اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

سنگ‌اندازی مافیای واردات تجهیزات پزشکی برای صدور مجوز تولیدکنندگان داخلی

سرمایه‌گذاری در زمینه تولیدات تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی علاوه بر کاهش و صرفه‌جویی ارز، اشتغال زایی و تامین مستمر این سیستم را شاهد خواهیم بود اما مافیای واردات با سنگ اندازی تولیدکنندگان را مغلوب قدرت خود می کنند.

سنگ‌اندازی مافیای واردات تجهیزات پزشکی برای صدور مجوز تولیدکنندگان  داخلی

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس؛ اگر چه تولیدکنندگان داخلی می‌توانند اکثر نیازهای کشور به تجهیزات پزشکی را تامین کنند اما مافیای این بخش با لابی گری برای واردات تجهیزات پزشکی مانع بزرگی برای صدور مجوزهای سرمایه گذاران در این زمینه شده اند.

نباید فراموش کرد که تولید کنندگان تجهیزات پزشکی می توانند علاوه بر ایجاد اشتغال برای صدها نیروی انسانی و جلوگیری از خروج مغزها در این صنعت، سهم واردات را با افزایش تولید داخلی کاهش دهند.
بسیاری از سرمایه گذاران از وضعیت بازار تجهیزات پزشکی به شدت گلایه مندند.

آنها منتقدند که چرا واردکنندگان در تجهیزات پزشکی،می توانند به آسانی مجوز واردات دریافت کنند در صورتی که بسیاری از آنها برای دریافت مجوز تولید همان اقلام در داخل باید چند سال در انتظار بمانند و در آخر هم به نتیجه نرسند.

تضاد منافع در تجهیزات پزشکی

محمد صالحی مدیرعامل شرکت نویان نگین پارسیان در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه یکی از دلایل به سرانجام نرسیدن پروژه های بزرگ در ایران موانع ایجاد شده بر سر راه صدورمجوزها و عدم حمایت عملی از آنها است گفت: حدود دو سال است که با اداره کل تجهیزات پزشکی و وزارت بهداشت برای دریافت مجوزهای کارخانه تولید کیت های آزمایشگاهی در حال مذاکره هستیم و تا اکنون به غیر از اندکی از مجوزها که حدودا ۱۰درصد درخواست ما برای این پروژه را شامل می شود، هنوز برای بقیه مجوزی صادر نشده است.

صالحی با بیان اینکه باید دست اندرکاران امر برای صدور مجوزهای کسب و کار با سرمایه گذار همکاری کنند تصریح کرد: یکی از مهم ترین مسائل تاخیر در صدور مجوزها بروکراسی های  اداری است.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه مقوله زمان در سرمایه گذاری یکی از مهمترین موارد است انتظار می رود تا مسئولان در دولت سیزدهم هر چه سریع تر برای فراهم نمودن زمینه های  لازم و ایجاد بستر مناسب برای تولید اقدام اساسی به عمل آورند.

مدیرعامل شرکت نویان نگین پارسیان  با انتقاد از عملکرد مدیران قبلی اداره کل تجهیزات پزشکی گفت: امیدواریم تا با تغییر رویکرد مدیریت پس  از ورود دکتر جلال غفارزاده در اداره تجهیزات پزشکی زمینه های تسهیل گری برای شرکت ها فراهم شود.

صالحی با اشاره به اینکه با تغییر دید در بدنه دولت، شعار سیستم ها به عمل خواهد رسید گفت: اگر به شعارهایی نظیر سرمایه گذاری در داخل، تولید، ورود تکنولوژی جدید به عرصه تولید و پرهیز از تکنولوژی قدیم در دولت عمل نشود  تمامی این موارد در حد شعار باقی خواهند ماند.

وی با بیان اینکه وقتی سرمایه گذار برای دریافت مجوز بیش از یک سال و نیم معطل می ماند و در نهایت هم هیچ اتفاقی نمی افتد گفت: با این وضعیت قطعا سرمایه گذار به سمت فعالیت های دیگر برای بازده سودآوری کشانده می شود.

محمد صالحی با بیان اینکه 100 درصد تجهیزاتی که قرار است در کشور تولید شود اکنون به کشور وارد می شود افزود: شرکت نویان نگین پارسیان اولین شرکت تولیدی خواهد بود که در فاز اول حدود ۶۰ محصول پرکاربرد را از مرحله واردات به تولید داخلی خواهد رساند.

مدیرعامل شرکت نویان نگین پارسیان به مصمم بودن شرکت نویان نگین پارسیان جهت نهایی کردن پروژه تولیدی خود اشاره کرد و گفت: البته نباید فراموش کرد که حمایت های خوب و سازنده ای از سمت مدیران و مسئولان در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر برای ادامه کار انجام شده و به شخصه امیدوارم تا اندک مسائلی که برای صدور مجوزها وجود دارد در حداقل زمان ممکن برطرف شود تا بتوانیم امسال این پروژه را به مرحله نهایی برسانیم.

وی به تاثیر تولید محصولات در داخل کشور بر رفع کمبود آنها اشاره کرد و بیان داشت: اگر بخواهیم این اتفاق بیفتد باید ابتدا چالش ها و بروکراسی های اداری برطرف شوند که در این صورت سرمایه گذاران زیادی جذب خواهند شد و در آینده نزدیک شاهد تولید محصولاتی  که در حال حاضر کاملا وارداتی هستند خواهیم بود.

صالحی با اشاره به اینکه توان تولید تمامی  ۲۰ هزار قلم تجهیزات پزشکی با کد آی آر سی در داخل کشور وجود دارد بیان داشت: با تولید این اقلام در کشور علاوه بر کاهش هزینه، در زمینه اشتغال زایی حرکت موثری اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه امسال در زمینه تجهیزات پزشکی با چالش روبرو هستیم اظهار داشت: محصولات تجهیزات پزشکی با دو چالش رو به رو خواهد بود چالش اول نگه داشتن قیمت این محصولات  و قیمت گذاری آنها به صورت دستوری و چالش دوم کمبود منابع داخلی کشور چه به صورت ریالی و چه به صورت ارزی.

محمد صالحی با بیان اینکه تحریم ها در دارو و تجهیزات پزشکی نقشی ندارند گفت: علت کمبود موارد فوق خود تحریمی در داخل است و متاسفانه در این زمینه به جزئیات بجای کلیات پرداخته شده است.

این فعال عرصه تجهیزات آزمایشگاهی در پایان ضمن تاکید بر اینکه لازم است تا مدیریت جدید در اداره کل تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی قدم های جدی تر و موثرتری جهت برطرف کردن مشکلات دریافت مجوزهای این شرکت بردارد گفت:  باید در نظر داشت که دید متفاوت مدیریت جدید نسبت به مدیریت قبلی، فعالان اقتصادی در این زمینه را امیدوار کرده است.

به گزارس فارس، کارخانه نویان نگین پارسیان تولیدکننده محصولات تشخیصی با سیستم های تمام اتوماتیک بوده که در فاز اول این کارخانه در تهران، حدود ۱۳۰ قلم محصول تشخیصی رجیستر شده و مداوم در آزمایشگاه های کشور توزیع می‌کند.

در فاز اول ۷۵ نفر مشغول به کار و فاز دوم و سوم که قرار است در یکی هز آنها در استان مازندران راه‌اندازی شود نیز ۲۵۰ نفر نیرو جذب خواهند شد البته این امر منوط به رفع موانع در راه صدور مجوزها برای توسعه و تجهیز است.

انتهای پیام/۸۶۰۶۱/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول