اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ایام ماه مبارک رمضان صورت گرفت؛

افزایش 33 درصدی اهدای خون در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: مدیرکل اداره منطقه‌ای آموزش انتقال خون در آذربایجان شرقی از افزایش 33 درصدی اهدای خون در ایام ماه مبارک رمضان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

افزایش 33 درصدی اهدای خون در آذربایجان‌شرقی
محمدرضا خلیلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: از ابتدای ماه رمضان تاکنون 2 هزار و 974 واحد اهدای خون در سطح استان انجام شده که حاکی از استقبال خوب هم استانی‌های عزیز در اهدای خون به بیماران است.
وی افزود: میزان خونگیری در چهار ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه نیز 12 درصد افزایش دارد که از این میزان تنها چهار درصد توسط بانوان اهدا شده است.
خلیلی افزود: خونگیری از اهدا کنندگان در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت 9 صبح تا 12 شب در محل پایگاه‌های مسجد کبود و آخونی توسط همکاران سازمان انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: اداره کل انتقال خون استان با داشتن دو پایگاه ثابت در شهرهای میانه و مراغه که مجهز به فرآوری فرآورده‌های خونی هستند همانند مرکز استان اقدام به خونگیری از اهدا کنندگان عزیز می‌کنند.

*اهدا خون موجب کاهش افسردگی می‌شود
مدیرکل اداره منطقه‌ای آموزش انتقال خون در آذربایجان شرقی در ادامه علت پایین بودن اهدای خون از سوی بانوان را باورهای فرهنگی غلط عنوان کرد و گفت: اغلب بانوان بر این باورند که اهدای خون برای آنان مضر است و در توجیه اقدام خود ابراز کم خونی می‌کنند.
خلیلی اظهار داشت: خانم‌ها باید توجه داشته باشند که اهدای خون نه تنها برای آنان مضر نیست بلکه مثل سایر افراد جامعه باعث کاهش سکته‌های قلبی و مغزی و کاهش افسردگی نیز می‌شود و این افراد می‌توانند به طور میانگین هر سال سه بار اهدای خون داشته باشند که در آقایان نیز این مدت چهار بار در سال است.
وی در خصوص اقدامات انجام شده برای فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای خون توسط بانوان اضافه کرد: اداره کل انتقال خون استان در این مورد همکاری موثری با بسیج خواهران و امور بانوان و خانواده استانداری انجام داده و شاهد افزایش اقبال بانوان به اهدای خون در این مدت بوده‌ایم.
خلیلی از اهداکنندگان خون خواست تا هنگام مراجعه به پایگاه های انتقال خون حتما کارت ملی خود را همراه داشته باشند.

*محصولات خونی ایران از ضریب اطمینان بیشتری برخوردار هستند
وی با بیان اینکه اهدای خون در مراکز انتقال خون دارای مراحلی امنیتی برای آزمایش خون‌های دریافتی است، تاکید کرد: تمام خون‌هایی که از اهداکنندگان دریافت می‌شود مراحل آزمایشگاهی متعددی را سپری می‌کنند تا نسبت به سلامت خون اهدایی اطمینان حاصل شود.
مدیرکل سازمان انتقال خون آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با وجود آزمایش‌های متعدد درخواست ما از اهداکنندگان این است که بیماری خود را اطلاع داده و اگر بیماری خاصی دارند از اهدای خون بپرهیزند چرا که در آزمایش‌های پزشکی امکان خطا در یک میلیون و نیم وجود دارد.
وی با اشاره به وضعیت ایران اسلامی در این زمینه اظهار داشت: با توجه به پایین بودن میزان مبتلایان به ایدز در ایران محصولات سالم‌تری نسبت به دیگر خون‌ها به شمار می‌آید.

* آذربایجان شرقی از استان‌های برتر کشور در زمینه محصولات خونی سالم است
مدیر کل سازمان انتقال خون آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی دارای پاک‌ترین منابع خونی در ایران و جهان است و آذربایجان شرقی جزو چهار استان کشور در زمینه ارائه محصولات خونی پاک است.
خلیلی خاطرنشان کرد: اعتقاد به موازین اخلاقی و شرعی مهم‌ترین عامل پاک بودن خون‌های اهدایی و عاری بودن آنها از ویروس‌های خطرناک در استان است.
وی افزود: انتظار می‌رود با توجه به این اعتقادات قلبی و پیشگامی مردم آذربایجان در مسائل اخلاقی در زمینه‌های خون هم که یک عمل خداپسندانه است مردم سهیم باشند و نقش بیشتری ایفا کنند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول