اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اسدزاده خبر داد:

تولید آرد با کیفیت از مخلوط کردن گندم

خبرگزاری فارس: رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: مخلوط کردن دو محصول قوی و ضعیف گندم ارتقای کیفیت آرد را به همراه خواهد داشت.

تولید آرد با کیفیت از مخلوط کردن گندم
قادر اسدزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به اینکه گندم‌های کشور به دوگونه قوی و ضعیف هستند، اظهار داشت: به منظور آنکه از دو محصول قوی و ضعیف، یک محصول نسبتا خوب به دست آید باید این دو محصول را با یکدیگر مخلوط کرد.
وی ادامه داد: دوگانگی کیفیت گندم سبب شد، بعد از هدفمندی یارانه‌ها، کارخانه‌ها گندم را به صورت آزاد خریداری کنند که این امر موجب شد کارخانه‌دار به دلیل نداشتن امکانات لازم برای تهیه آرد از یک نوع گندم  استفاده کنند که اکثرا گندم ضعیف است.
اسدزاده با اشاره به وجود عدم امکانات مالی و مکان مناسب برای تهیه آرد مناسب ابراز داشت: گندم قوی و ضعیف باید در توازن بالا خریداری شود و به سه سیلو برای نگهداری گندم قوی، ضعیف و مکانی برای مخلوط کردن این دو محصول نیاز است که در حال حاضر کارخانه‌های قم این امکانات را ندارند.
وی نبود آرد و گندم مطلوب را عامل موثر در پایین بودن کیفیت نان عنوان کرد و بیان داشت: مخلوط کردن دو محصول قوی و ضعیف گندم کیفیت آرد را به همراه خواهد داشت.
رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: زمانی که کارخانه‌دار گندم تازه درو شده را از کشاورز خریداری می‌کند، نباید همان موقع آن را به آرد تبدیل کند بلکه باید اجازه دهد این آرد چند‌ ماه بماند تا به درجه مطلوب برسد و همچنین آردی که در کارخانه تولید می‌شود نباید بلافاصله مورد مصرف قرار گیرد بلکه باید دو تا سه هفته بعد از تولید مصرف شود.
اسدزاده افزود: از آنجایی که بعد از هدفمندی یارانه‌ها قیمت آرد گران شده است، نانوایان آرد را به صورت کامیونی خریداری نمی‌کنند بلکه به دفعات کمتر آرد تازه تولید شده را خریداری می‌کنند و چون این آرد در اصطلاح استراحت لازم را نداشته از کیفیت خوبی برخوردار نیست.
وی در ادامه اظهار داشت: تمام مراحل تولید آرد از قبیل محیط‌کار، غنی‌سازی و محصول نهایی به عهده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان است.
رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان قم عنوان داشت: در حال حاضر پنج کارخانه تولید آرد در استان قم وجود دارد که چهار کارخانه فعال بوده و بازرسان علوم پزشکی در ماه دو بار به این کارخانه‌ها مراجعه می‌کنند.
وی با بیان اینکه فعالیت تمام نانوائی‌ها زیر نظر اداره بهداشت محیط است، عنوان داشت: از مهر ماه سال 86 غنی‌سازی آرد خبازی‌ها با آهن و اسید فولیک آغاز شده که در هر تن آرد حدود 200 گرم پودر (پرمیکس) آهن و اسید فولیک استفاده می‌شود که این امر در بحث کم خونی و فقر آهن بسیار موثر است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول