و به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا

وی افزود: اگرچه اعتقادی به درهای بسته و نبودن واردات و صادرات ندارم اما عرضه و تقاضا باید ثابت باشد اما طی سالهای گذشته به دلیل ناهماهنگی‌هایی که بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بازرگانی شاهد بودیم موجب واردات بی‌رویه و به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار شده که به تبع آن نوسان‌های زیاد قیمت را در بازار شاهد بودیم.
وی افزود: همه این عوامل باعث از بین رفتن انگیزه‌های تولید و کاهش تولید می‌شود.

*آمار درستی در کشور نیست

وی تصریح کرد: از سوی دیگر آمارهای درستی هم در کشور نیست به عنوان مثال برای نیاز به واردات برنج ارقامی از 500 الی 1.5 میلیون تن اعلام می‌کنند. همچنین در مورد میزان تولید نیز چنین اختلاف‌های فاحشی وجود دارد.
اسدی گفت: از سوی دیگر آمارهایی که برای واردات و صادرات اعلام می‌کنند بیشتر مبنای تناژی است که نباید بر مبنای واقعیت باشد زیرا اینکه آیا این واردات و صادرات در مورد محصولات مزیت‌دار بوده و یا نه مهم است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین تفاوت بهره‌وری و قیمت تمام شده را دلیل اصلی قاچاق عنوان کرد و گفت: طی سالهای گذشته بخش زیادی از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی از مبادی غیر رسمی و قاچاق بوده که مسئولان هم تلاش زیادی برای کنترل آن نداشته‌اند.

*قانون محکم برای مقابله با تغییر کاربری زمین  کشاورزی وجود دارد، اجرا نمیشود

وی افزود: همچنین تغییر کاربری‌ها در بخش کشاورزی به دلیل نداشتن سود مناسب در بخش کشاورزی و همچنین آزمندی زمین‌خواران برای کسب سود بیشتر بوده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود:اگرچه قانون محکمی در زمینه مبارزه با زمین‌خواری وجود دارد اما طی سالهای گذشته میزان تصرفات و تغییر کاربری‌ها به صورت‌های قانونی و غیر قانونی افزایش پیدا کرده است.
انتهای پیام/ص
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول