اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

مدال طلای سخاوت بر گردن طلایی‌کاران مازندرانی

۴۵ هزار تن گندم تاکنون از مزارع طلایی استان برداشت شد و کشاورزان مازندرانی پیش از آنکه توشه خود را به خانه ببرند، ۴۸۰ میلیون تومان زکات واجب به همراه ۵۰ تن از محصول‌شان را برای آبادانی خانه‌ها و خانواده‌های نیازمند پرداخت کردند.

مدال طلای سخاوت بر گردن طلایی‌کاران مازندرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، فصل برداشت محصول است و تا چشم کار می‌کند خوشه‌های گندم از زمین جوشیده‌اند‌ و کشاورزان سرمست‌اند از طلایی که به بارنشسته است.

پشت خرمن‌های گندم، خورشید درست در وسط آسمان، نگاه گرمش را از زمین بر نمی‌دارد و تابستان سوزان‌تر از هر زمان دیگری بر این دشت شکفته است.

رقابت در سخاوت تابستان 

۴۵ هزار تن گندم تاکنون از مزارع طلایی استان برداشت شد و کشاورزان مازندرانی پیش از آنکه توشه خود را به خانه ببرند، ۴۸۰ میلیون تومان زکات واجب به همراه ۵۰ تن از محصول‌شان را برای آبادانی خانه‌ها و خانواده‌های نیازمند پرداخت کردند.

رقابت در سخاوت تابستان که می‌رسد، گندم‌کاران بساط برداشت دست رنج‌شان را مهیا می‌کنند.

سیدمرتضی از قدیمی‌ترین گندمکاران بهشهر است. مردم محل می‌گویند مزرعه سید از پدر پدربزرگش به ارث رسیده و از برکت گندمی که نسل به نسل در این زمین کشت کرده‌اند، خیلی از روستاهای این شهر و شهرهای هم جوار آباد شده است.

سراغ سید می‌رویم. هنوز کار برداشت خوشه‌ها از مزرعه ش تمام نشده. عرق پیشانی‌اش را با پارچه دور گردنش پاک می‌کند و یک قلپ آب می‌نوشد. می‌گوید: ما که راضی بودیم، مثل هر سال زکات محصول‌مون رو قبل از انبار کردنش می‌دهیم تا خدا هم از ما راضی باشد.

او ادامه می‌دهد: کشاورز سخاوت را از زمین یاد می‌گیرد. هم محلی‌های من به شکرانه محصول پربرکت‌شان امسال بیشتر از آنچه امام جماعت محل گفته بود، زکات پرداخت کردند.

زکات از فروع دین است و به ۱۰ چیز تعلق می‌گیرد. یکی از آنها گندم است که فکر و عمل انسان سهم کمی در به بار نشستنش دارد و بخش بیشتر آن حاصل فعالیت و برکت طبیعت است.از این رو اسلام به انسان می‌گوید سهم سخاوت طبیعت را باید از راه زکات پرداخت کند‌.

حجت‌الاسلام  عباسعلی فغانی رئیس اداره زکات کمیته امداد امام خمینی استان نیز در مصاحبه با خبرگزاری فارس می‌گوید: زکات پرداخت شده از سوی گندم‌کاران قرار است صرف تهیه جهیزیه، تحصیل دانش‌آموزان نیازمند، درمان، آزادی زندانیان و ساخت مسکن در روستاهای محروم شود.

خوشه‌هایی که سایه آبادانی می‌اندازند

رئیس اداره زکات کمیته امداد امام خمینی استان با اشاره به اینکه پرداخت زکات گندم در مقایسه با پارسال ۲۷ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: اگر کشاوزران بدانند که این زکات‌ها در محله و روستاهای خودشان صرف نیازمندان می‌شود و ما نیز به نسبت زکاتی که پرداخت می‌کنند، هم‌افزایی خواهیم داشت، قطعا استقبال بیشتری از این امر خیر و واجب خواهند داشت.

حجت الاسلام فغانی از نیاز استان به ۲۵ میلیارد تومان نقدینگی در سال ۱۴۰۲ برای رفع نیازهای درمانی، تحصیل ایتام، تامین جهیزیه و مسکن خبر داد و از رسانه‌ها خواست تا مردم را برای رفع این نیاز به پرداخت زکات و صدقه بیشتر تشویق کنند.

۸۰ درصد گندم‌ها درو شدند

حسین عنایتی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در مصاحبه با خبرگزاری فارس با بیان اینکه ۵۴ هزار و ۹۵۰ هکتار از زمین‌های استان امسال گندم کشت شدند،گفت: ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از این مزارع به صورت آبی و مابقی به صورت دیم کشت شد.

به گزارش فارس، تاکنون ۸۰ درصد خوشه‌ها از دشت‌ها چیده شدند و درون کیسه‌های کنفی انبار شدند اما کار کشاورزان مناطق بالا دست و کوهستانی هنوز به پایان نرسیده است.

زکات گندم وقتی واجب می‌شود که به مقدار نصاب برسند و نصاب آن چیزی در حدود ۲۰۷/۸۴۷ کیلوگرم می‌شود.

گزارش: کوثر قیصری

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول