اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
رد شدن از آگهی (5) اطلاعات بیشتر
پربازدیدها
فیلم| چاقوی زنجان با قدمتی 2400 ساله بدون شک یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های این شهر چاقو است، چاقو برند اصلی صنایع دستی استان زنجان نماد هنر دستان صنعتگرانی است که امروز از پس سال‌ها هنر خود را برای هر گردشگر و جهانگردی عرضه می‌کنند.
۱۳۹۹-۹-۱۹ ۱۱:۲۲ http://fna.ir/f1b3j0
0

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، چاقوهای آشپزخانه، کارد آشپزخانه راسته‌ای، کارد آشپزخانه سلاخی، کارد آشپزخانه دم دستی، کارد جوجه زن، کارد برگ زن, ست چاقوی آشپزخانه، ست کارد و چنگال، ساتور، چاقوی جیبی، چاقوی چوپانی،‌چاقوی ضامن‌دار، چاقوی میوه خوری، چاقوی دنده‌ای، چاقوی قلم تراش، چاقوی پیوندی، چاقوهای طرح قدیم، چاقوهای طبیعت گردی و کمپینگ، تبر کوهنوردی و قمه و قداره و... از تولیدات چاقوسازان زنجانی است.

تعیین تاریخ دقیق برای آغاز چاقوسازی، این صنعت زنجانی کاری دشوار است. باید اذعان کرد با مراجعه به کتب تاریخی و حدسیاتی که از این طریق حاصل می‌شود نظریات مختلفی وجود دارد. اما آنچه که مسلم است، از حدود قرن دهم شهر زنجان یکی از مراکز مهم صنعتی بوده است که در آن کارگاه‌های مختلف اسلحه‌سازی دایر و چاقوسازی نیز یکی از صنایع جنبی آن، به حساب می‌آمده است. هرچند در گذر تاریخ به علل عدیده سیاسی و اجتماعی این کارگاه‌ها تعطیل شد و سپس صنعت چاقوسازی رونق یافته است.

صنعت چاقوسازی در زنجان بطور قطع ماحصل عواملی چون موقعیت جغرافیایی و نقش زنجان در جنگل‌های مختلف تاریخی (قبل از اسلام و بعد از اسلام)، موقعیت سوق‌الجیشی زنجان نسبت به استان‌های همجوار، قرار گرفتن بر سر تمدن‌های شرقی، غربی و نزدیکی به فلات مرکزی، فراهم بودن مواد اولیه و معادن غنی آهن و مس و . . . است.

انتهای پیام/2308/ق

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول