اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

عضو مجلس نمایندگان تاجیکستان در گفت‌وگو با فارس:

ایران شریک مهم تاجیکستان در اجرای طرح‌های انرژی است

خبرگزاری فارس: عضو مجلس نمایندگان تاجیکستان معتقد است که ایران به دلیل توانمندی بالا از شرکای اصلی تاجیکستان در اجرای طرح‌های مهم در بخش انرژی این کشور است.

ایران شریک مهم تاجیکستان در اجرای طرح‌های انرژی است
"شادی شبدالف" عضو کمیته انرژی، صنایع و ارتباطات مجلس نمایندگان تاجیکستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، ساخت و تکمیل نیروگاه  "سنگ‌توده 2" در تاجیکستان را بیانگر توانمندی و ظرفیت فراوان ایران در اجرای طرح‌های مهم صنعتی، بویژه در بخش انرژی دانست و افزود: تاجیکستان در آینده نیز می‌تواند از تجربیات و ظرفیت‌های برادران ایرانی خود در زمینه رفع مشکلات اقتصادی استفاده کند.
این عضو پارلمان تاجیکستان با اشاره به سفر آتی "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان که در شهریور ماه سال جاری صورت خواهد گرفت، تاکید کرد: این بازدید و همچنین توافقنامه‌های تازه‌ای که در زمینه سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید بخش انرژی و صنایع تاجیکستان قرار است امضا شود، فصل جدیدی در مناسبات 2 جانبه تهران دوشنبه ایجاد می‌کند.
وی تصریح کرد: آمادگی ایران برای مشارکت در ساخت چندین نیروگاه دیگر در تاجیکستان، دلیلی بر صمیمیت و جدیت برادران ایرانی در کمک و پشتیبانی از تاجیکستان است.
به گفته وی، به احتمال قوی، تصمیم جدید ایران برای شرکت در اجرای طرح های دیگری در بخش انرژی تاجیکستان، برای برخی از همسایگان که به بهانه‌های مختلف مانع  توسعه بخش انرژی این کشور هستند، چندان خوشایند نخواهد بود.
اما وی معتقد است: ایران این جسارت را خواهد داشت که به درخواست کشورهای مخالف ساخت نیروگاه‌های جدید در تاجیکستان پاسخ منفی داده و با قاطعیت در اجرای این طرح‌ها مشارکت کند.
این عضو مجلس تاجیکستان اضافه کرد: اختلافات و بحث‌هایی که درباره طرح‌های انرژی تاجیکستان در منطقه ایجاد شده‌، با اهداف سیاسی بوده و بخشی از مبارزه برخی از کشورهای آسیای مرکزی برای از دست ندادن بازار انرژی و مواد سوختی منطقه و توسعه نفوذ در بازارهای پاکستان، ایران، هند و حتی روسیه و چین است.
عضو کمیته انرژی، صنایع و ارتباطات مجلس نمایندگان تاجیکستان گفت: احداث  نیروگاه‌های جدید با مساعدت ایران و سایر کشورها در تاجیکستان به سیاست انحصاری برخی از کشورهای منطقه از جمله ازبکستان در زمینه (تامین انرژی مورد نیاز تاجیکستان) پایان خواهد داد. 
 شبدالف توافق به دست آمده بین مقامات عالی رتبه ایران و تاجیکستان در سفر قبلی احمدی‌نژاد به این کشور در زمینه همکاری برای انجام پژوهش‌های فنی و تهیه و تدوین طرح توجیهی نیروگاه "عینی" در شمال تاجیکستان را مهم دانست و افزود:  به نظر می‌رسد که در سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان در این این زمینه نیز مذاکراتی صورت خواهد گرفت.
 شبدالف 68 ساله از شخصیت‌های مطرح سیاسی و اجتماعی تاجیکستان بوده که ریاست حزب کمونیست به عنوان یکی از هشت حزب رسمی این کشور را بر عهده دارد.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول