اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری؛

آمار کودکان کار و خیابانی کاهش یافته است

خبرگزاری فارس: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: در سه ماهه نخست سال جاری، تعداد کودکان کار و خیابانی در اصفهان 85 نفر گزارش شده که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

آمار کودکان کار و خیابانی کاهش یافته است
سعید صادقی امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به آمار کودکان خیابانی در سال 89 در اصفهان اظهار داشت: از آمار 218 نفری اعلام شده تنها 25 نفر از این کودکان یعنی حدود هشت درصد را دختران تشکیل می‌دادند.
وی با توجه به قرار داشتن بیشتر این کودکان بین سنین 9 تا 13 ساله اضافه کرد: بیشتر کودکان کار و خیابانی را پسران تشکیل می‌دهند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان به کاهش چشمگیر پدیده کودکان خیابانی در سال 89 به ویژه در سطح شهر اصفهان اشاره و تصریح کرد: در این استان با تشکیل ستاد ساماندهی کودکان خیابانی که زیر مجموعه معاونت سیاسی و امنیتی استانداری و دفتر کل امور اجتماعی بوده، گام‌های مثبتی در این راستا برداشته شده است.
وی با بیان اینکه در اصفهان به ندرت با پدیده کودکان خیابانی روبه‌رو هستیم، افزود: این شهرستان با توجه به پیشرفت وضعیت ساماندهی کودکان کار و خیابانی جایگاه نخست کشوری را دارا بوده و به عنوان الگو در کشور مطرح است.
صادقی تصریح کرد: چنانچه پدیده کودکان خیابانی مورد غفلت قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌هایی برای حذف یا کاهش این پدیده مخرب توسط نهادهای مسئول انجام نگیرد، می‌تواند موجب افزایش بزهکاری و جرائم در کلان‌شهرها شود.
وی با اشاره به سلامت اجتماعی موجود در شهر اصفهان تاکید کرد: در صورت عدم ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابانی، شاهد افزایش ارتکاب به جرائم، انحرافات اخلاقی و مواد مخدر به خصوص در فصولی مثل تابستان هستیم.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان با بیان این که بر طبق ضوابط آیین‌نامه 12 دستگاه در امر ساماندهی وضعیت کودکان دخیل هستند، گفت: در حال حاضر همکاری، وفاق و هم‌اندیشی دستگاه‌هایی نظیر شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، دادگستری و اداره اتباع در جهت سالم‌سازی محیط شهری و ساماندهی کودکان خیابانی انجام وظیفه می‌کنند.
وی به شناسایی کودکان خیابانی از طریق شهرداری و نیروی انتظامی اشاره کرد و ادامه داد: این افراد به مرکز نگهداری موقت کودکان خیابانی تحت عنوان هدایت ارجاع داده شده و تیم تخصصی بر روی آنها کار می‌کند.
صادقی نیاز به مشارکت و همکاری سازمان‌های دیگر در امر ساماندهی کودکان کار و خیابانی را امری ضروری دانست و تصریح کرد: برای ساماندهی این مهم، سازمان بهزیستی نیاز مبرم به همکاری سازمان‌هایی چون کمیته امداد، شهرداری، اداره کار و امور اجتماعی، تامین اجتماعی و خدمات درمانی دارد.
وی مرکز ساماندهی کودکان را مرکزی موقتی برای نگهداری کودکان عنوان و اضافه کرد: چنانچه خانواده صلاحیت نگهداری کودک و از لحاظ مالی توان تامین نیازهای کودک را نداشته باشند، کودک از آنها اخذ و به مراکز نگهداری کودک و نوجوان ارجاع داده می‌شوند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان با توجه به عدم حمایت کودکان از سوی برخی خانواده‌ها و یا آسیب‌دیدگی خود خانواده‌ها اظهار داشت: اکثر کودکان دارای خانواده‌های از هم گسیخته و یا پدران و مادران معتاد هستند که در این صورت از خانواده جدا و در مراکز کودکان و نوجوانان مراقبت و نگهداری می‌شوند.
وی تعداد پرورشگاه‌های سطح استان اصفهان را 37 مرکز اعلام کرد و گفت: این مراکز تحت عنوان خانه‌های نگهداری کودکان و نوجوانان نام‌گذاری شده‌اند.
صادقی به وجود خانواده‌های بدسرپرست و به لحاظ اقتصادی در سطح خیلی پایین اشاره کرد و بیان داشت: این‌گونه خانواده‌ها از طریق فرستادن کودکان خود به خیابان‌ها امرار معاش می‌کنند.
وی اکثر کودکان خیابانی را از اتباع بیگانه پاکستانی و افغانی دانست و ادامه داد: در صورت احراز هویت این کودکان و خانواده آنها و نیاز به حمایت، توسط سازمان بهزیستی پشتیبانی شده و چنانچه از اتباع باشند، به کشور خود ارجاع داده می‌شوند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان در رابطه با کودکان کار و خیابانی تصریح کرد: حدود 20 درصد از کودکان کار و خیابانی دارای تبعیت ایرانی و 80 درصد آنها را اتباع غیر ایرانی که شامل افغانی، پاکستانی و هندی هستند تشکیل می‌دهند.
وی به آسیب‌های اجتماعی کودکان در خصوص داشتن مشاغل کاذب و فعالیت‌های نامتناسب با سن و جنسیت آنها اشاره و تاکید کرد: این گروه از کودکان که به لحاظ جسمی، جنسی و عاطفی مورد سوءاستفاده قرار گرفته و آزار می‌بینند، در بزرگ‌سالی خود افرادی آزاردهنده می‌شوند.
صادقی با اشاره به اینکه حضانت کودکان دارای خانواده‌های کم درآمد می‌تواند توسط اقوام آنها صورت بگیرد، افزود: برخی از والدین کودک عنوان می‌کنند که در صورت کمک‌های مالی از طرف یک سازمان، اقوام حضانت کودک را بر عهده می‌گیرند.
وی گفت: سازمان بهزیستی به اقوام درجه یک که اقدام حضانت کودک را به عهده بگیرند، ماهانه مبلغی را برای نگهداری از کودک به آنها پرداخت می‌کند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان به تلاش دستگاه‌های مربوطه در خصوص ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابانی اشاره و اضافه کرد: این مبحث به عنوان یکی از بحث‌های نو در آسیب‌های اجتماعی، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و دستگاه‌های مربوطه تلاش دارند این امر خطیر را در دستور کار خود قرار دهند.
وی با توجه به تعریف سازمان جهانی بهداشت (یونیسف) و صندوق بین‌المللی حمایت از حقوق کودکان بیان داشت: به افراد با سن زیر 18 سال که محل کار و زندگی آنها در خیابان‌ها بوده کودکان کار و خیابانی گفته می‌شود. صادقی به تقسیم‌بندی کودکان کار و خیابانی اشاره کرد و افزود: دسته نخست کودکانی هستند که با خانواده‌های خود در ارتباط بوده و شب هنگام به خانه‌های خود باز می‌گردند.
وی در مورد دو گروه دیگر این نوع کودکان ادامه داد: دسته دوم طرد شده‌ها و بی‌خانمان‌ها هستند که در خیابان‌ها زندگی و کار می‌کنند و می‌خوابند و دسته سوم به صورت مقطعی با خانواده‌های خود در ارتباطند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان با توجه به تعریف جهانی یونیسف اظهار داشت: اغلب کودکان اطلاق شده با این عنوان، کودکان کار بوده که با داشتن خانواده برای امرار معاش به خیابان می‌آیند.
وی در تعریف کودکان کار اظهار داشت: این افراد، کودکانی هستند که نه قانون اجازه کار به آنها داده و نه هنجارهای اجتماعی مجاز می‌دانند که این افراد به مشاغلی بپردازند که هیچ‌گونه سنخیتی با سن و جنسیت آنها ندارد.
صادقی از پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک یاد کرد و گفت: این پیمان‌نامه مسئولان را در مورد کودکانی که مورد آزار و سوءاستفاده قرار گرفته و کودکانی که وارد مشاغلی می‌شوند که مربوط به بزرگ‌سالان است را موظف به سلامت جسمی و روانی کودکان می‌داند.
وی با بیان اینکه با ورود کودکان به خیابان تحت عنوان کودکان کار و خیابانی شناخته می‌شوند، ادامه داد: این کودکان توانایی لازم برای مراقبت از خود را نداشته و از لحاظ ذهنی و عقلی قدرت تشخیص داد و ستد اجتماعی و قضاوت خوب و بد را ندارند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان با توجه به افت تحصیلی شدید این کودکان به دلیل وارد شدن به سیستم آسیب‌های اجتماعی اضافه کرد: این کودکان به مشاغل کاذبی چون دست‌فروشی، فال‌گیری و ادعیه فروشی بر سر چهارراه‌ها مشغولند.
وی با اشاره به قدمت 100 ساله کودکان خیابانی در برخی از کشورها بیان داشت: در کشورهای آسیای جنوب شرقی و جنوب غربی مثل هندوستان و بعضی از کشورهای آمریکای جنوبی این پدیده حدود یک قرن است که قدمت دارد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول