اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

انتقاد مسئول ستاد اعتکاف همدان از مسئولان استان همدان:

عدم تخصیص اعتبارات استانی به فریضه اعتکاف

خبرگزاری فارس: مسئول ستاد اعتکاف استان از عدم تخصیص اعتبارات فرهنگی و همچنین عدم استقبال مسئولان استان نسبت به فریضه اعتکاف انتقاد کرد.

عدم تخصیص اعتبارات استانی به فریضه اعتکاف
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مهدی صلواتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دارالمؤمنین همدان به لحاظ فرهنگ دینی و مذهبی جایگاه ویژه‌‌ای دارد که در موضوع اعتکاف بزرگانی همچون آیت الله نوری همدانی و شیخ محمد‌‌بهاری پایه‌‌گذار این سنت الهی در این شهر بوده‌‌اند.
وی افزود: اعتکاف در همدان با هفت نفر آغاز شده و در حال حاضر این تعداد به 16 هزار نفر می‌‌رسد که مجموعه مدیریتی این ستاد در همدان کاملاً مردمی اداره می‌‌شود.
مسئول ستاد اعتکاف همدان با اشاره به کمک 120 میلیون تومانی رهبر انقلاب به برنامه اعتکاف شهر قم گفت: همدان در خصوص مشارکت مردمی ستاد اعتکاف، پیش‌‌قدم است و در کشور به عنوان مردمی‌ترین ستاد شناخته شده است.
وی در ادامه با انتقاد از عدم همکاری مسئولان استانی از برنامه‌‌های اعتکاف تأکید کرد: معاون سیاسی امنیتی استاندار طرح استقبال از معتکفین را به مدیران کل و معاونان آنها ابلاغ کرده اما این طرح تاکنون اجرایی نشده است.

* عدم تخصیص اعتبارات فرهنگی به سازمان تبلیغات و اداره ارشاد
صلواتی در ادامه خاطرنشان کرد: بودجه فرهنگی مصوب امسال 26 میلیارد تومان است که 14 درصد سهم سازمان تبلیغات و 18 درصد مربوط به اداره ارشاد است اما تاکنون این میزان اعتبار به این دستگاه‌‌ها تزریق نشده است.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم‌‌رهبری مبنی بر توجه همه اقشار جامعه به خصوص مسئولان به فریضه اعتکاف تصریح کرد: با وجود تأکید رهبر معظم انقلاب هیچ یک از نمایندگان مجلس، استاندار و معاونان وی در جریان برنامه‌‌ها و مسائل مربوط به اعتکاف شرکت نمی‌‌کنند.
مسئول ستاد اعتکاف استان همدان افزود: تفاوت تأثیرگذاری برنامه‌‌های دینی و مذهبی در روحیه نسل آینده انقلاب نسبت به جشنواره‌‌های مختلف که مسئولان استان برای اجرایی شدن این برنامه‌‌ها اعتبارات کلانی را مصرف می‌‌کنند قابل ملاحظه است.

* حمایت‌‌های استان در کنار جشنواره‌‌ها معطوف به اعتکاف نیز باشد
وی با تقدیر از حمایت‌‌های آیت‌‌الله محمدی و آیت‌الله موسوی اصفهانی از برنامه‌‌های اعتکاف گفت: تنها اقشاری که به صورت کامل از این ستاد حمایت کردند علما، مداحان و آحاد مختلف مردم بودند و البته اداره اوقاف، آموزش و پرورش، ارشاد و ستاد اقامه نماز تا حدی کمک حال مجموعه شدند.
صلواتی با تأکید بر اینکه تنها با تخصیص 50 میلیون تومان امور ستاد اعتکاف انجام می‌‌شود، اضافه کرد: توجه به معارف بلند دین و مبانی اسلامی در جشنواره کودک کم‌تر به چشم می‌‌خورد و ممکن است دامنه انحراف را نیز در عده‌‌ای باز کند اما سنت پیامبر خدا تنها تبلیغ معنویت و انسانیت را جزو اولویت‌‌های خود قرار داده است و باید مسئولان در این حوزه اهتمام ویژه‌‌ای بورزند.
وی اظهار کرد: بعضی از اعتبارات، امکانات و حتی افراد لیاقت اعتکاف را ندارند و به دلیل عدم شناخت از فلسفه الهی این کار نمی‌‌توانند در این فیض الهی سهیم باشند.

* برخی از مسئولان تنها به کارهای تبلیغاتی اکتفا می‌‌کنند
مسئول ستاد اعتکاف همدان ادامه داد: در ماه رجب مسئولان قول دادند که از معتکفان در هنگام خروج از مسجد استقبال کنند که برای این کار یک نفر هم حضور نیافت.
وی همچنین یادآور شد: توجه به مسائل ورزشی به خصوص تیم پاس در همدان به لحاظ فرهنگی و اعتقادی تأثیرگذاری زیادی ندارد اما برخی از مدیران برای انتقال این تیم به لیگ برتر حاضر به پرداخت 7 میلیارد تومان می‌‌شوند.
صلواتی با اشاره به وعده‌‌های داده شده در سال‌های 87 و 89 خاطرنشان کرد: معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار وعده 10 سفر کربلا و معاون فعلی نیز در سال گذشته وعده سه سفر حج را به معتکفین داده بود که تاکنون هیچ یک از این وعده‌‌ها توسط این دو مسئول عملیاتی نشده است.

* حضور 80 درصدی جوانان در سنت حسنه اعتکاف
وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌‌های فرهنگی ستاد در مجموعه برنامه‌‌های اعتکاف گفت: محافل انس با قرآن، روضه‌‌‌خوانی، مناجات، سخنرانی، پاسخ به احکام و شبهات دینی، مسابقات فرهنگی، شب زنده داری و شبی با شهدا از برنامه‌‌های فرهنگی اعتکاف به شمار می‌‌آید که ختم قرآن و ذکر صلوات نیز جز فعالیت‌‌های خاص است.
مسئول ستاد اعتکاف استان همدان گفت: استفاده از 100 مبلغ آقا و خانم در اعتکاف ماه رجب و رمضان، اجرای 20 تا 25 برنامه فرهنگی و فعال شدن هشت مسجد در این دو ماه از فواید فعالیت‌‌های فرهنگی محسوب می‌‌شود.
وی بازدهی و اثرگذاری در معتکفان را 45 روز تا دو ماه اعلام کرد و افزود: رویکرد برنامه‌‌های فرهنگی نسبت به سال گذشته توجه بیشتر به شب‌‌های احیا و برپایی شب‌‌های معنوی با برنامه‌‌های مختلف است.

* حضور بیش از 3 هزار نفر در اعتکاف دهه سوم ماه مبارک رمضان
صلواتی همچنین در مورد هزینه‌‌های جانبی اعتکاف گفت: کل دریافتی ستاد 29 میلیون و 300 هزار تومان بوده است که تاکنون با 6 میلیون تومان بدهکاری 38 میلیون و 200 هزار تومان در امور جانبی و فرهنگی اعتکاف هزینه شده است.
وی تأکید کرد: هزینه هر معتکف حدود 23 هزار تومان است که فقط 18 هزار تومان از هر فرد دریافت می‌‌شود و در صورت عدم توان افراد در پرداخت این میزان مبلغ به آنها نیز تخفیف داده خواهد شد.
مسئول ستاد اعتکاف همدان اضافه کرد: تاکنون 918 هزار تومان به آقایان و 684 هزار تومان به زنان معتکف تخفیف داده شده است.
صلواتی تصریح کرد: دوره اول اعتکاف از 31 مرداد تا دوم شهریور ماه، دوره دوم از سوم تا پنج شهریور و دوره سوم از ششم تا هشت شهریور ماه برگزار می‌‌شود.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول