اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری:

انتقال آب بین‌حوزه‌ای باید مبنای کارشناسی داشته باشد

خبرگزاری فارس: رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری گفت: انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه‌ای دیگر باید مبنا و اصول کارشناسی و قانونی داشته باشد.

انتقال آب بین‌حوزه‌ای باید مبنای کارشناسی داشته باشد
طاهر نوربخش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: در مسیر اجرای طرح‌های انتقال آب حوزه به حوزه در این استان و ضرورت تأمین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی و باغات به‌منظور دستیابی به اهداف خودکفایی اجرای طرح‌های کارشناسی شده انتقال آب با رعایت حقوق مردم پایین‌دست رودخانه یک ضرورت است.
وی تصریح کرد: انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه‌ای دیگر باید مبنا و اصول کارشناسی و قانونی داشته باشد تا علاوه بر تأمین نیازهای کشاورزان واقع در پایین دست، بتواند به کشاورزان حوزه مقصد نیز آبرسانی شود.
نوربخش با اشاره به طرح‌های انتقال آب از این استان از جمله تونل گلاب و بهشت‌آباد، اجرای این دو طرح را فاقد پشتوانه قانونی و کارشناسی دانست و گفت: اجرای تونل گلاب کاملا غیر کارشناسی و غیر علمی است چراکه با اجرای این طرح عملا بستر رودخانه زاینده‎رود در این استان خشک خواهد شد و خسارات بسیاری بر کشاورزان و باغداران تحمیل می‎‏شود.
رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری افزود: براساس کنفدراسیون محیط زیست و حقوق بین‌المللی تغییر مسیر  رودخانه که چند قرن از منطقه‌ای عبور می‌کند، غیر قانونی است، بر همین اساس اجرای تونل گلاب صدمات جبران‌ناپذیری بر اکوسیستم و محیط زیست رودخانه و حاشیه رودخانه زاینده‌رود وارد می‌کند که به‌هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست.
وی حمایت وزارت نیرو از طرح‌های غیرکارشناسی انتقال آب به اصفهان غیرقانونی و غیر قابل توجیه دانست و گفت: حمایت وزارت نیرو از اجرای طرح‌های انتقال آب با احداث تونل گلاب نادیده انگاشتن حق مردم این استان است که علاوه بر آن مرگ رودخانه زاینده‌رود و ورود خسارات جبران‌ناپذیر به منابع طبیعی و محیط زیست این استان را نیز به ‌دنبال دارد.
نوربخش ادامه داد: این نشان از وجود لابی‌های اصفهانی است که با وجود حجم عظیم خسارات ناشی از اجرای تونل گلاب وزارت نیرو همچنان با اجرای این طرح مخالفتی نکرده است.
وی با ابراز تاسف از اجرای این طرح غیرکارشناسی گفت: اجرای این طرح در زمانی که از مجموع 11 دشت این استان 10 دشت به عنوان دشت ممنوعه برای برداشت آب اعلام شده، هیچ‌ توجیه قانونی ندارد.
نوربخش خواستار حمایت قاطع مسئولان و مدیران استانی از عدم اجرای این طرح‌ غیر کارشناسی شد و گفت: ما موافق انتقال آب هستیم اما در صورتی که ابتدا حقوق مردم پایین دست رعایت شود و مازاد آب خارج شود.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول